بومی‌سازی سیاست‌های فرهنگی لازمه مقابله با جنگ نرم است
کد خبر: 1410442
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱

بومی‌سازی سیاست‌های فرهنگی لازمه مقابله با جنگ نرم است

گروه اجتماعی: استاد گروه معارف دانشگاه ارومیه گفت: برای مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات جنگ نرم لازم است سیاست‌های فرهنگی با توجه به مقتضیات هر منطقه بومی‌سازی شود.

آمنه شاهنده، استاد گروه معارف دانشگاه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان غربی، با اشاره به اهمیت بومی‌سازی سیاست‌های فرهنگی ایران اسلامی، اظهار کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و بصیرت‌افزایی دینی ‌بین جوانان نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت جهادی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مدیریت فرهنگی، افزود: اگر برنامه جامع و کاملی در مورد پرکردن اوقات فراغت نسل جوان نداشته باشیم و با عزم ملی درصدد به‌ثمر نشستن این برنامه‌ها نباشیم، مطمئنأ دشمنان ایران اسلامی در این زمینه فعالیت می‌کنند تا در جهت سیاست‌های استعمار‌گرانه خود موفق شوند.

شاهنده‌ افزود: مدیران فرهنگی با بهره‌گیری از امکانات فرهنگی و ورزشی، شرایط بومی و محلی استان و سیاست‌گذاری کلان کشور، با ارائه طرح‌های کاربردی گامی مهم در جهت رشد و آبادانی ایران اسلامی بردارند.

وی با اشاره به اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، گفت: متأسفانه در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به‌صورت گسترده و اعتیادآور برای جوانان در سطح کشور فعالیت می‌کنند که توجه خاص والدین و مسئولان را می‌طلبد.

شاهنده، گرایش برخی جوانان به کانال‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ غربی را ناشی از فقر فرهنگی و کم‌توجهی خانواده‌ها ذکر کرد و افزود: گرایش جوانان به این‌گونه رسانه‌ها به نقش والدین برمی‌گردد، زیرا در بیشتر موارد مشغله‌های زندگی و روزمرگی‌ها مانع از اختصاص زمان و توجه والدین نسبت به فرزندانشان می‌شود و این امر باعث گرایش نوجوانان به گروه دوستان و الگوگیری از سبک زندگی آنان می‌شود.

وی به برقراری ارتباط عاطفی و روابط دوستانه بین والدین و فرزندان اشاره کرد و گفت: توجه والدین به اوقات فراغت فرزندان و بهره‌گیری از الگوها و آموزه‌های دینی بهترین راه برای تربیت و نظارت بر اعمال و رفتار جوانان است.

شاهنده با تبیین جایگاه مادر در خانواده، اظهار کرد: نقش مادر در خانواده بسیار حساس بوده و با شناخت کامل روحیه و گرایشات فرزندان می‌تواند زمینه را برای غنی‌سازی مفید و مؤثر فرزندان فراهم کند تا با بهره‌گیری از فرهنگ دینی و اسلامی سعادت آن‌ها را فراهم کند.

استاد گروه معارف دانشگاه ارومیه در پایان اهمیت به تصویر کشیدن هنر و فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: در مکان‌های فرهنگی می‌توان با نسب بنرهایی با محتوای جملات کوتاه و اثربخش از بزرگان دینی ـ مذهبی در گرایش غیرمستقیم کودکان و نوجوانان به‌سمت فرهنگ ایرانی اسلامی تأثیرگذار باشیم.

captcha