تعامل بین رسانه‌ها و جامعه قرآنی رضایت‌بخش نیست
کد خبر: 2889254
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
قاری ممتاز لرستان:

تعامل بین رسانه‌ها و جامعه قرآنی رضایت‌بخش نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: شاهرخی با ارزیابی تعامل بین رسانه‌ها و جامعه قرآنی گفت: با نگاهی به صفحات روزنامه‌ها متوجه می‌شویم که در این صفحات مطالب متنوع پزشکی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد به‌جز مطالب قرآنی که جای تأمل دارد.

محمد شاهرخی، از قاریان استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان این‌که وظیفه متولیان قرآنی در مرحله اول آموزش قرآن است، عنوان کرد: متولیان قرآنی با آموزش می‌توانند کسانی‌که به مباحث قرآنی علاقه‌مند هستند را آماده کنند.

وی با اشاره به این‌که این افراد باید زمینه مناسب را برای حفظ قرآن، مفاهیم قرآن، توضیح قرآن و بعد از آن تفسیر قرآن فراهم کنند، اظهار کرد: مرحله بعد از تفسیر قرآن تأویل آن است که فقط اهل‌ بیت(ع) می‌توانند وارد این مرحله شوند.

شاهرخی ادامه داد: وظیفه دیگر متولیان قرآنی این است که مراجعان و علاقه‌مندان را با امر تلاوت، روخوانی و روان‌خوانی آشنا کنند که این افراد بتوانند قرآن را درست بخوانند.

این قاری لرستانی با بیان این‌که قرآن کتاب هدایت است، تصریح کرد: قرآن کریم برای زندگی انسان، فرد، خانواده، جامعه، شهر و مملکتی که دوست دارد به تکامل برسد و ابدی شود راهنماست.

وی با اشاره به این‌که انسان برای یادگیری و آموزش هر کاری به کتاب و استاد نیاز دارد، اظهار کرد: قرآن کریم کتاب تربیت انسان است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) استادان آن هستند و در حال حاضر نیز علما واجدالشرایط اساتید این کتاب گران‌بها هستند.

شاهرخی با بیان این‌که در آموزش قرآن بحث عرضه و تقاضا مطرح است، اذعان کرد: زمانی‌که جامعه احساس نیاز کند پس از این احساس برعهده متولیان و جامعه قرآنی است که این نیاز را برطرف کنند.

این قاری لرستانی با اشاره به این‌که زمینه این نیاز نیز باید فراهم شود، عنوان کرد: به‌عنوان مثال از نظر زمینه اقتصادی و اجتماعی کسی‌که شغلی ندارد و ازدواج نکرده است فکر راحتی ندارد بنابراین بعید است که در این زمینه احساس نیاز کند.

وی با بیان این‌که احساس نیاز به دین و قرآن در وجود انسان نهادینه شده و امری فطری است، تأکید کرد: اگر نیازهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فرد رفع شده و فکر او آزاد شود خود به خود به سمت قرآن کشیده می‌شود.

شاهرخی تعامل بین رسانه و جامعه قرآنی را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: با نگاهی به صفحات روزنامه‌ها متوجه می‌شویم که در این صفحات مطالب متنوع پزشکی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد به جز مطالب قرآنی که جای تأمل دارد.

کمبود مربیان و داوران حرفه‌ای قرآن در لرستان

این قاری لرستانی با اشاره به این‌که استان لرستان با کمبود مربیان و داروان حرفه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: افرادی‌که در مؤسسات به مربی‌گری می‌پردازند متخصص نیستند و نمی‌توانند نیازهای قرآن‌آموزان را برطرف کنند.

وی با اشاره به نبود مرکز تخصصی قرآنی در استان لرستان، تصریح کرد: برای پوشش خلاء قرآنی که در استان وجود دارد به چنین مرکزی نیاز است.

شاهرخی در پایان بیان کرد: قرآن کریم با باطن افراد سروکار دارد و اگر باطن درست شود لاجرم ظاهر نیز درست می‌شود.

captcha