تبدیل پژوهش‌ به فناوری؛ ماموریت جهاددانشگاهی/این نهاد به‌دنبال نتیجه‌گرا بودن برنامه‌هاست
کد خبر: 3338369
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
دهقانی:

تبدیل پژوهش‌ به فناوری؛ ماموریت جهاددانشگاهی/این نهاد به‌دنبال نتیجه‌گرا بودن برنامه‌هاست

گروه اندیشه: رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: جهاد دانشگاهی دنبال نتیجه‌گرا بودن برنامه‌هاست و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند که نتیجه داشته و برای استان و مردم مزیت‌هایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سیدعلی‌نادر دهقانی الوار، رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان، دوشنبه، 12 مردادماه جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان، گفت: جهاد دانشگاهی مسئول نیک‌اندیشی و جهت‌گیری درست نظام برای فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی در لرستان بوده و منشاء خیر و برکت در استان می‌باشد.
وی، با اشاره به این‌که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید دارای سه ویژگی باشد، اظهار کرد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید براساس مزیت و ظرفیت‌های استان باشد، که این ظرفیت در اسناد بالاتر آمده و براساس پژوهش‎های سازمان‌های پژوهشی و مدیریت استان مطرح شده است.
دهقانی، ادامه داد: جهاد دانشگاهی به‌دنبال نتیجه‌گرا بودن برنامه‌هاست و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند که نتیجه داشته و برای استان و مردم مزیت‌هایی داشته باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان، افزود: جهاد دانشگاهی به‌دنبال پایه‌گذاری فعالیت‌هایی در استان است که به‌عنوان الگو مطرح شده و جهت‌ساز باشد و سعی دارد در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال برنامه‌های شاخص، برتر و گزیده داشته باشد که به‎عنوان فعالیت شاخص و جهت‌ساز مطرح شود.
دهقانی، با بیان این‌که ما سعی می‌کنیم در حوزه‌های متنوع استان وارد شده و کار کنیم، تصریح کرد: مأموریت اصلی جهاد دانشگاهی پژوهش و تبدیل این فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی که توسط نخبگان انجام می‌شوند، به فناوری قابل فروش و قابل استفاده است که بتوانیم با فروش آن، اقتصاد استان را متحول کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در راستای انجام فعالیت‌های پژوهشی فن‌آورانه فعالیت می‌کند که یکی از این فعالیت‌ها؛ فناوری تبدیل گیاه به دارو از صفر تا صد در استان است، که تاکنون هر کاری در این زمینه شده در رابطه با کشت آن و در نهایت بسته‌بندی گیاهان بوده که جهاد در این کار نیز پیشگام است.
وی، تصریح کرد: اولین کاری که در این زمینه انجام شده است، آوردن گیاه استویا از آمریکای جنوبی است که این گیاه را می‌توان جایگزین چغندر قند کرد.
دهقانی، افزود: تاکنون این گیاه در سه شهرستان خرم‌آباد، الشتر و پل‌دختر کشت شده است که نتیجه خوبی به‌ویژه در شهرستان خرم‌آباد داشته است، لذا تمام تلاش ما این است که در راستای استفاده از ظرفیت‌های محیطی کار کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان، با اشاره به این‌که در استان ما مصرف انرژی به‌صورت بهینه و مدیریت شده نیست، اظهار کرد: در همین راستا و به‌منظور تعریف الگوی مصرف انرژی در استان و تعریف مدلینگ بومی مرکز مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در جهاد دانشگاهی تأسیس شده است که کمتر از منابع انرژی استان استفاده شود.
وی، با اشاره به مرکز GIS، در جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی برای توسعه شهری و روستایی برنامه دارد و این مرکز در طول یک سال توانسته ده‌ها برنامه را انجام دهد.
دهقانی، با بیان این‌که این مراکز به‌صورت یک مجتمع درحال مطرح شدن است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی لرستان توانسته است مجوز ساخت اولین مجتمع تحقیقات و فناوری را دریافت کند که امیدواریم تا پایان سال 94 کلنگ‌زنی شده و عملیات ساخت آن آغاز شود که می‌تواند حجم اعظمی از اشتغال را برای استان داشته باشد و فرصتی برای تبدیل فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی به فناوری و محصول است که به اقتصاد استان کمک می‌کند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان، افزود: در مجتمع تحقیقات و فناوری در زمینه‌های کشاورزی، مهندسی ژنتیک دام که منحصر جهاد دانشگاهی است و گیاهان دارویی تحقیق و پژوهش انجام می‌شود.
وی، با اشاره به ورود جهاد دانشگاهی به حوزه سنگ که یکی از ظرفیت‌های عظیم استان است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی مرکز فرآوری سنگ‌های قیمتی را تأسیس کرده است که در این مرکز سنگ‌های قیمتی استان که تُن تُن فروخته می‌شود را به محصول و انگشتر تبدیل کرده و به گِرم می‌فروشد.
دهقانی، با اشاره به راه‌اندازی مرکز درمانی ـ پژوهشی ناباروری در استان لرستان که بخشی از پژوهشگاه رویان است، اظهار کرد: استان‌های دیگر که این مرکز را دارند، برای انجام بخشی از درمان باید به اصفهان مراجعه کنند این درحالی است آن‌چه برای تأسیس در لرستان تصویب شده است یک مرکز درمان و پژوهش است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان، با بیان این‌که ما در استان لرستان جایی برای ارائه فناوری برای فروش و کسی‌که رابط بین فناوران و بازار باشد نداریم، ادامه داد: مجوز راه‌اندازی فن‌بازار در لرستان دریافت شده است که تا پایان مرداد ماه راه‌اندازی می‌شود.
وی، افزود: در ادامه توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مرکز زبان در استان لرستان راه‌اندازی شده است و تا هفته آینده مرکز آموزشی مهارتی با هدف توانمندسازی نیروی انسانی در شهرستان کوهدشت افتتاح می‌شود.
دهقانی، با اشاره به درخواست دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاد برای صدور مجوز 14 رشته در تحصیلات تکمیلی، ادامه داد: در این میان صدور مجوز دو رشته مدیریت و امور فرهنگی و امنیت شبکه تقریباً نهایی شده است، و ما این 14 رشته را با توجه به نیاز استان و درخواست دستگاه‌های اجرایی به مرکز پیشنهاد داده‌ایم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان، تصریح کرد: مرکز رشد جهاد دانشگاهی؛ اولین مرکز رشد استان است که فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرده و 26 شرکت در این مرکز فعالیت داشت که با مدت کوتاهی رکود و از سال 1392 فعالیت خود را دوباره آغاز کرده است، فعالیت این مرکز به‌گونه‌ای بوده است که در همایش امتنان از کارآفرینان برتر از 4 شرکت جهاد دانشگاهی تجلیل شد.
وی، با اشاره به این‌که کارگزار اصلی صدور مجوز شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری کرمانشاه است، عنوان کرد: ما درخواست تأسیس شش شرکت دانش بنیان را ارائه داده‌ایم که انتظار داریم با وجود سخت‌گیری‌های زیاد تا پایان سال‌جاری، جهاد دانشگاهی حداقل سه مرکز دانش بنیان داشته باشیم.

captcha