همکلام با حافظ روشندل لرستان / زمزمه دائم سوره توحید
کد خبر: 3947250
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

همکلام با حافظ روشندل لرستان / زمزمه دائم سوره توحید

حافظ روشندل لرستان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل در تربیت حافظان فاصله داریم، آرزوی خود را ظهور امام زمان(عج) و ایجاد مدینه فاضله عنوان کرد و گفت: در بین آیات و سوره‌های قرآن، ذکر دائم من سوره توحید است.

موسیوند حافظ روشندل ///

به گزارش ایکنا از لرستان، اسماعيل موسيوند در سال ۱۳۴۴ در شهر آبادان ديده به جهان گشود و از سن شش سالگی به بعد ساكن شهر بروجرد لرستان است. او از سن ۱۶ سالگی به تشويق اساتيد خود و با گوش دادن به نوار، كل آيات قرآن را حفظ كرده است.

این حافظ روشندل لرستانی که قرآن را به سبک استاد منشاوی حفظ كرده است، از همان سنين نوجوانی علاقه زيادی به تحصيل در حوزه علميه داشت و همين عامل سبب شد كه وی در كنار تحصيلات مدرسه‌ای‌اش که دیپلم علوم انسانی است، تحصيلات حوزوی را نيز دنبال كند و در حال حاضر در سطح یک حوزه علميه بروجرد مشغول تحصيل است.

اين حافظ روشندل قرآن كريم از سال هفتاد و چهار وارد عرصه مسابقات حفظ قرآن شد و تاكنون در مسابقات حفظ و قرائت قرآن نابينايان در مرحله استانی و کشور حائز رتبه‌های برتر شده و در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه، سپاه، دانشگاه آزاد و سایر ارگان‌ها نیز مقام‌های برتر در مرحله استانی را کسب کرده است.

این حافظ روشندل بروجردی طی سال‌های گذشته در ايام ماه مبارک رمضان برای سالمندان بروجردی كلاس آموزش قرآن برگزار می‌كرد و در اين كلاس‌ها به ده‌ها سالمند كم‌سواد يا بی‌سواد قرآن را آموزش می‎داد.

اسماعيل موسيوند، حافظ روشندل لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا لرستان بیان کرد: من حفظ قرآن را از شانزده سالگی آغاز کردم اما با توجه به کمبودها و مشکلاتی که در آن سال‌ها در زمینه حفظ قرآن وجود داشت و بسیاری از افرادی‎که به حفظ قرآن می‎پرداختند از داشتن ضبط صوت محروم بودند و حتی توانایی تهیه نوار تلاوت و قرائت قاریان را نداشتند، حفظ من کُند پیش رفت و در آخر پس از گذشت پانزده سال موفق به حفظ کل قرآن شدم.

وی نقش خانواده را در ایجاد انگیزه در خود نسبت به حفظ قرآن مهم دانست و افزود: در حفظ قرآن اساتید خوبی داشتم که اولین استادم برای حفظ قرآن خادم مسجد امام سجاد(ع) شهرمان بروجرد بود و بعدها اساتیدی ازجمله رحمان زالی، علی حافظیان، محمدباقر ملکیان نیز در زمینه حفظ قرآن به من کمک کردند اما بیشتر کار را خودم کردم و با استفاده از نوار و سی‎دی حفظ قرآن را در خانه تمرین می‎کردم.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از مقام‌هایی که در مسابقات حفظ قرآن در مرحله استانی و کشوری کسب کرده است، ادامه داد: در حال حاضر سطح مسابقات قرآن‌کریم در کشور ما پیشرفت خوبی داشته و حتی ما شاهد برگزاری مسابقات بین‌‎المللی قرآن نیز هستیم.

