استقامت؛ از مؤلفه‌های مهم در تحقق اهداف و موفقیت‌های جامعه
کد خبر: 3321799
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
کرمی مطرح کرد:

استقامت؛ از مؤلفه‌های مهم در تحقق اهداف و موفقیت‌های جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‎فقیه در سپاه لرستان استقامت را یکی از مؤلفه‌های قطعی تحقق اهداف و جانمایه بسیاری از پیروزی‌های هر جامعه‌ای دانست و گفت: استقامت هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی در موفقیت جامعه بسیار موثر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام علی‌رضا کرمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان چهارشنبه، دهم تیرماه در تفسیر آیه ۳۰ سوره فصلت با این مضمون که «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «در حقیقت کسانى‌که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌‏آیند [و می‌‏گویند] هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید».
وی با بیان این‌که این آیه به نقش استقامت در پیروزی ملت‌ها اشاره کرده است، افزود: کلمه استقامت از نظر لغوی از ریشه قوم و به‌معنی پایداری، استمرار، اعتدال، راستی و ایستادن در راه راست بدون انحراف است.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به این‌که در مفهوم قرآنی استقامت به‌معنی پایداری در دین و مسیر حق در برابر کج‌روی‌هاست، استقامت را یکی از مؤلفه‌های قطعی تحقق اهداف و جانمایه بسیاری از پیروزی‌های هر جامعه‌ای دانست و ادامه داد: استقامت هم در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی در موفقیت جامعه بسیار موثر است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با بیان اینکه استقامت مهمترین نکته پس از به‌دست آوردن پیروزی است، تصریح کرد: حفظ پیروزی از خود پیروزی مهمتر بوده تا جایی‌که خداوند در آیه ۳۵ سوره احقاف با این مضمون‌که «فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ» به پیامبر(ص) می‎فرماید: پس همان‌گونه که پیامبران نستوه صبر کردند صبر کن و براى آنان شتاب‌زدگى به خرج مده روزى که آن‌چه را وعده داده می‌‏شوند بنگرند گویى که آنان جز ساعتى از روز را [در دنیا] نمانده‌‏اند [این] ابلاغى است پس آیا جز مردم نافرمان هلاکت‏ خواهند یافت».

این مفسر قرآن‌کریم لحظه به لحظه ۲۳ سال دوران رسالت پیامبر(ص) را درس استقامت به بشریت دانست و افزود: ایشان در برابر توطئه‌های داخلی و خارجی ماندند همچنین در برابر کج فهمی‌های نزدیکان خود نیز استقامت کردند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌‏فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان خاطرنشان کرد: هر جا که مردم در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان کوتاه آمدند دشمن جلوتر رفته است و در طول سالیان متمادی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که هرجا مردم استقامت کردند دشمن عقب‌نشینی کرده است.

حجت‌الاسلام کرمی به انواع استقامت اشاره کرد و گفت: پایداری و استقامت در راه ولایت، پایداری بر عهد و پیمان، استقامت در برابر تهذیب نفس، استقامت در تنگدستی و ناشکری نکردن و استقامت در برابر کفر و شرک و استکبار انواع استقامت هستند.

وی به استقامت پیامبر(ص) و یارانش در شعب ابوطالب اشاره کرد و یادآور شد: همچنین استقامت یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا و ۳۷ سال استقامت مردم ما در برابر استکبار جهانی نمونه عالی استقامت هستند

captcha