تب کرونا و بیماری بازارهای مالی جهان
کد خبر: 3882684
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

تب کرونا و بیماری بازارهای مالی جهان

ادامه شیوع ویروس کرونا به شدت اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار داده است و اقتصادهای بزرگ رفته رفته با مشکلات ناشی از شیوع این ویروس مواجه می‌شوند.

به گزارش ایکنا، اِسوار پِراساد(Eswar Prasad)، استاد دانشگاه کورنِل (Cornell University) نیویورک و عضو اندیشکده بروکینگز، در یادداشت خود در روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد جهانی نوشت: شیوع بیماری کرونا در حال حاضر اقتصادها و بازارهای مالی را در سراسر جهان آلوده کرده است. در حالی که دولت‌ها تلاش دارند بین مهار کردن آن و وحشت به‌ وجود آمده مرزی تعیین کنند، افزایش کشورهای درگیر با این بیماری و تلاش برای کنترل شیوع بیماری باعث رشد هزینه‌های اقتصادی شده است.

پراساد با اشاره به وضعیت اقتصاد جهانی پیش از شیوع کرونا تأکید کرد: امیدواری‌ها در مورد سال 2020 که بازگشت رشد به اقتصاد جهانی را پیش‌بینی می‌کرد، کاملاً از میان رفته است. اروپا با رکود شروع کرد و رشد اقتصاد ژاپن در سه ماهه آخر سال 2019 کاهش داشت و حتی چین و هند در حال از دست دادن رشد اقتصادی خود بودند. بنابراین وضعیت اقتصاد امسال از همان آغاز سنگین بود و در حال حاضر ویروس کرونا اقتصاد جهانی را در حالت تلاش برای بقا قرار داده است.

استاد دانشگاه کورنِل افزود: گسترش ویروس به سفر، تجارت و زنجیره عرضه در سراسر جهان آسیب می‌رساند. شاخص خشک بالتیک(Baltic Dry Index)، شاخص آینده‌نگر در تجارت جهانی به نصف کاهش یافته و قیمت نفت در سال جاری در حدود یک‌چهارم کاهش یافته است. بازارهای سهام ایالات متحده پس از شروع این اپیدمی اکنون در حالت فروش عمده سهام هستند. بازارهای مالی مستعد نوسانات بزرگی هستند که بعضی اوقات با اصول اقتصادی مطابقت ندارند.

پراساد با اشاره به گسترش تأثیرات منفی این اپیدمی بر سایر نقاط جهان، نوشت: اخبار چند روز گذشته حاکی از آن است که شیوع این بیماری بیشتر شده و می‌تواند بدتر شود. بورس اوراق بهادار عمدتاً چشم‌انداز شرکت‌های متوسط و بزرگ را منعکس می‌کند. هشدارها در مورد کاهش و سود حاصل از غول‌هایی مانند اپل و مایکروسافت در کاهش شاخص‌های اصلی سهام نقش داشته است. سقوط بورس اوراق بهادار آمریکا در هفته گذشته نشان‌دهنده اختلال در زنجیره تأمین توسط شرکت‌های آمریکایی و همچنین ضعف در بازارهای خارجی است که بخش قابل توجهی از درآمد شرکت‌های چند ملیتی ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهد.

عضو اندیشکده بروکینگز افزود: اختلال در زنجیره‌های تأمین به ویژه آنهایی که از آسیا عبور می‌کنند در ابعاد مختلف به کسب و کار آسیب می‌رساند. کشورهایی مانند چین، کره‌ جنوبی و ژاپن برای زنجیره‌های عرضه محصولات اعم از اسباب‌بازی‌‌های پلاستیکی گرفته تا آیفون‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته بسیار مهم هستند.

ویروس کرونا و آلوده کردن بازارهای مالی جهان

وی تصریح کرد: در این کشورها تولیدکنندگان نمی‌توانند اطمینانی از تحویل مواد اولیه داشته باشند. به علاوه، با کمبود کارگر روبه‌رو و در ارسال کالاها با مشکل مواجه هستند. اگر ویروس کرونا گسترش یابد و باعث ایجاد اختلال در سایر اقتصادهای مهم شود، می‌تواند زنجیره‌های عرضه را ویران کند. با این حال، شرکت‌های بزرگ برای مواقع دشوار امکانات بهتری دارند. این شرکت‌ها ذخایر نقدی در اختیار  داشته و از طریق بانک‌ها می‌توانند تأمین اعتبار کنند، اما چشم انداز برای شرکت‌های کوچک‌تر بدتر است.

استاد دانشگاه کورنِل ابراز کرد: در بیشتر کشورها از جمله ایالات متحده مشاغل کوچک بخش خصوصی از پویاترین بخش‌ها در ایجاد شغل هستند. آنها معمولاً ذخایر مالی کمتری در اختیار دارند. بانک‌ها حتی در بهترین زمان‌ها تمایلی به وام دادن به مشاغل کوچک ندارند.

در ادامه پراساد به مشکل حفظ توازن در اقتصاد کشورهای درگیر ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: هر روز کارخانه‌ها بسته شده و رستوران‌ها بدون مشتری‌اند و این وضعیت برگشتن به شرایط قبل را دشوار کرده است. از طرف دیگر، ماهیت افزایش فعالیت اقتصادی، که نیازمند تماس افراد از نزدیک است، کنترل شیوع این بیماری همه‌گیر را دشوارتر می‌کند.

وی در مورد نحوه مواجه اقتصاد آمریکا با تبعات این بیماری با اشاره به شرایط دشوار مقابله با آن نوشت: راه آسانی وجود ندارد. فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) و بانک‌های مرکزی سایر کشورها می‌توانند نرخ بهره را کاهش دهند. عدم اطمینان به شرایط اقتصادی باعث می‌شود که هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری در تجارت محدود شود، حتی اگر وام‌های ارزان قیمت نیز در دسترس باشد.

پراساد در پایان نوشت: دولت‌ها نمی‌توانند عدم قطعیت را از بین ببرند، اما می‌توانند جریان شفاف و دقیق اطلاعات را تضمین کنند، حتی اگر این خبرها بد باشد. مصرف‌کنندگان، صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران باید بدانند که تصویر موثقی از واقعیت‌ها دارند. این مورد همراه با دانستن اینکه دولت‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند ممکن است راه نجاتی باشد که همه به آن نیاز دارند.

ترجمه و تنظیم: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha