امرار معاش از راه قرآن منافاتی با اصول اسلام ندارد
کد خبر: 3386810
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
اکبری:

امرار معاش از راه قرآن منافاتی با اصول اسلام ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه از مادیات در نگاه قرآن مال خیر تعبیر شده، گفت: مادیات باید وجود داشته باشد تا دست مؤمن جلوی بیگانه دراز نشود و طاعت خدا را به جا آورد ولی داشتن نگاه صرف مادیگرایانه به هر امری به ویژه در حوزه قرآن مذموم است.

مسعود اکبری، حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به صفات و ویژگی‌های ضروری قاری قرآن، داشتن اخلاق حسنه را از شاخصه‌های مهم یک قاری عنوان کرد و افزود: علاوه بر تواضع، فروتنی، وقار، متانت و ... قاری قرآن باید توأمان جاذبه نیز داشته باشد تا بتواند بر مستمعین به ویژه قشر جوان اثر گذار باشد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن صراحتاً ویژگی‌ها و صفات انسان‌های مؤمن را برشمرده بیان کرد: خداوند در آیه 153 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ پس به برکت رحمت الهى با آنان نرم‌خو و پرمهر شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده می‌‏شدند...»

اکبری اظهار کرد: همچنین در جای دیگر می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ؛ در حقیقت کسانى که کتاب خدا را می‌‌خوانند و نماز برپا می‌‌‏دارند و از آنچه بدیشان روزى داده‌ایم نهان و آشکارا انفاق مى‏‌کنند امید به تجارتى بسته‌اند که هرگز زوال نمى‌‏پذیرد».

وی ادامه داد: قاری قرآن به عنوان متولی و مبلغ دین در جذب نسل جوان و تشویق آنها به سمت قرآن نقش و تأثیر بسزائی دارد، خاشع بودن به هنگام تلاوت نیز از دیگر ویژگی‌ها و صفات قاری قرآن است که در داشتن یک تلاوت مقبول بسیار اثر‌گذار است.

منش و رفتار قاری قرآن به پای دین نوشته می‌شود
حافظ کل قرآن کریم استان، با بیان اینکه فعالان قرآنی به ویژه قاریان در نوع رفتار، کردار و گفتار الگویی برای عموم مردم هستند خاطر نشان کرد: هر رفتار و گفتاری که قاری و حافظ  قرآن داشته باشد به پای دین و قرآن نوشته می‌‌شود بنابراین این نگاه رسالت ما را سنگین می‌‌کند.

وی با اشاره به اینکه داشتن نگاه مادی‌گرایانه به تلاوت مذموم است، گفت: در امر تلاوت، داشتن نگاه مادی‌گرایانه مذموم است، ولی این به معنای بدان نیست و اینکه ما بگوییم یک قاری و یا مدرس قرآن نباید در قبال کار خود مزدی دریافت کند طرز فکر غلطی است چرا که هستند افرادی که از راه تدریس و یا تلاوت قرآن امرار معاش می‌کنند.

حافظ کل قرآن استان در پایان بیان کرد: اما یک قاری و فعال قرآنی نباید صرف نگاه مادی را ملاک قرار دهد و از طرفی رفتار دعوت کنندگان و مدعوین باید به گونه‌‌‌ای باشد که احترام و شأن هر دو طرف آنگونه که باید رعایت شود، مادیات در نگاه قرآن نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که در آیات از مال به خیر تعبیر شده است، مادیات باید وجود داشته باشد تا دست انسان جلوی بیگانگان دراز نشود و اینکه با آن طاعت خدا را به جای آورد ولی داشتن نگاه صرف مادیگرایانه به هر امری به ویژه در حوزه قرآن مذموم است.

خبرنگار: زهره داودآبادی

captcha