بلال قاریان مصر را بشناسیم/ از نابینایی تا کشف نبوغ محمد رفعت + عکس و تلاوت
کد خبر: 3555621
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
به بهانه صدوسی‌وهشتمین سالگرد شیخ علی محمود؛

بلال قاریان مصر را بشناسیم/ از نابینایی تا کشف نبوغ محمد رفعت + عکس و تلاوت

گروه بین‌الملل: امروز مصادف با صد‌و‌سی‌وهشتمین سالگرد درگذشت شیخ علی محمود از قاریان نامدار مصری است؛ کسی که به «بلال قاریان مصر» و «معجزه صوت و لحن» معروف شد و «سید القراء» لقب گرفت.

بلال قاریان مصر را بشناسیم/ از نابینایی تا کشف نبوغ ذاتی محمد رفعت + تلاوت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز، اول دی ماه مصادف با 21 دسامبر 2016 صد‌و‌سی‌و‌هشتمین سالگرد شیخ علی محمود، قاری نامدار مصری است؛ کسی که استعداد و نبوغ ذاتی شیخ محمد رفعت از قاریان دوران طلایی تلاوت مصر را کشف کرد و پرورش داد.
شیخ علی محمود در سال 1878 در محله «درب الحجاری» بخش «الجمالیه» منطقه «الحسین» قاهره متولد شد، در اواسط دوران کودکی دست تقدیر چشمانش را از او گرفت و نابینا شد.
حفظ کل قرآن
استاد علی محمود در خانواده‌ای متمول زاده شد و از کودکی به حفظ قرآن و علوم قرآنی روی آورد و با تلمذ در محضر شیخ «ابوهاشم الشبراوی» در مکتب‌خانه مسجد «فاطمه ام الغلام» در الجمالیه کل قرآن را حفظ کرد.
پس از آن فن تجوید را فراگرفت و قرائت را در محضر شیخ مبروک حسنین از اساتید مشهور زمان خود آموخت، او در فقه نیز مهارت یافت و شیخ عبدالقادر المزنی به عنوان استاد فقه، این علم را به وی تعلیم داد.
شیخ علی محمود در فن موسیقی نیز تسلط داشت و در جوانی که به عنوان قاری مسجد «الحسین» برگزیده شد، هم‌زمان در زمینه موسیقی نیز فعالیت می‌کرد.
اذان ماندگار شیخ علی محمود
او در دوران جوانی اذانی با بهره‌مندی از مهارت موسیقایی‌اش از خود به یادگار گذاشت که تا به امروز همچنان شهره است و در میان علاقمندانش محبوبیتی خاص دارد.
مبتهلی بلامنازع در جوانی
شیخ را «معجزه صوت و لحن» و «سید القراء» می‌خوانند؛ کسی که فن ابتهال را نیز آموخت و در جوانی به استادی بی‌رقیب در اجرای ابتهال و سرودهای دینی تبدیل شد.
نخستین تلاوت در رادیو قرآن مصر
صوت شیخ علی محمود برای نخستین‌بار در سال 1939 در رادیو قرآن مصر طنین‌انداز شد و از همان زمان طرفداران زیادی پیدا کرد و به قاری مورد تأیید این رسانه تبدیل شد.
بلال قاریان مصر را بشناسیم/ از نابینایی تا کشف نبوغ ذاتی محمد رفعت + تلاوت
نخستین تلاوت او در رادیو قرآن مصر 40 دقیقه به طول انجامید و شامل سوره حمد و آیاتی از سوره بقره بود.
قرائت رادیویی زیبا و دلنشین شیخ در آن زمان سبب شد که تلاوت‌های او به طور معمول شب‌های دوشنبه هر هفته برای علاقمندانش در رادیو قرآن مصر پخش شود.
تلمذ محمد رفعت در محضر استاد
قاریان زیادی از محضر شیخ بهره‌مند شدند که بعدها نام آن‌ها در تاریخ مصر نوین ماندگار شد، از آن جمله شیخ محمد رفعت بود که بلال مصری‌ها پس از شنیدن تلاوتش در سال 1918، آینده‌ای درخشان را به او نوید داد؛ نویدی که بعدها به واقعیت پیوست.
بلال قاریان مصر را بشناسیم/ از نابینایی تا کشف نبوغ ذاتی محمد رفعت + تلاوت
طه الفشنی، مبتهل معروف جهان عرب، محمد الفیومی، عبدالسمیع البیومی و کامل یوسف البهتیمی نیز از دیگر قاریان مصری بودند که از محضر شیخ بی‌نصیب نماندند.
میراثی که یادگار ماند
شیخ علی محمود در سال 1946 میلادی در چنین روزی(21 دسامبر) بدرود حیات گفت و میراثی ارزشمند و ماندگار در تلاوت از خود به یادگار گذاشت که امروزه از آن تنها تلاوت آیاتی از سوره انفال، سوره یوسف، کهف، مریم، انبیاء، قیامت، سوره‌های کوتاه قرآن و همچنین ابتهال و سروده‌های دینی که ضبط شد، با جستجو در اینترنت و شبکه اجتماعی توئیتر قابل دسترسی است.
جمعه؛ ویژه‌برنامه بزرگداشت شیخ
شبکه «صوت العرب» جمعه این هفته، سوم دی‌ماه ساعت 1:45 بامداد به وقت محلی در برنامه‌ای با عنوان «تجلیات صوفیه» به مدت 30 دقیقه ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت صد‌وسی‌وهشتمین سالگرد درگذشت شیخ علی محمود پخش می‌کند.
در این برنامه به زندگینامه شیخ و تلاوت‌هایش و اساتید و قاریانی که در محضر وی پرورش یافتند، پرداخته می‌شود.

تلاوتی از شیخ علی محمود شامل آیات 59 تا 69 سوره انفال


دریافت تلاوت شیخ علی محمود، قاری مصری


captcha