زنگ گرامیداشت دفاع مقدس در مدارس نواخته شد / میثاق دانش‌آموزان با شهدا
کد خبر: 3924513
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

زنگ گرامیداشت دفاع مقدس در مدارس نواخته شد / میثاق دانش‌آموزان با شهدا

مراسم نکوداشت هفته دفاع مقدس امروز سه‌شنبه، یکم مهرماه، در مدارس سراسر کشور برگزار شد و دانش‌آموزان با شهدا میثاق بستند.

زنگ گرامیداشت دفاع مقدس در مدارس نواخته شد / میثاق دانش‌آموزان با شهدابه گزارش ایکنا، مراسم نکوداشت هفته دفاع مقدس، صبح امروز سه‌شنبه، یکم مهرماه، همزمان در مدارس سراسر کشور برگزار شد. در تهران نیز دبیرستان ماندگار البرز میزبان برگزاری این مراسم با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه مهربانی‌ها و ایثارگری‌ها در روحیه جوانان دوران جنگ مشهود بود، اظهار کرد: گرامیداشت هفته دفاع مقدس یادآور دلاورمردی‌ها، ایستادگی‌ها، صبر، توکل و روحیه معنوی و ایستادگی و مقاومت ملت در مقابل استکبار است. دفاع مقدس تمام معادلات بین‌المللی را در شرق و غرب به هم ریخت و زمینه استمرار و استقرار کامل نظام جمهوری اسلامی ایران را همراه با اقتدار در همه زمینه‌ها فراهم کرد.

کاظمی ادامه داد: همه آنچه امروز در همه بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در کشور داریم، مرهون رشادت‌ها و دلاورمردی‌ها و روحیه ایثارگری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است. به گفته مقام معظم رهبری، جنگ یک گنج ارزشمندی است که اگر بتوانیم آن را به موقع و صحیح استخراج کنیم، خواهیم توانست آینده نظام جمهوری اسلامی و ملت‌های آزادی‌خواه را تضمین کنیم.

وی افزود: یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش گام برداشتن در مسیر زنده نگه داشتن ارزش‌های انقلابی است؛ بر همین اساس به صدا درآمدن زنگ هفته گرامیداشت دفاع مقدس، صرفاً یک نماد نیست. امروز ما مأموریت و وظیفه داریم که برای حفظ انقلاب و دستاورد‌های آن بکوشیم و لازم است برای دستیابی به این هدف به دستاورد‌های ایثارگران و مجاهدان توجه کنیم. آنچه ما را در جنگ تحمیلی هشت ساله پیروز کرد، چیزی جز ولایت‌پذیری و روحیه بسیجی و جهادی نبود. امروز برای استقرار نظام و انقلاب و دفاع از آرمان‌های ارزشمند به این ویژگی‌ها و جوانان و نوجوانان عزیز نیازمندیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش یکی از اولویت‌های خود را توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌داند؛ لذا در کنار درج آموزه‌های دفاع مقدس و روحیه ایثارگری رزمندگان در کتاب‌های درسی، برنامه‌های مهم دیگری از جمله تکریم و تعظیم ۴۰ هزار معلم و دانشآموز شهید، برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره علمدار ویژه پاسداشت سردار آسمانی شهید حاج قاسم سلیمانی و یا توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در قالب اردو‌های راهیان نور را دنبال می‌کنیم. امیدوارم با توسل به شهدا بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را در جنبه‌های فردی و اجتماعی متجلی کنیم و راه شهدا را ادامه دهیم و سربازان خوبی برای نظام اسلامی باشیم.
 

در ادامه این مراسم محمدعلی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران، با بیان اینکه زنگ مقاومت و ایثار امروز بر سر مزار حاج قاسم سلیمانی نیز نواخته شد، گفت: تعلیم و تربیت کودکان و‌ نوجوانان در کشوری که متأثر از تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا همچنان پابرجاست از ویژ‌گی‌های مثبت است. معرفت‌آموزی و مبارزه با جهل و نادانی از خصایص همه شهدای و سیره جانبازان معزز بوده است. در این میان مدارس شاهد با دارا بودن ظرفیت‌های فکری نقش ممتازی در آماده‌سازی مردان بزرگ ایثار و شهادت برای ورود به میدان‌های مبارزه دارد.

دانش‌آموزان با شهدا میثاق بستند

همچنین میثاق‌نامه دانش‌آموزی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس از سوی یکی از دانش‌آموزان قرائت شد که به شرح زیر است:

ای پروردگار مهربانم، اینک که نعمت بی‌بدیل، فرصت کسب علم و ایمان را نصیبمان فرموده‌ای به شکرانه این نعمت الهی بر محمد و آل محمد درود می‌فرستیم و با تو ای خدای قادر و بصیر عهد می‌بندیم تا آخرین منزل، آخرین نفس و آخرین قطره خون برای اعتلای کلمه الله می‌ایستیم و شهادت در این راه را قله افتخار می‌دانیم. درود بی پایان الهی بر مؤذن حرم عشاق؛ حاج قاسم سلیمانی...

پروردگارا، هر سال شروع سال تحصیلی در حال و هوای دفاع مقدس است، گویی بهار علم و دانش با بهار ایمان و رشادت در هم می‌آمیزد تا نهال پاک علم را با اندیشه ناب اسلامی آبیاری کند، اندیشه‌ای که از شیرین‌ترین میوه‌های آن مکتب بی‌بدیل شهادت است، مکتبی که عروج سربلند فرماندهی قدس و فرماندهی سرزمین وجود ما، حاج قاسم سلیمانی، از میراث گرانبهای آن است. آری فرمانده ما همان سردار شهیدی است که با قطره قطره خون پاک خود نهال در خود فرورفته جان ما را بیدار کرد و یکباره معلم الفبای ایثار و ایمان و رشادت برای انسان‌های تشنه حقیقت شد. بی شک او یک معلم بزرگ است و ما نیز با غروری برخاسته از عمق جان و با افتخار فریاد می‌زنیم که ما شاگرد مکتب سلیمانی هستیم.

ما دانش‌آموزان به لطف خداوند متعال اعلام می‌کنیم ما حاج قاسم‌های دیگری خواهیم بود. ما شاگرد مکتب سلیمانی هستیم. در سرمان شور انقلابی است ایران اسلامی را دوست داریم و با مدد الهی تلاش و مجاهدت علمی کشورمان را خودمان می‌سازیم.

بیاموز! استاد فرمانده ما
سفر را به این پای جامانده ما
چه زیباست با ظالمان، تیغ خشمت
چه زیباست در زاغه‌ها اشک چشمت
در آن سوی عالم، چه دیدی؟ چه دیدی؟
که قبل از شهادت، شهیدی، شهیدی.

خداوندا، این عهدی بود که به فضل تو بر جان و زبانمان جاری شد و پایداری بر آن جز با مدد تو ممکن نخواهد بود. پس به لطف خود ما را در این راه ثابت قدم بدار و در روز محشر نیز با شهدای عاشورا و دفاع مقدس محشورم فرما.

یادآوری می‌شود؛ در این مراسم از دو خانواده شهید مدافع حرم تجلیل شد و در پایان زنگ گرامیداشت هفته دفاع مقدس به صدا درآمد.

انتهای پیام
captcha