به گزارش ایکنا؛ پابلیتو بایبادو جونیور (Pablito Baybado Junior ) استاد دانشگاه سانتو توماس (Santo Thomas) مانیل در فیلیپین است. این دانشگاه وابسته به واتیکان است و رئیس آن را مستقیماً پاپ منصوب میکند.
بایبادو در این دانشگاه، فلسفه و الهیات مسیحی تدریس میکند. وی جدای از فعالیت دانشگاهی در زمینه گفتگوی بین ادیان نیز فعال است و علاوه بر این مدیر سازمان دین برای صلح در آسیا (Religions for Peace Asia) است که 25 کشور آسیایی عضو آن هستند. وی همچنین مدیرکل آموزش مجمع فدراسیون اسقفهای آسیا (FABC) است که مسئول امور اسقفهای کاتولیک در این قاره است.
وی سالهاست که با رایزنی جمهوری اسلامی ایران در مانیل همکاری میکند و تاکنون دو بار به ایران آمده است. بایبادو اخیراً به همت اداره کل همكاریهای علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین برای تكمیل تحقیقات خود با عنوان «جایگاه شیعه در بین ادیان و مذاهب» طی یک دوره مطالعاتی به ایران سفر کرد.
وی در گفتگو با خبرگزاری بینالمللی ایران (ایکنا) درباره موضوعات مختلف از جمله فعالیتهای بین ادیان صحبت کرد که در پی میآید.
چگونگی آشنایی
سال 2006 پاپ بندیکت شانزدهم سخنرانی بسیار بحثبرانگیزی در آلمان کرد که در پی آن سوء تفاهم بزرگی میان محققان مسلمان و مسیحی به وجود آمد. رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مانیل درباره این موضوع نشستی را با حضور صاحبنظران ایرانی و فیلیپینی برگزار کرد که بسیار موفقیتآمیز بود. سعی کردیم با گفتگو نقاط اختلاف را دریابیم. این آغاز همکاری من با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل بود. از آن زمان دوستی من با مسئولان رایزنی آغاز شد و عضوی از خانواده رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین شدم. هر ساله در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور محققان ایرانی و فیلیپینی یک کنفرانس علمی در مانیل برگزار میکنیم. علاوه بر این، رایزنی فرهنگی ایران یکی از اعضای فعال گروه گفتگوی بین ادیان در مانیل است. اندیشمندان همه ادیان در نشست سالانه این گروه گرد هم میآیند و رایزنی فرهنگی ایران در برنامهها شرکت فعالی دارد.
تبلیغات منفی
در همه همایشهایی که در مانیل برگزار میکنیم، روشن است که یک نگاه منفی علیه ایران وجود دارد و این به خاطر نفوذ رسانههاست. نخستین بار در سال 2012 برای شرکت در همایش «دین و اخلاق» در قم به ایران آمدم و مقالهای درباره اخلاقیات مسیحی ارائه کردم. وقتی میخواستم به ایران بیایم از من میپرسیدند آیا از سفر به ایران نمیترسی؟ حتی در ذهن دانشگاهیان و اهل دین هم این ذهنیت منفی دیده میشود. در محافل دانشگاهی در مورد مواضع ایران علیه اسرائیل و آمریکا بحث میشود.
این دیدگاههای نادرست ناشی از دو مسئله است: مسئله اول ناآگاهی و دوم پیشداوری و تعصب است. برای حل مسئله ناآگاهی، رایزنی فرهنگی صاحبنظران ایرانی را به فیلیپین دعوت میکند تا طرز فکر و فرهنگ ایرانیان را به مردم فیلیپین نشان دهد. برای برطرف کردن مشکل پیشداوری و تصحیح ذهنیتهای نادرست، باید اندیشمندان فیلیپین به ایران سفر کنند تا در بازگشت بتوانند تجربیات خوب خود را در این کشور برای دیگران بازگو کنند.
پیشینه روابط
فیلیپین شامل سه جزیره اصلی میندانائو، لوزون و ویسایاس است. مسلمانان از قرن 15 و پیش از اسپانیاییها وارد فیلیپین شدند. با ورود استعمارگران اسپانیا در قرن 17 ، آنها با مسلمانان از در خصومت وارد شدند و سعی کردند آنها را از بین ببرند و دین خود را بر این کشور حاکم کنند. آنها توانستند دو جزیره ویسایاس و لوزون را تحت استعمار خود درآورند، اما نتوانستند بخش مسلماننشین را مستعمره خود سازند.
اسپانیاییها با جنگ و تبلیغات منفی سعی کردند مسلمانان را تضعیف و چهره اسلام را مخدوش کنند. در سال 1898، آنها کشور را طی معاهده پاریس و در ازای 20 هزار دلار به آمریکاییها تسلیم کردند. در این معاهده هر سه جزیره اصلی مستعمره آمریکا اعلام شد. مسلمانان به این امر اعتراض کردند زیرا میندانائو منطقه تحت تسلط مسلمانان بود و آنها خواستار خودمختاری بودند و هنوز هم خواستار این امر هستند که باعث جنگها و خونریزیهای زیادی شد. آمریکاییها از طریق دانشگاهها، دین و فرهنگ خود را بر فیلیپین مسلط ساختند. این دو امر یعنی اقدامات سیاسی و اقتصادی استعمار اسپانیا و سیاستهای فرهنگی آمریکا همراه با تلاش دولتهای غربگرای فیلیپین برای یکسانسازی دینی و فرهنگی مردم این کشور، باعث بدنامی برادران مسلمان ما شده است.