این حافظ روشندل بروجردی با بیان اینکه البته در مرحله شهرستانی و استانی مسابقات قرآن ضعف‌هایی وجود دارد اما در مرحله کشوری و بین‌المللی ما شاهدیم همواره از اساتید ممتاز و با تجربه‌ای برای داوری مسابقات استفاده می‎شود، در پاسخ به این سؤال که مهمترین آیه‌ای که همواره سرلوحه زندگی خود قرار می‎دهید، کدام آیه است و دلیل آن چیست؟ اظهار کرد: من هر روز صبح و شب بارها و بارها سوره مبارکه «توحید» را با خود زمزمه می‌کنم و این سوره ورد زبان من است و در کنار این سوره، به «آیت‌الکرسی» نیز علاقه و انس زیادی دارم و این آیات مبارکه را سرلوحه خودم در زندگی قرار داده‌ام چراکه آیت‌الکرسی به صفات خداوند متعال اشاره می‎کند و اینکه می‌گوید خدای قیوم و زنده‌ای داریم که همیشه حاضر و ناظر است و هیچ خللی در کارش وجود ندارد این به من انگیزه و امیدواری می‎دهد چون می‎دانم با وجود چنین پروردگاری مشکلی در زندگی برایمان پیش نخواهد آمد.

وی آرزوی قرآنی خود را ظهور امام عصر(عج) و تحقق مدینه فاضله در جهان ذکر کرد و افزود: اگر اهداف قرآن در جامعه پیاده شود بسیاری از مشکلات و انحرافاتی که امروزه در جوامع وجود دارد مرتفع خواهد شد پس امید است که همه مردم عامل به قرآن و حافظ قرآن باشند و این کتاب آسمانی را نصب‌العین خود قرار دهند.

تا رسیدن به ایده‌آل‌ها در تربیت حافظان فاصله داریم

موسیوند با بیان اینکه در دهه شصت که من به حفظ قرآن اقدام کردم امکانات زیادی از نظر وسایل آموزشی و اساتید و کلاس‌های آموزش حفظ وجود نداشت و ما حتی از داشتن ضبط صوت نیز محروم بودیم و در کلاس حفظ قرآن فقط استاد برایمان آیات را قرائت می‎کرد و ما شب‌ها باید روی حفظ آن آیات کار کنیم، ادامه داد: امروز وسایل آموزشی برای حفظ قرآن ازجمله قلم هوشمند قرآنی کار علاقمندان به حفظ قرآن را تا حدود زیادی آسان و راحت کرده است و به جوانان توصیه می‎‌کنم تا جوان هستند و فرصت دارند و وارد مشکلات زندگی نشده‌‌اند در زمینه یادگیری قرآن بسته به علاقه و استعدادی که در خود از نظر حفظ قرآن، تلاوت و یا تفسیر و تدبر در قرآن سراغ دارند، تلاش خود را به‌کار بگیرند چراکه اگر جامعه ما یک جامعه قرآنی باشد بسیاری از منکرات، مشکلات و کاستی‌ها در جامعه حل خواهد شد.

این حافظ روشندل بروجردی با بیان اینکه باید از لحظات زندگی استفاده بهینه را برای حفظ و قرائت قرآن ببریم چراکه فرصت‌ها مثل ابر بهاری می‎گذرد و انسان همیشه فرصت ندارد، گفت: خوشبختانه در استان لرستان و شهرستان‌های استان اساتید قرآنی خوبی داریم که باید از وجود این اساتید برای آموزش حفظ قرآن استفاده شود.

وی در بخشی از سخنانش به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه مشکلات اقتصادی باعث شده که بودجه قرآنی به یک سوم و حتی کمتر از آن کاهش یابد که می‎طلبد با یک عزم عمومی از طرف جامعه قرآنی و دولت تلاش خود برای ترویج فرهنگ قرآنی و رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی را به‌کار بگیریم و شاهد تحقق آرزوی رهبر معظم انقلاب که همانا تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور است باشیم این در حالی‌‎است که با شرایط پیش‌آمده متاسفانه تاکنون حتی یک میلیون حافظ قرآن نیز در کشور تربیت نشده و تا رسیدن به ده میلیون حافظ قرآن فاصله زیادی داریم.

موسیوند گفت: انتظاری که از جامعه قرآنی به‌ویژه حافظان و قاریان می‎رود این است که اخلاق قرآنی داشته باشند و در جهت تعالی قرآن تلاش کنند و زمینه انس و الفت مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان با قرآن را فراهم کنند چراکه قرآن کریم هم در دنیا و هم در آخرت شفیع ما خواهد بود.

انتهای پیام
captcha