گفتمان امام علی(ع) از حالت گفتاری و تکراری خارج شود
کد خبر: 3678423
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
شاهرخی:

گفتمان امام علی(ع) از حالت گفتاری و تکراری خارج شود

گروه فرهنگی: دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی «سیره علوی» با بیان این‌که ضرورت دارد در زندگی، گفتار و کردار امام علی(ع) بارها و بارها تکرار شود و به‌عنوان الگویی حقیقی قرار گیرد، گفت: همت بیشتری لازم است که در عصر خودمان این گفتمان امام علی(ع) از حالت گفتاری و تکراری خارج و در زندگی ما سمت و سو پیدا کند.

سیدعلاءالدین شاهرخی، دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی سیره علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان این‌که برای هر مسلمانی امام علی(ع) الگویی همیشگی و جاودانه است، گفت: ضرورت دارد در زندگی، گفتار و کردار امام علی(ع) بارها و بارها تکرار شود و به‌عنوان الگویی حقیقی قرار گیرد.
وی با بیان این‌که راه‌های مختلفی برای این مهم وجود دارد که یکی‌از آنها برگزاری همایش‌هایی نظیر «سیره علوی» است، افزود: این امر باعث می‌شود اهل فکر و اندیشه ازجمله نخبگانی که در استان حضور دارند در حوزه‌های مختلف علاقه‌مند شوند و در این راستا تفکر کنند، حتی ممکن است برخی از ضعف‌های مربوط به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در استان مورد بحث قرار گیرد و تلاش شود از زندگی امام به‌عنوان الگویی جاودانه برای حل این مشکلات هم چاره‌اندیشی شده و انگیزه‌ای برای اتصال بین امام و جامعه و عصر خودمان شود.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: بخشی از این بحث‌ها فکری است و در بخشی دیگر سعی می‌شود توسط هیئت علمی همایش در قالب جلساتی که با هم دارند و بحث می‌کنند درباره راه‌های اجرایی و کاربردی اندیشه شود.
دبیر کمیته علمی همایش سیره علوی لرستان گفت: تلاش می‌شود از فکر و اندیشه امام علی(ع) استفاده شود که البته کافی نیست و ضرورت دارد دست‌اندرکاران و مسئولان هم به این موارد توجه داشته باشند و نباید این نوشته‌ها در قالب کتاب و کتاب‌هایی در کتابخانه‌ها قرار گیرد بلکه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: نکته دیگر این‌که همانند سال‌های قبل همراهی با همایش سیره علوی بیشتر شود البته وقتی بحث اقتصادی این همایش در نظر گرفته می‌شد برخی از مسئولان رغبت نمی‌کردند بنابراین چه خوب است آنها روز و ساعاتی را بنشینند استفاده و گوش دهند و در عمل هم عمل به این سیره را مورد توجه قرار دهند.
شاهرخی عنوان کرد: برخی از مسائلی که داریم راجع به این همایش نیست بلکه راجع به خیلی از مباحث دیگر است، گاهی اوقات در عمل بین گفتار و عملکرد ما در کل جامعه به لحاظ اخلاقی و قانونی، فاصله است و شاید این ریشه در فرهنگ ما دارد، دلیلی برای یاس وجود ندارد و هر کسی به نوبه خود بایدتلاش کند.
وی با تاکید بر این‌که همه باید دست به دست هم دهیم و هر کسی به نوبه خود خوب باشد و رعایت کند، افزود: اگر کسی ادعای پیروی از امام اول شیعیان جهان را دارد باید تلاش کند بین آنچه که است و انتظاری که حضرت امیرالمومنین(ع) از او دارد فاصله را کم کند.
شاهرخی با اشاره به این‌که در مقالات سال‌های گذشته محورهای خوبی در نظر گرفته شده و باید از لابه‌لای کتاب‌ها خارج و مورد توجه قرار گیرد، یادآورشد: همیشه بشر شیفته برخی از رهبران ومتفکران خود بودند این افراد می‌توانند خیلی در سمت و سو دادن به جامعه نقش داشته باشد.
دبیر کمیته علمی همایش سیره علوی با بیان این‌که شاید در بین ملل جهان رهبرانی داریم که تا الان هم بالاترین جاذبه را در عصر کنونی دارند، اضافه کرد: حتی غیرمسلمانانی همچون جرج‌جرداق مسیحی و دانشمندان مسلمان غیرشیعه نظیر طاها حسین در اخلاق و کردار امام علی(ع)، که اقیانوسی از معارف، گفتارها، راهبردها و رهنمودهایی تمام نشدنی است غرق می‌شوند.
وی گفت: همت بیشتری لازم است که در عصر خودمان این گفتمان امام علی(ع) از حالت گفتاری و تکراری خارج و در زندگی ما سمت و سو پیدا کند.

captcha