علی خاکیصدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفتوگو با ایکنا؛ درباره ارزیابی فعالیتهای مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور اظهار کرد: این مرکز تاکنون تألیفات متنوعی داشته است و در حوزههای مختلفی از علوم قرآنی و گاه به صورت تخصصی و کاربردی دست به تألیف زده و در میان تألیفات موضوعات قرآنی بیشتر دیده میشود. طی مدتی که به وزارت علوم آمدهام، به تازگی با این مرکز آشنا شدهام و ارزیابی من این است که فعالیتهای انجام شده میتواند در جامعه اثرگذار باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: با وجود این تألیفات و فعالیتهای گسترده قرآنی، اما در ارتباط با مفاهیم قرآنی و فعالیت برای گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه، آنطور که باید کار نکردیم و در این حوزه هنوز جای کار وجود دارد. یکی از مباحثی که بناست پیرامون آن هماندیشی شود این است که مدیران گروههای قرآن و حدیث در کشور چگونه میتوانند راهکارهایی را از علوم قرآن و حدیث استخراج کنند تا اثرگذاری اجتماعی بیشتری را از سمت علوم قرآنی در جامعه شاهد باشیم. این موضوع به طور جدی پیگیری خواهد شد و در جلسه اخیر نیز بر آن تأکید شده است.
نظامنامه اخلاق آموزش طراحی میشود
خاکیصدیق همچنین درباره اصلاحاتی که در مدت تصدی کرسی معاونت آموزشی وزارت علوم در باب اخلاق آموزشی پیگیر بوده است، اظهار کرد: عمده سیاستهای ما در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، پیگیری سیاستهای قبلی است، چرا که سیاستهای درستی بودند و بنایی برای تغییر اصولی و اساسی در این سیاستها نداریم، با این حال در بعضی مسائل باید با قوت و نیروی بیشتری پیش رویم. یکی از این موارد بحث اخلاق در حوزه آموزش یا اخلاق آموزشی است. این موضوع را با کمک انجمن اخلاق کاربردی جلو میبریم و امیدواریم در کوتاهمدت منجر به شکلگیری «نظامنامه اخلاق آموزش» شود که گستردگی بیشتری دارد و طیفهای مختلف دانشگاه؛ اعم از مدیران، کارکنان، دانشجویان و اساتید را شامل میشود. این نظامنامه در دست طراحی و تدوین است.
جزئیات طرح رتبهبندی دانشگاهها
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به تشریح روند اجرای طرح رتبهبندی دانشگاهها پرداخت و گفت: این طرح در وزارت علوم به مراحل نهایی رسیده است، همچنین در شورای اسلامی شدن دانشگاهها ارائه و نظرات خوبی برای بهبود فرایند اجرای آن مطرح و دریافت شده است. همچنان در این زمینه مشغول کار هستیم؛ در جلسه بعدی شورا این طرح به همراه تغییرات لحاظ شده ارائه میشود تا تأیید نهایی شود. امیدواریم در سال ۹۹ این طرح به مرحله اجرا برسد.
چرایی عدم اعطای مجوز جذب دانشجو در واحد آموزشی استاد فرشچیان
خاکیصدیق درباره فعالیت دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان و چرایی اعطا نشدن مجوز و عدم جذب دانشجو طی یک سالی که از تأسیس آن میگذرد، گفت: چیزی تحت عنوان دانشگاه استاد فرشچیان نداریم. این واحد از مراکز وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است که در جلسه هیئت امنای این دانشگاه هم بر این موضوع تأکید شد که عنوان دانشگاه برای این واحد غلط است. موضوع این واحد آموزشی در جلسه شورای گسترش وزارت علوم مطرح و مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی طرح جامع خود را ارائه کند. این طرح باید شامل تعاریف اولیه این واحد و چگونگی جذب دانشجو، تعریف آموزش چهرهبهچهره و تعیین جایگاه استاد ـ شاگردی باشد. همچنین تبیین چگونگی ارائه واحدهای درسی با این رویکرد و تعریف اعضای هیئت علمی این واحد نیز از جمله مواردی است که باید در این طرح مدنظر باشد.
وی ابراز کرد: این موارد باید بهطور کامل ارائه و در شورای گسترش مطرح شود تا این واحد بتواند مجوز لازم برای جذب دانشجو را اخذ کند. این واحد تا زمان کسب مجوز لازم برای جذب دانشجو، اجازه انتشار هیچ فراخوانی را ندارد.
انتهای پیام