نتوانسته‌ایم ضرورت خواندن قرآن را برای عموم تبیین کنیم + فیلم
کد خبر: 3895947
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
احمد ابوالقاسمی در برنامه رضوان شبکه تهران:

نتوانسته‌ایم ضرورت خواندن قرآن را برای عموم تبیین کنیم + فیلم

مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه اعتقادی ندارم که اولین مرحله آموزش قرآن، روخوانی است، گفت: هنگامی که هنوز نتوانسته‌ایم برای مردم اهمیت خواندن قرآن در طول روز را تبیین کنیم، شخص برای چه باید روخوانی یاد بگیرد؟ برای اینکه آن را کنار بگذارد؟

رضوان شبکه تهرانبه گزارش ایکنا، برنامه رضوان، کاری از گروه معارف شبکه پنجم سیماست که با همکاری آستان قدس رضوی طی ایام ماه مبارک رمضان هر شب حدود ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه با اجرای محمد خاکساری، میزبان خادمان قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) است.

این قسمت از رضوان شامگاه گذشته، 13 اردیبهشت‌ماه، به معرفی احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم، پرداخت. فردی که علاوه بر عرصه تلاوت، در عرصه‌هایی چون آموزش، مدیریت و داوری نیز فعال است.

ابوالقاسمی در بحث آموزش قرآن و جایگزینی روش‌های نوین با روش‌های سنتی به نکات ذیل اشاره کرد:

  • کوتاهی دوره‌های جلسات آموزشی
  • انتقال تجربیات و دانسته‌ها طی بازه زمانی یک‌ساله و زمانی طولانی برای عملیاتی کردن آنها بر روی تلاوت و اجرای تلاوت خوب
  • تلاوت قرآن یک اطلاعات، علم و چیستی نیست، بلکه در اصل یک چگونگی است (شاید بتوان چیستی‌های تلاوت را در مدت یک‌سال به فردی انتقال داد، اما چند سال طول می‌کشد تا به چگونگی آن برسد، مثلا مبحث نَفَس فرمولی دارد که ظرف 10 دقیقه می‌توان آن را به فرد آموزش داد، اما چند سال طول می‌کشد تا شما به نفس 45 ثانیه‌ای برسید. همچنین توانمندی صوت و استقامت صوت با فرمول‌های ساده انجام نمی‌شود، بلکه حتماً باید حنجره توانمند شود تا این تمرین را انجام دهد.)
  • ترتیب چینش در کلاس‌های قرآن باید تغییر کرد.

ابوالقاسمی، که سابقه مدیریت رادیو قرآن را در کارنامه فعالیت قرآنی خود دارد، درباره عرصه مدیریت موارد زیر  را بیان کرد:

  • مدیریت قرآنی در جهت مناسب به کار گرفته شود.
  • قطعاً هر کاری که مدیران جهادی، امکانات و بودجه در آن باشد، موفق‌تر می‌شود.
  • اعتقادی ندارم که اولین مرحله آموزش قرآن، روخوانی است. (هنگامی که هنوز نتوانستیم برای مردم اهمیت قرآن خواندن در طول روز را روشن کنیم، این شخص برای چه باید روخوانی و روان‌خوانی را یاد بگیرد؟! برای اینکه آن راکنار بگذارد؟!)
  • اگر در جامعه ضرورت قرآن خواندن روزانه جا بیفتد نیازی به مدیریت جهادی نیست. 
  • افراد دارای استعداد متوسط، اگر روزی پنج دقیقه قرآن بخوانند امکان ندارد بعد از یک سال، در روخوانی غلط داشته باشد.
  • مشکلمان این است که به مردم قرآن خواندن یاد می‌دهیم، اما انگیزه‌سازی نکرده‌ایم که باید این قرآن را در طول روز بخواند.

وی پس از استماع آیه‌ «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»، بیان کرد: توکلم در زندگی بالاست. گاهی اتفاقی می‌افتد، می‌گویم چرا اینگونه شد، اما بعد از چند سال متوجه می‌شوم که به نفعم شد. توکل، موجب می‌شود که قدرتمندتر و با اعتماد به نفس بیشتری در برخی از کارها، پیش برویم و معتقدم توکل در سبک زندگی افراد، لازم است. اگر قرار است افراد همه چیز را با دو دو تا چهارتای خودشان بشمارند، قطعاً زمین‌گیر می‌شوند و این توکل می‌تواند کمک کند که آنها پویاتر و فعال‌تر باشند.

ابوالقاسمی نیز گذری به ‌سال‌ها حضورش در جلسات قرآن زد و ادامه داد: خداوند، هیچ‌گاه فردی که به قرآن و اهل بیت متمسک شده است، بی‌مزد، نمی‌گذارد، تفاوت است میان فردی که با قرآن تعهد می‌بندد و دست کمک و استعانت به سوی خدای قرآن دراز می‌کند با شخصی که دست کمک به سوی اشخاص بلند می‌کند.

وی در بخش دیگر از برنامه رضوان که با عنوان «روحت شاد» و با هدف انجام زیارت نیابتی برای فردی خاص انجام می‌گیرد از حسین صبحدل و اذانی که گفته است و هنوز برای مردم خاطره است و از درگذشتگان در جریان کرونا و شهدای حوزه سلامت برای مقابله با ویروس کرونا، یاد کرد.

ابوالقاسمی در پایان برنامه نیز قول داد کار انگیزشی در حوزه نماز و اذان در فضای مجازی انجام دهد.
فیلم کامل این برنامه را در ذیل ببینید:


یادآور می‌شود، برنامه رضوان در شبکه‌های مجازی صفحه‌ای به نشانی www_aqr_ir@ و rezvanmedia@ دارد.

انتهای پیام
captcha