به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیتالله سید احمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد 22 آذرماه در جلسه تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه «انبیاء»، گفت: موضوع آیه ۲۵ سوره انبیا توحید در رابطه با الوهیت و توحید در عبادت است.
وی با اشاره به اینکه یکیاز مهمترین اصول اعتقادی در اسلام توحید است، افزود: اولین اصل از اصول دین توحید است و توحید بهمعنای خدا را یکتا دانستن است بدین معنا که توحید یعنی باید خدا را یکتا و یگانه بدانیم.
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه معنای توحید در تمام آموزههای دینی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ما تاثیرگذار است، عنوان کرد: شخصیت انسان و اعمال انسان بر اساس توحید است کمااینکه اولین و مهمترین پیام قرآن توحید است.
نماینده ولیفقیه در لرستان ادامه داد: توحید نشانه اسلام و نشانه ایمان است کمااینکه مرز اسلام و شرک توحید است و محتوای اساسی دعوت همهی پیامبران الهی، توحید بوده است.
امام جمعه خرمآباد اضافه کرد: یک سوم آیات قرآن درباره توحید است و خداوند متعال در قرآن یک سوره را به نام توحید نامگذاری کرده است و در روایات دینی ما آمده است که اگر کسی سه بار سوره توحید را بخواند مثل این است که قرآن را ختم کرده است.
وی با اشاره به اینکه در آیه ۲۵ سوره انبیاء بحث توحید در الوهیت و توحید در عبادت مطرح شده است، افزود: توحید اقسامی دارد که شامل توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی، توحید در خالقیت و توحید در الوهیت است.
این مفسر قرآنکریم با اشاره به اینکه توحید ذاتی بدین معناست که ذات پروردگار یگانه است و شریکی ندارد، گفت: توحید صفاتی یعنی تمام صفات خدا عین ذات اوست و جداناپذیر نیست.
نماینده ولیفقیه در لرستان در تعریف توحید افعالی اظهار کرد: توحید افعالی یعنی خداوند در تمام افعال خودش مستقل است کمااینکه توحید در خالقیت بدین معناست که خدا خالق و آفرینندهی همه چیز است.
امام جمعه خرمآباد با اشاره به اینکه توحید در الوهیت یعنی تنها موجودی که لیاقت و شایستگی عبادت دارد خداست، تصریح کرد: توحید در الوهیت اشاره به توحید نظری دارد و توحید در عبادت ناظر به توحید عملی است یعنی تمام عبادت ما باید برای خدا باشد.
وی با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم خدایی که شایستهی عبادت است را بشناسیم و در عمل هم عبادت انجام دهیم، اضافه کرد: لازمه پذیرش توحید در الوهیت، توحید در عبادت است بدین معنا که اول باید اعتقاد درست شود بعد عمل درست شود.
وی ادامه داد: همه پیامبران الهی آمدهاند تا اعتقاد توحیدی و عمل توحیدی را درست کنند کمااینکه مهمترین فلسفه بعثت پیامبران دعوت به توحید در عبادت و دوری از طاغوت است.
آیتالله میرعمادی با اشاره به اینکه عبادت زمانیکه برای خدا باشد و دارای اخلاص باشد اثر میگذارد، تصریح کرد: بزرگترین گناه نابخشودنی شرک و بالاترین سعادت عبادت خالص است.
نماینده ولیفقیه در لرستان افزود: در قرآن سی بار کلمه «من قبلک» آمده است که این واژه دلالت بر این میکند که پیامبر اسلام، خاتم پیغمبران است.