امام رضا(ع) ایرانیان را با معارف حقه تشيع آشنا ساخت
کد خبر: 2591688
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

امام رضا(ع) ایرانیان را با معارف حقه تشيع آشنا ساخت

گروه اجتماعی: معاون تبليغ و تهذيب حوزه علميه همدان گفت: مردم ايران در صدر اسلام اهل سنت بودند كه به بركت حضور امام رضا(ع) و به تبع امامزادگان و حضرت معصومه(س) در کشور مردم با معارف مذهب تشيع آشنا شدند.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی، معاون تبليغ و تهذيب حوزه علميه همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه همدان گفت: مردم ايران در صدر اسلام بر مذهب اهل سنت بودند كه به بركت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و به تبع امامزادگان با معارف حقه مذهب تشيع آشنا شدند.
وی افزود: بزرگواری امام رضا(ع)، دستگيری از مردم و عنايات ايشان هم در زمان حيات و هم بعد از شهادتشان كه كرامات بسياری را حتی به غير مسلمانان داشتند، باعث گرامی داشتن ایشان در بين مردم ايران شده است.
حجت‌الاسلام گرجی اضافه كرد: حضرت معصومه(س) نيز منبع و سرچشمه‌ای برای انتشار معارف شيعه در كشور و ترويج و گسترش مكتب شيعه محسوب می‌شود که باعث تبديل شدن استان قم به مركز علمی جهان اسلام و محل انتشار علوم به سراسر دنيا شد.
بهمن حبيبيان، مدير بنياد نهج‌البلاغه نيز در اين باره به ایکنا گفت: امام رضا(ع) محبوب و عالم آل‌محمد(ص) هستند و اين يكی از ويژگی‌های مهم و مطرح ايشان بوده است. كشور ايران از ابتدای پيدايش دارای فرهنگ و آداب و رسوم بسيار شناخته شده ايی بوده است و حضور امام رضا(ع) در اينجا باعث شده كه در ميان كشورهای اسلامی يك امتياز و موقعيت خاص پيدا كنند.
وی اضافه كرد: بركاتی كه با حضور امام رضا(ع) در ايران ايجاد شده نسبت به ساير كشورهای اسلامی قابل قياس نيست. امام رضا(ع) در زمان ورود به ايران با همه لطف و رأفتی كه داشتند مورد محبت بسياری از ايرانيان قرار گرفتند و در مدت سه سال زندگی در ايران محبت به ايشان در سراسر كشور گسترش يافت.
مدير بنياد نهج‌البلاغه همدان اظهار كرد: مردم ايران از همان ابتدا توجه خاصی به خاندان عصمت و طهارت(ع) داشتند و در زمینه حضور معصوم در کنارشان دچار خلأبودند كه با آمدن امام رضا(ع) اين خلأ پر شد و پس از شهادت امام رضا(ع) مزار ايشان قبله و كعبه دل‌های ايرانيان شد و با گذشت زمان همچون نگينی در ميان ايرانيان درخشيد و مورد توجه مردم قرار گرفته است.
حبيبيان ادامه داد: امام رضا(ع) به مذهب تشیع روح تازه بخشید و مكتب عالی اسلام با وجود امام رضا(ع) در ايران شكل بهتری يافت و حضرت معصومه(س) تنها خواهر تنی امام رضا(ع) از یک مادر (نجمه خاتون) هستند و از لحاظ كمالات تبليغات بسياری برای ايشان شده است.
اين مقام مسئول يادآور شد: حضرت معصومه(س) به خاطر كمالات و نسب ایشان بسيار مورد توجه و مورد علاقه مردم قرار گرفتند تا جايی كه پس از رحلتشان مزار ايشان زيارتگاه عاشقان شده است؛ قم قبل از حضور حضرت معصومه(س) مركز تجمع شيعيان بوده است و پس از حضور ايشان نيز همچنان مهد توأمان علم و دين شده است.
captcha