اعتماد به نفس و خودباوری در مردم نهادینه شود
کد خبر: 3560114
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
آیت‌الله میرعمادی:

اعتماد به نفس و خودباوری در مردم نهادینه شود

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان اعتماد به نفس و خودباوری را یکی‌ از شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما باید اعتماد به نفس را عمومی و در دل همه به‌وجود بیاوریم.

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در بیان شرایط و موانع تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی‌از شرایط تحقق اقتصاد مقاومتی اعتماد به نفس و خودباوری است به این معنا که انسان خود را توانا و با کفایت در انجام کارها بداند.
وی با بیان این‌که اعتماد به نفس یعنی احساس توانایی و قدرت در عمل کردن و در انجام کارها، افزود: مسئله اعتماد به نفس یک مسئله مهم و حیاتی در تمام ابعاد زندگی انسان است کمااینکه پیشرفت و موفقیت انسان به اعتماد به نفس بستگی دارد و شکست‌ها و ناموفق بودن انسان نیز به‌خاطر عدم اعتماد به نفس است.
این مفسر قرآن با یادآوری این‌که کسی‌که اعتماد به نفس ندارد در خودش احساس قد رت و توانمندی نمی‌کند لذا چنین شخصی شکست خورده و عقب مانده ناکام می‌شود، اضافه کرد: اگر اعتماد به نفس داشته باشیم خودمان مشکلات را حل می‌کنیم اما اگر خودمان را باور نداشته باشیم دنبال بیگانگانان می‌گردیم تا مشکلات ما را حل کنند.
آیت‌الله میرعمادی موفقیت، پیشرفت، رشد و تعالی را اولین اثر اعتماد به نفس دانست و اظهارکرد: اعتماد به نفس منجر به خودشکوفایی می‌شود انسانی‌که اعتماد به نفس دارد استعدادهایش شکوفا می‌شود چنین شخصی اهل ابتکار و خلاقیت و نوآوری است و در مقابل انسانی که اعتماد به نفس ندارد خودش را ضعیف می‌بیند، نوآوری و خلاقیت ندارد.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: اگر ما بخواهیم استعدادهای فرزندان‌مان شکوفا شود باید به آنها اعتماد به نفس بدهیم والدین نباید فرزندان خود را تحقیر و سرکوب کنند چون با این‌کار اعتماد به نفس را از آنها می‌گیرند و این چنین بچه‌هایی احساس می‌کنند نمی‌توانند در جامعه مفید باشند لذا والدین باید به فرزندان خود در سنین کودکی اعتماد به نفس بدهند تا فرزندانی خلاق، نوآور و مبتکر تربیت کنند.
وی با بیان این‌که اعتماد به نفس در مقابل خودباختگی و از خود بیگانه شدن قرار دارد، گفت: چنین شخصی همیشه دست نیاز به سوی دیگران دراز می‌کند و انتظار دارد همیشه دیگران کارهایش را انجام دهند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: تا زمانی‌که چشم طمع به غرب و بیگانگان داشته باشیم نمی‌توانیم موفق باشیم کماینکه در قرآن و احادیث و منابع دینی ما مطالب فراوانی راجع به اعتماد به نفس وجود دارد.
وی با بیان این‌که منظور از «نفس مطمئنه» در قرآن نیز نفسی است که اعتماد به نفس دارد کمااینکه اعتماد به نفس باعث آرامش می‌شود، اظهارکرد: امام سجاد(ع) نیز در این رابطه فرموده است: «تمام خیر و سعادت را در این دیدم که انسان به آنچه در دست مردم است طمع نداشته باشد و نسبت به آن بی‌نیاز باشد».
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب نیز بر روی آن تاکید دارند برای این است که ایران اسلامی سرشار از استعدادها، منابع غنی، ثروت و نیروی انسانی است که با تکیه بر آن می‌توان بر تمام مشکلات فائق آمد.
وی گفت: ما باید اعتماد به نفس خودمان را باور کنیم این‌که می‌توانیم تولید کنیم، اشتغال ایجاد کنیم، کارخانه بسازیم کمااینکه می‌طلبد اعتماد به نفس را عمومی و در دل همه به‌وجود بیاوریم.
captcha