جهاددانشگاهی در خط مقدم فعالیت‌های علمی کشور
کد خبر: 3735539
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

جهاددانشگاهی در خط مقدم فعالیت‌های علمی کشور

گروه فرهنگی ـ رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان این‌که جهاد دانشگاهی خط مقدم فعالیت‌های علمی کشور است، اظهار کرد: مدیریت بهینه‌سازی منابع و انرژی یکی‌از فعالیت‌های مهمی است که در کشور باید انجام شود و مرکز تحقیقاتی آن در جهاد دانشگاهی لرستان راه‌اندازی شده است.

ی

به گزارش ایکنا از لرستان، سیدعلی‌نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاددانشگاهی لرستان جمعه، 12 مرداد در سخنرانی پیش از خطبه‌های‌ نماز جمعه خرم‎آباد در مصلی الغدیر این شهر،اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی‌از نهادهای انقلابی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد.
وی با بیان این‌که این نهاد بر اساس تکلیفی که برای آن تعریف شده متولی انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و تولید فناوری در بخش‌های مختلف کشور است، افزود: خوشبختانه بعد از سه دهه فعالیت جهادی، انقلابی، متعهدانه و علمی امروز به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی به یک گلستان تبدیل‌ شده است.
دهقانی‌الوار بیان کرد: در حوزه‌های پژوهشی، تولید فناوری و انجام فعالیت‌های موردنیاز کشور، جهاد دانشگاهی جهت‌گیری‌هایی داشته و دارد.
وی با اشاره به لزوم پیشرفت و ترقی در استان، گفت: باید پیشرفت کنیم تا توان تصمیم‌گیری داشته باشیم؛ اگر به همه ابزارهای لازم و موردنیاز دسترسی پیدا کرده و فناوری و تکنولوژی تولید کنیم می‌توانیم برای خود تصمیم بگیریم.
رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان این‌که پیشرفت یک استان، کشور و منطقه حاصل نمی‌شود مگر این‌که از تمام ظرفیت‌های انسانی و محیطی منطقه استفاده کرد، ادامه داد: پیشرفت محصولی نیست که از کشوری دیگر وارد شود بلکه یک سلسله فعالیت‌هایی است که باید توسط نخبگان یک منطقه ایجاد شود.
دهقانی‌الوار تصریح کرد: درنهایت با این‌کار شاخص‌های توسعه در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری تغییر خواهند کرد.

تقویت مراکز علمی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با تأکید بر این‌که باید مراکز علمی و تحقیقاتی خود را تقویت کنیم، گفت: جهاد دانشگاهی یکی‌از این مراکز تحقیقاتی است.
وی بیان کرد: در این نهاد انقلابی معتقدیم که باید با این نگاه کار و پیشرفت کنیم تا بتوانیم سرنوشت جامعه را تعیین و از دستاوردهایمان حفاظت کنیم، تقویت این دستاوردها به فعالیت اقتصادی، علمی و اجتماعی تبدیل می‌شود و نهایتاً در حوزه توسعه استان نقش ایفا می‌کند.
وی با بیان این‌که تمامی نیروهای جهاد نیروهای باانگیزه‌ای هستند که در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب با تمام توان فعالیت می‌کنند، افزود: جهاد دانشگاهی خط مقدم فعالیت‌های علمی کشور است و هر جا در این حوزه نیازی احساس شود، این نهاد به‌عنوان مرجع توسط مقام معظم رهبری، دولت‌ها و دانشگاهیان مورد توجه است.

رویان از افتخارات جمهوری اسلامی
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان این‌که در حوزه پزشکی مجموعه‌های متعددی داریم که به خاطر آن‌ها ایران در مرز دانش دنیا است، افزود: برای اولین‌بار مرکز ناباروری رویان راه‌اندازی شد که یکی‌از افتخارات کشور جمهوری اسلامی است و مقام ایران را در دنیا به دهم ارتقاء داد.
دهقانی با تأکید بر این‌که در حوزه ناباروری، جهاد دانشگاهی خدمات بسیار زیادی داشته است به حوزه نفت و گاز و فناوری استخراج نفت نیز اشاره کرد و افزود: حفاری چاه‌های نفت و برداشت از آن بسیار سخت و پیچیده و به‌لحاظ سطح علمی بالاست و نیاز به دانش بالایی دارد، امروز این دانش توسط جهاد دانشگاهی در کشور بومی‌ شده است. در حوزه استخراج نفت و تولید مته‌های حفاری جهاددانشگاهی به‌عنوان یک برند در دنیا مطرح است‌.
عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی لرستان افزود: در حوزه‌های مختلف دیگر نیز خوشبختانه جهاد دانشگاهی واقعاً نقش علمی و پیش روی خود را پیاده کرده است.

