بررسی طرح بانکداری اسلامی به مجلس یازدهم موکول شد
کد خبر: 3895010
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بررسی طرح بانکداری اسلامی به مجلس یازدهم موکول شد

انارکی‌محمدی اظهار کرد: دولت و بانک مرکزی در رابطه با طرح بانکداری اسلامی نظراتی داشتند. لذا دوباره به کمیسیون اقتصادی برگشت تا نظرات آنها اعمال شود. علت اصلی‌ای که این طرح تاکنون به تصویب نرسیده همین بوده است. البته بانک‌ها هم به راحتی با این قانون جدید کنار نمی‌‌آیند. بنابراین امیدوارم در مجلس بعدی این طرح برای اصلاح نظام بانکی به تصویب برسد.

احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت طرح بانکداری اسلامی در مجلس و اینکه آیا امکان تصویب آن در مجلس کنونی وجود دارد؟ گفت: همان‌گونه که مطلعید قانون عملیات بانکی بدون ربا باید بعد از پنج سال اصلاح می‌شد اما این اتفاق تا امروز رخ نداده و هنوز قانون بانکداری اسلامی را نداریم بلکه همان قانون آزمایشی در حال اجرا است بنابراین لازم بود به سمت اصلاح این قانون برویم.


بیشتر بخوانید:


ایرادهای قانون عملیات بانکی بدون ربا

وی با اشاره به ایرادهایی که به قانون عملیات بانکی بدون ربا وارد است، ادامه داد: در قانون عملیات بانکی بدون ربا درباره مسائلی نظیر ربا، سود بانک‌ها، سهم مشتریان در سود و زیان بانکی، بنگاه‌داری بانک‌ها، قوانین شرکت‌ها و .... ایرادهایی وارد است و مردم دچار زیان‌هایی شد‌ه‌اند. از سوی دیگر سودهای چند برابری به صورت مرکب در شبکه بانکی دریافت شده و گاه افراد تا چند سال نمی‌توانند وامی را که از بانک دریافت کرده‌اند بازپرداخت کنند.

منتخب مردم رفسنجان و انار در خانه ملت یادآور شد: در مجلس قبل، پیشنهادی به صورت طرح از سوی نمایندگان برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا ارائه شد ولی در مجلس به دولت فرصت دادیم تا به ما لایحه‌ای برای اصلاح این قانون ارائه بدهد اما در نهایت دولت فقط یک پیش‌نویس از لایحه را به ما ارائه داد. در کمیسیون اقتصادی نیز جلسات متعددی با بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی گذاشتیم و دیدگاه‌های آنان درباره این طرح را دریافت کردیم و نهایتاً طرحی که برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا آماده شده بود، در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید.

این کارشناس مسائل اقتصادی با ذکر اینکه بررسی و تصویب این طرح به مجلس یازدهم موکول می‌شود، بیان کرد: در صحن علنی مجلس نیز بندهایی از آن بررسی شد اما در نهایت آن را مسکوت گذاشتند و دوباره به کمیسیون اقتصادی برگشته و به نظرم این طرح در مجلس دهم تصویب نمی‌شود بلکه بررسی آن به مجلس بعدی موکول خواهد شد.

چرا طرح بانکداری اسلامی در مجلس تصویب نشد؟

انارکی محمدی با اشاره به دیدگاه مجلس درباره این طرح، اظهار کرد: برخی از ایراداتی که در صحن علنی به طرحی که آماده شده گرفته شد باید دوباره بررسی و مورد اصلاح قرار گیرد. از سوی دیگر باید نظرات دولت و شبکه بانکی را در این موضوع مورد توجه قرار دهیم.

وی در پایان تأکید کرد: دولت و بانک مرکزی در رابطه با این طرح، نظراتی داشتند که تا آن موقع نظرات خود را ارائه نداده بودند. لذا دوباره به کمیسیون برگشت تا نظرات آنها اعمال شود. علت اصلی‌ای که این طرح تاکنون به تصویب نرسیده همین بوده است. البته بانک‌ها هم به راحتی با این قانون جدید کنار نمی‌‌آیند. امیدوارم در مجلس بعدی این طرح برای اصلاح نظام بانکی به تصویب برسد.

انتهای پیام
captcha