آغاز جشنواره فرهنگی ـ هنری «علمدار» / ایجاد پیوند میان دانش‌آموزان و شهدای اسلام
کد خبر: 3921662
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کاظمی خبر داد؛

آغاز جشنواره فرهنگی ـ هنری «علمدار» / ایجاد پیوند میان دانش‌آموزان و شهدای اسلام

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه اولین جشنواره فرهنگی ـ هنری علمدار، یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره به تقویت و ارتقای هویت ملی و دینی جوانان کمک می‌کند، گفت: قطعاً این جشنواره می‌تواند سبب پیوند دانش‌آموزان و شهدای اسلام شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه اولین جشنواره فرهنگی هنری علمدار، یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و سردار کارگر، رئیس ستاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از مسئولان کشوری و مدیران آموزش و پرورش، امروز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه در استان کرمان و به صورت مجازی برگزار شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، در این جشنواره با بیان اینکه امید‌واریم جشنواره علمدار منشأ خیر، برکت، رحمت و زمینه‌ساز آشنایی دانش‌آموزان با مکتب شهدا از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی باشد، گفت: قطعاً جشنواره فرهنگی هنری علمدار می‌تواند پیوند دلی میان دانش‌آموزان و شهدای اسلام ایجاد کند. هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد زمینه آشنایی دانش‌آموزان با سیره شهدا و سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و زندگی مدافعان حرم است که الگو‌های تربیتی مناسب و خوبی برای دانش‌آموزان هستند.

کاظمی با تأکید بر اینکه امیدواریم برگزاری این جشنواره به تقویت و ارتقای هویت ملی و دینی جوانان کمک کند، به نماد این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: نماد این جشنواره یک درخت سرو است؛ مجموعه نوشته‌های علمدار و دل‌نوشته‌های این سرو، حاج قاسم سلیمانی است که یک علم، خورشید و مکتب شهادت محسوب می‌شود و به عنوان نماد این مکتب می‌درخشد.

سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نیز ضمن درود به روح حضرت امام(ره)، شهدا و مقام سردار قاسم سلیمانی و قدردانی از وزارت آموزش و پرورش در برگزاری این مراسم، گفت: امیدواریم که این جشنواره و جشنواره‌هایی از این دست که براساس مکتب شهادت بنا نهاده شده‌اند، الگوی تربیتی مناسب و خوبی برای دانش‌آموزان باشد. در هشت‌ سال دفاع مقدس، شاهد حضور پرشور و اثرگذار دانش‌آموزان و معلمان فرهیخته بودیم. امروز نیز ۱۵ میلیون دانش‌آموز به تأسی از شهدا در خط مقدم تعلیم و تربیت حضور دارند.

سردار کارگر با اشاره به اینکه شهید قاسم سلیمانی تربیت‌یافته معلمانی بود که درس شهادت را به خوبی آموخته بودند و آن را تعلیم می‌دادند، افزود: امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، این اقدام آموزش و پرورش را اجر می‌نهیم و امیدواریم که این مسیر با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. در حال حاضر هفت میلیون نفر از فعالان قرارگاه‌های راهیان نور را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. این‌ها دفاع مقدس را ندیده‌اند، اما این مکتب را به خوبی درک کرده‌اند؛ لذا آموزش و پرورش می‌تواند منشأ موفقیت‌های بزرگی برای کشور باشد.

احمد اسکندری‌نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، نیز اظهار کرد: مسیر رسیدن به کمال انسان راهی است که طی کردن آن به گذشت نیاز دارد و لذا هر زمان که انسان از مدار فردی خود خارج شد و وسعت وجودی‌اش به اندازه‌ای گسترش پیدا کرد که بر نفوس انسان‌ها تأثیر گذاشت، مسیر کمال را به خوبی گذرانده است.

وی با بیان اینکه شهید سردار قاسم سلیمانی متعلق به همه مردم و فراجناحی بود، افزود: ایشان در زمان حیات و سپس با شهادتش بر نفوس انسان‌ها تأثیر بسیار زیادی گذاشت و مسیر کمال را به خوبی گذراند و در نهایت سبک زندگی و افکار و عقایدش به مکتب تبدیل شد؛ ما امروز مفتخریم که ترویج‌دهنده مکتب حاج قاسم باشیم. امیدواریم بتوانیم شخصیت شهید سلیمانی را به عنوان الگویی کشوری و قهرمان برای آینده‌سازان جامعه معرفی کنیم و راه و منش این سردار بزرگ را به دانش‌آموزان بیاموزیم.

اسکندری‌نسب، با اشاره به محور‌های برگزاری جشنواره علمدار، اظهار کرد: این محور‌ها شامل «شهید سلیمانی، رفتار و سبک تربیتی و برخورد با کودکان، نوجوانان و یاران خویش»، «شهید سلیمانی، مردم‌دوستی و خدمت به مردم»، «شهید سلیمانی، ولایت‌پذیری و وفاداری به رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی»، «شهید سلیمانی، فرزندان شهدا، احترام به پدر و مادر»، «شهادت سردار و اتحاد ملی، شجاعت و مقاومت» و «ابعاد جهانی و وداع با شکوه و تاریخی سردار آسمانی» می‌شود. همچنین درصددیم که با آغاز سال تحصیلی جدید از حضور پیشکسوتان ایثار و شهادت در صبحگاه‌های مدارس برای معرفی شخصیت بزرگ شهید سلیمانی به‌ عنوان سردار بزرگ سپاه اسلام نیز استفاده کنیم.

محمدصادق بصیری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، نیز اظهار کرد: شهید سلیمانی صاحب مکتب نجات‌بخشی است و یکی از درس‌هایی که از این شهید می‌گیریم، ارتباط دانش و فرهنگ با راهبری و هدایت‌گری است.

وی با اشاره به اینکه تجلی‌گاه علم و ایمان در گلزار شهدا حاصل شده، افزود: علم و ایمان دو بال پرواز انسان هستند. اگر خودخواه باشیم دانش فقط وسیله خودخواهی ما می‌شود. علم مایه هدایت است و انسان باید به لوازم آن ملتزم باشد و راه‌جویی و راهبری را از پیامبران بیاموزیم. مکتب سلیمانی می‌تواند از ما دستگیری کند و نخستین درس این مکتب توأم بودن علم و ایمان است که شهید سلیمانی آن را در حد اعلای خود داشت. عدم توقف در مسیر حرکت ویژگی دیگر شهید سلیمانی است.

بصیری با ذکر اینکه انسان باید همواره به دنبال پیشرفت، کسب معرفت و کمال انسانی باشد، گفت: اگر جشنواره‌ای برگزار و یادی از سردار سلیمانی می‌شود و فرهنگیان و دانش‌آموزان سراسر کشور در جشنواره شرکت می‌کنند برای این است که اعلام کنند دانش خود را در خدمت ایمان، نجات، راهنمایی و راهبری قرار خواهند داد. ما آمده‌ایم پیوند ببندیم که راه، مرام و فکر این شهید الهی را پیش روی خود و الگو قرار خواهیم داد. استان کرمان آمادگی برگزاری همه برنامه‌هایی را که درباره سردار سلیمانی باشد دارد.

به گزارش ایکنا، در مراسم افتتاحیه جشنواره کشوری فرهنگی و هنری «علمدار» از پوستر جشنواره ملی فرهنگی ـ هنری «علمدار» نیز رونمایی شد. این جشنواره از ۱۸ شهریورماه تا 10 آذر سال جاری از طریق شبکه دانش‌آموزی شاد و کانال اختصاصی این جشنواره به نشانی Alamdar ۹۹@ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
انتهای پیام
captcha