جهاددانشگاهی لرستان یکی‎از 5 استان برتر کشور
دهقانی الوار در ادامه با بیان این‌که جهاد دانشگاهی لرستان یکی از پنج استان برتر کشور بوده و جزو واحدهای موفق است، گفت: با تکیه‌بر منابع خدادادی استان و استفاده از توان علمی در دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی، سخت‌کوشی، کار انقلابی و متعهدانه امروزه جهاد دانشگاهی لرستان به‌عنوان یکی‌از سازمان‌های جهت‌ساز، متعهد و سخت‌کوش در سطح کشور مطرح است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی برگزارشده در استان توسط این نهاد، اشتغال محور بوده یعنی دوره‌هایی هستند که فرد بعد از اتمام آن می‌تواند شغلی پیدا کند. سال گذشته ۱۷ هزار نفر در سطح استان توسط جهاد دانشگاهی آموزش‌دیده‌اند که در سطح کشور رقم بالایی است و غالب این‌ها جذب بازار کار در بخش‌های خصوصی و خوداشتغالی شده‌اند.
دهقانی با بیان اینک‌ه چهار مرکز فعال در خرم‌آباد، بروجرد و کوهدشت داریم، ادامه داد: خوشبختانه فعالیت این مراکز باعث شده جامعه دانشگاهی و جویای کار فرصتی برای توانمند شدن داشته باشند.

ایکنا؛ اولین خبرگزاری قرآنی کشور
وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی نیز خبرگزاری ایکنا و ایسنا را داریم که ایکنا اولین خبرگزاری قرآنی کشوری است. شعبه لرستان همیشه در کشور جزو خبرگزاری‌های برتر قرآنی کشور بوده است. فعالیت قرآنی و مذهبی که در استان منتشر می‌شود این خبرگزاری مورد تحلیل قرار داده و بیان می‌کند.
وی گفت: خدا را شاکریم که این خبرگزاری توانسته در حوزه فعالیت‌های دینی، مذهبی و قرآنی به نقش و تعهد خود عمل کند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان ادامه داد: در حوزه فرهنگی مرکز افکارسنجی ایسپا یکی‌از مراکز برتر کشور است که فعالیت‌های اجتماعی و نیازهای مردم و دستگاه‌های اجرایی را رصد و پایش می‌کند.
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در لرستان، گفت: در سطح استان دانشجویان نخبه در قالب اردوهای جهادی به روستاهای محروم استان رفته و فعالیت‌های خدماتی ارائه می‌دهند؛ اردوهای جهادی جهاد دانشگاهی یکی از اردوهای موفق است و همه اعضای آن دانشجوها هستند که در دانشگاه‌های مطرح و حوزه‌های مختلف تحصیل می‌کنند.
دهقانی‌الوار بیان کرد: خوشبختانه نتیجه این کارها باعث شده اعتماد عمومی خوبی نسبت به جهاد دانشگاهی لرستان در سطح مدیران، جامعه علمی استان و کلان ایجاد شود.
وی یادآور شد: در بخش پژوهشی نیز بر اساس مطالعاتی که داشتیم چهار حوزه مشخص شده که کشاورزی یکی‌از آن‌ها است. جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی کارهای مکانیزه مختلفی انجام می‌دهد و در شهرستان کوهدشت شش هکتار گلخانه هیدروپونیک احداث شده است.