علاقه به آشنایی
در کنفرانسها و جلسات بحث درباره شیعه مطالبی شنیدهام، اما مطالعات علمی در این باره نداشتم. آنچه درباره شیعه برای من تحسینبرانگیز بوده نقش بسیار برجسته عقلانیت در گفتمان الهیات شیعی است. به همین دلیل امکان گفتگو بین علمای شیعه و کاتولیک بیشتر است. اکنون به همت اداره کل همكاریهای علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین برای تكمیل تحقیقات خود درباره تشیع و طی یک دوره مطالعاتی به ایران سفر کردهام.
آشنایی با قرآن
چند بار از رایزنی فرهنگی ایران قرآن هدیه گرفتهام و بخشهایی از آن را خواندهام. بین قرآن و انجیل تفاوتهایی دیده میشود. مثلاً داستانهای قرآنی به شکل متفاوتی با انجیل روایت شدهاند یا در مورد حضرت مسیح(ع) که در قرآن یک پیامبر خوانده شده اما مسیحیان او را فرزند خدا میدانند. حضرت مریم(س) نیز در قرآن یکی از زنان مهم به شمار میرود اما نقش او در اسلام کاملاً با جایگاهش در آیین کاتولیک متفاوت است. از این رو برخی از مسیحیان، قرآن را شکل تحریف شده کتاب مقدس خود میدانند. با این حال معتقدم که دیدگاههای منفی که نسبت به قرآن وجود دارد به خاطر خود قرآن نیست، بلکه بیشتر به خاطر نگاه تاریخی منفی به خواهران و برادران مسلمان ماست.
روابط فرهنگی
یکی از کارهای رایزنی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین این است که هنر اسلامی ــ ایرانی را به مردم این کشور معرفی کند. پیش از سفرم به ایران، مقامات رایزنی و من چند دیدار با دبیر کل مجمع کشیشهای کاتولیک فیلیپین داشتیم. در فیلیپین 95 منطقه داریم که هر کدام یک اسقف دارد که رئیس کلیسای منطقه است. دبیر کل این مجمع رئیس همه اسقفها و کاردینال مانیل است. آنها سالی دو بار نشست دارند که یک بار در ماه جولای و یک بار در ماه ژانویه برگزار میشود.
از آنجا که رایزنی ایران روابط خوبی با دبیر کل این مجمع دارد، با هم توافق کردند که در نشست 7 جولای این مجمع که کاردینال و اسقفها در آن حضور دارند، دو اثر خوشنویسی ایرانی با موضوع حضرت مریم (ع) هدیه داده شود. یکی از آن آثار را به کاردینال و اثر دیگر را به دبیرکل مجمع کشیشهای فیلیپین هدیه کردیم. روابط مسلمانان با این مجمع دیرینه بوده و حتی مواردی از سخنرانی علمای اسلامی در نشستهای آن داشتهایم که به بهبود روابط و تغییر دیدگاهها کمک میکند.
به خاطر دارم که کاردینال میگفت اگر میخواهید روابط شما با برادران مسلمان بهتر شود با آنها صحبت کنید، غذا بخورید و به آنها هدیه بدهید. این دست اقدامات نقش مهمی در روابط مسلمانان و مسیحیان کشور دارد. این امر نمونهای است از کاری که قرار است انجام دهیم. میخواهیم بین رهبران دینی بلندپایه ایرانی و رهبران مسیحی فیلیپین گفتگو برقرار کنیم.
اهمیت نقشآفرینی دین
در اندونزی که بزرگترین جمعیت مسلمان را دارد و نیز در مالزی دین از حکومت جداست. سالهاست که مسیحیت و دیگر ادیان فیلیپین سعی دارند بر حکومت تآثیر بگذارند. آنها از حکومت میخواهند که اخلاقی رفتار کند و این جدال وجود دارد. اما این مسئله در ایران وجود ندارد و دین به حکومت نزدیک است. ایران از نظر اینکه دین چگونه در عرصه سیاست عمل میکند بسیار جالب است. مایلم در اینباره اطلاعات بیشتری به دست آورم، زیرا (در کشورهای دیگر) مشکلات زیادی از سوی دولتها به وجود میآید و بسیاری از سیاستها مورد اعتراض جوامع دینی است. در فیلیپین به خاطر سیاستهای دولت نسبت به مسلمانان، این کلیساها هستند که از مسائل مربوط به حکومت سؤال میکنند.
در هر جایی از ایران نشانههای نفوذ دین را در زندگی مردم مثل سبک لباس پوشیدن و صحبت کردن میبینم و جالب است که دینداری فقط مربوط به مسجد نیست. دین در همه جا حضور دارد و بخشی از زندگی اجتماعی است؛ اینکه یک کشور بین جنبههای شخصی و اجتماعی دین پیوند ایجاد کرده قابل توجه است.
انتهای پیام