انذار و تبشیر؛ روش پیامبران در امر تبلیغ/ تشویق زیاد، تنبلی و سستی می‌آورد
کد خبر: 3323805
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
در تفسیر سوره فاطر مطرح شد:

انذار و تبشیر؛ روش پیامبران در امر تبلیغ/ تشویق زیاد، تنبلی و سستی می‌آورد

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیامبران هم امیدبخش بودند و هم وعده عذاب می‌دادند و روش آن‌ها در امر تبلیغ، انذار و تبشیر بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‏‌ فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد در برنامه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد در تفسیر آیه ۲۴ سوره فاطر با این مضمون که «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ» گفت: خداوند متعال در این آیه خطاب به پیامبر(ص) فرموده است: «ما تو را به‌حق [به‌سمت] بشارت‌گر و هشداردهنده گسیل داشتیم و هیچ امتى نبوده مگر این‌که در آن هشداردهنده‌‏اى گذشته است».

وی افزود: واژه «نَذِیرٌ» در این آیه رسول یا نبی و یا عالِم و دانشمند است یعنی یا پیغمبری در میان هر ملتی برانگیخته شده است و یا دعوت پیغمبران و سخنان ایشان به گوش آنان رسیده است.‏

این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که خدای متعال هدف از آفرینش انسان را رسیدن به کمال و سعادت و تقرب به‌سوی خداوند معرفی کرده است، افزود: رسیدن به کمال نیازمند برنامه، قانون و راهنما است، از آن‌جایی که انسان به‌طور ذاتی منفعت طلب و سودجو است و از طرف دیگر احاطه کامل بر قانون و راه ندارد خداوند پیامبران را در میان انسان‌ها برانگیخت.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان عملی شدن هدف آفرینش که همان رسیدن به کمال است را ضرورت مبعوث شدن پیامبران دانست و ادامه داد: وظیفه پیامبران گرفتن قانون الهی و ابلاغ آن به بشر و برداشتن موانع سرراه کمال انسان بود.

میرعمادی با اشاره به این‌که این آیه نشان می‌دهد که خود خداوند به حق است و پیامبری که فرستاده و آموزه‌های دینی پیامبران نیز به حق هستند، افزود: روش پیامبران در امر تبلیغ انذار و تبشیر بوده است، پیامبران هم امیدبخش بودند و هم وعده عذاب می‌دادند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان تعلیم و تربیت متعادل و متوازن را موفق دانست و بیان کرد: افراط، زیاده‌روی و تفریط، کم‌آوردن است که هردو به مقصد نمی‌رسند.خدای متعال در این آیه بیان می‌کند که هیچ امتی وجود نداشته مگر این‌که انذارکننده‌ای داشته است.

وی با بیان این‌که شرح حال ۲۵ یا ۲۶ پیامبر از ۱۲۴ هزار پیامبر در قرآن بیان شده است، عنوان کرد: رسیدن قانون خدا به همه مهم است که امروزه به همگان رسیده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که قرآن در برخی موارد رسالت پیامبر(ص) را فقط نذیر بیان کرده است، ادامه داد: به این دلیل بوده که پیامبر(ص) بیشتر در برابر انسان‌های ظالم و طاغوتیان و مستکبران بوده که باید با این دسته افراد با زبان زور و انذار عمل کرد.

زبان نرم صحبت کردن با مستکبران باعث سلطه آن‌ها می‌شود

میرعمادی با بیان این‌که زبان نرم صحبت کردن با مستکبران باعث سلطه آن‌ها می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل امام خمینی(ره) می‌فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند» و «ما آمریکا را زیرپا می‌گذاریم».

وی با یادآوری این‌که در امر تعلیم و تربیت انذار حرکت‌آفرین و وادار کننده و تشویق زیاد تنبلی و سستی می‌آورد، اظهارکرد: خدای متعال در  آیه 25 این سوره پیامبرش را در برابر تکذیب‌کنندگان تسلی و دلداری می‌دهد که نشان می‌دهد هر کس مسئولیت داشته باشد نیازمند تسلی و حمایت است حتی اگر پیامبر باشد.

میرعمادی به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و یادآور شد: آن‌ها در شرایطی هستند که نیازمند حمایت هستند و رهبری انقلاب از ایشان حمایت می‌کنند چراکه فقط بر طبل انتقاد کوبیدن کار درستی نیست.

وی با بیان این‌که در آیه 25 سوره فاطر با این مضمون که «وَإِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْکِتَابِ الْمُنِیرِ» آمده که پیامبران «بینات» و «زبر» و «کتاب منیر» داشتند که منظور از بینات دلایل روشن و معجزات هستند، زبر در این آیه را کتاب‌های قبل از حضرت موسی(ع) دانست و تصریح کرد: منظور از کتاب منیر یا کتاب روشنی‌بخش کتاب‌های بعد از حضرت موسی(ع) که تورات، انجیل و قرآن هستند است.

captcha