کاشت گونه‌های گیاهی در معرض انقراض در مجتمع تحقیقات و فناوری جهاددانشگاهی
وی ادامه داد: در شهرستان خرم‌آباد و مجموعه بام لرستان مجتمع تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده که گونه‌های گیاهی استان که در حال از بین رفتن است در این مجتمع کشت می‌شوند.
دهقانی‌الوار از دیگر اقداماتی که در جهاد دانشگاهی پیگیری می‌شود به حوزه علمی بهینه‌سازی انرژی اشاره کرد و گفت: معتقدیم که انرژی در دنیا با چالش روبه‌رو است و ما باید سعی کنیم آب، گاز و سایر منابع استان به‌درستی مورداستفاده قرار گیرند که مدیریت بهینه‌سازی منابع و انرژی یکی‌از فعالیت‌های مهمی است که در کشور باید انجام شود و مرکز تحقیقاتی آن در جهاد دانشگاهی لرستان راه‌اندازی شده است. مرکز بهینه‌سازی مصرف و مدیریت انرژی فعالیت‌های خوبی داشته و فعال است.
رئیس جهاددانشگاهی لرستان از دیگر فعالیت‌های این واحد را در سطح مطالعات شهری و روستایی و GIS عنوان کرد و گفت: در حوزه GIS ، جهاد دانشگاهی لرستان پیشتاز است.
وی با بیان این‌که در حوزه پزشکی بانک خون بند ناف استان فعال است، خاطرنشان کرد: این مرکز در استان یکی‌از مراکز موفق کشور است که خون‌گیری و انجام پروسه برای درمان آن‌را پیگیری می‌کند.
عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه فناوری، افزود: ما روی حوزه تولید فن و تکنیک تمرکز کرده‌ایم چراکه در استان صنایع، ادارات و خود مردم نیازهای مختلفی به فناوری دارند و امروزه امکان تامین آن در جهاد دانشگاهی فراهم شده است.
وی افزود: با جذب تعدادی از نخبگان استان و مشاوره، هدایت و توانمندسازی آنان توانسته‌ایم در سطح کشور محصولات فناوری و های‌تک زیادی را تولید کنیم. سال گذشته این واحدها در جهاد دانشگاهی ۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان فناوری به فروش رسانده‌اند.

دهقانی‌الوار تصریح کرد: در حوزه فناوری ۴۰ شرکت، هسته و واحد فناور داریم که مجموعه‌ای از نخبگان استان هستند. بیش‌از ۵۰۰ نفر از نخبگان در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و درآمدزایی می‌کنند.
وی بیان کرد: معتقدیم اگر به‌دنبال ایجاد اشتغال در استان هستیم بهترین راه اشتغال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که مبنای تشکیل آن علم و دانش است و محصول تولیدی آن دانشی بوده که مبتنی بر نیازهای استان و کشور است.

فعالیت 3 شرکت دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی
دهقانی‌الوار گفت: در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی داریم که با کمترین اعتبارات و بدون حمایت‌های دولتی شروع به کار کرده و امروز با بیش از صدها نفر از نخبگان لرستان در حال فعالیت هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان به حوزه اشتغال و فعالیت‌های انجام شده در این واحد اشاره کرد و گفت: تأکید ما روی اشتغال فارغ‌التحصیلان است اما بر اساس نیازهای کشور و ضرورت‌ها روی عامه مردم نیز کار شده که طرح ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی ازجمله آن‌هاست.
وی گفت: سهمیه ما ۲۷۰۰ نفر است که خوشبختانه با تلاش و پیگیری ۴۴۰۰ نفر ثبت‌نام داشتیم. عزمی جدی در استان و جهاددانشگاهی برای ایجاد اشتغال وجود دارد و امیدواریم تا پایان سال با اجرای این طرح برای اغلب این افراد شغل ایجاد شود.

طرح مشاغل خانگی یک فرصت
دهقانی‌الوار طرح مشاغل خانگی را یک فرصت عنوان کرد و گفت: با ایجاد این تعداد شغل بخشی از گرفتاری‌های مردم درزمینه ٔ اشتغال برطرف شود.
دهقانی الوار با بیان این‌که مرکز درمان ناباروری لرستان آماده افتتاح است، ادامه داد: این مرکز پزشکی، علمی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آماده افتتاح شعبه‌ای از رویان بوده که در لرستان تأسیس و ساختمان، امکانات و تجهیزات آن آماده افتتاح است.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تسهیل‌گری توسط جهاد دانشگاهی لرستان، گفت: در این طرح نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فضای منطقه بررسی می‌شود؛ هم‌اکنون در محله دره گرم شرقی خرم‌آباد دفتر تسهیل‌گری راه‌اندازی شده که بررسی همه نیازهای مردم در بخش‌های مختلف را انجام می‌دهند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: طرح توسعه و ساماندهی مناطق روستایی استان را در دست اجرا داریم. یکی از مشکلات روستاهای ما این است که طرح توسعه ندارند.
دهقانی‌الوار با یادآوری این‌که در بخش فناوری نیز حمایت‌های بیشتری از این حوزه خواهیم داشت، با تقدیر از مسئولان استانی، گفت: نماینده محترم ولی‌فقیه در استان در فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی در استان انصافاً همیشه حامی جهاددانشگاهی بودند که از ایشان کمال تقدیر و تشکر را دارم. همچنین از مدیران ارشد استان و استاندار که از جهاد دانشگاهی حمایت می‌کنند مراتب قدردانی را اعلام می‌دارم.

انتهای پیام

captcha