رانت‌خواری، فساد اخلاقی را در جامعه گسترش می‌دهد
کد خبر: 1376638
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
حجت‌الاسلام میرعمادی:

رانت‌خواری، فساد اخلاقی را در جامعه گسترش می‌دهد

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌ فقیه در لرستان گفت: طبق آیات و روایات، غفلت‌زدگی، تکبرورزی، فراموشی آخرت، فساد اخلاقی و روحی، ضعف یقین، گستردگی فقر و هلاکت از مهم‌ترین آثار منفی رانت‌خواری در جامعه است.

تحقق پیشرفت مستمر و پایدار، مستلزم ارائه یک الگوی کامل مبتنی بر مبانی دینی است و مهم‌ترین اصلی که در منابع دینی به آن اشاره شده، مقوله«عدالت» است.
عدالت از مهم‌ترین اصول اسلامی است که در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظام فکری اسلام جریان داشته به عنوان یک اصل عام شناخته می‌شود و در نظام سیاسی اسلام، نیز این اصل به عنوان یک اصل محوری شناخته شده که لازم است در تمامی اجزاء نظام سیاسی محوریت داشته باشد؛  بر این اساس دست‌یابی به یک نظام سیاسی پیشرفته، زمانی امکان‌پذیر است که عدالت در تمام اجزاء آن حضور محوری داشته باشد، بنابراین شاخص‌های عدالت‌محوری به معنای معیارهایی است که نشان‌دهنده میزان حضور عدالت در این ساختارهاست؛ و ارزیابی آن‌ها بر اساس میزان حضور و التزام عملی به عدالت در حوزه بینش، گرایش، کنش رفتاری و کنش ساختاری است.

حجت‌الاسلام میرعمادی، نماینده ولی‌‌ فقیه در استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از لرستان، رانت‌خواری یا انحصار اقتصادی را یکی از موانع رشد اقتصادی دانست و گفت: رانت‌خواری به فعالیت اقتصادی گفته می‌شود که توسط یک یا چند نفر با سوءاستفاده از فرصت‌ها و امکانات جامعه صورت می‌گیرد که بدون اینکه ارزش افزوده بیشتری تولید کنند، درآمد خود را افزایش می‌دهند.
وی ادامه داد: رانت‌خواری همان سود بادآورده، درآمد بدون کار و تولید و بدون فعالیت اقتصادی است که افرادی با سوءاستفاده مالی، بدون انجام کار مفید و یا حتی انجام فعالیت‌های مضربرای اقتصاد کشوربه ازای پرداخت رشوه و پارتی بازی به امتیازهای انحصاری اقتصادی دست می‌یابند و ثروت‌های بادآورده وافسانه‌ای کسب می‌کنند که این افراد را «رانت‌خوار» می‌گویند.
وی در رابطه با عوامل پیدایش رانت در جامعه، اظهار کرد: رانت‌خواری ناشی از سپردن مسئولیت‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به افراد کم‌ظرفیت و بی‌تعهد است که مسئولیت را طعمه می‌دانند و یا در اثر عدم وجود نظارت دقیق بر عملکرد کارگزاران و کارکنان حکومت است.
حجت‌الاسلام میرعمادی عنوان کرد: دین اسلام رانت‌خواری و تسلط انحصاری ثروتمندان بر اقتصاد و اموال مردم را مردود شمرده است، کمااینکه پیامبراکرم(ص) فرمود: «من از فقر بر شما نمی‌ترسم، لیکن از تکاثر و انحصار اموال بر شما می‌ترسم».
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با اشاره به آثار منفی رانت در جامعه، خاطرنشان کرد: طبق آیات و روایات، غفلت‌زدگی، دل‌مردگی، تکبرورزی، فراموشی آخرت، فساد اخلاقی و روحی، تباهی دین، ضعف یقین، گستردگی فقر و محرومیت و سرانجام تباهی و هلاکت انسان از مهم‌ترین آثار منفی رانت در جامعه محسوب می‌شوند.
حجت‌الاسلام احمد میرعمادی با بیان این‌که رانت‌خواری منحصر در رانت اقتصادی نیست بلکه در زمینه‌های قضایی، اطلاعاتی، آموزشی و... نیز مشاهده می‌شود، تصریح کرد: رانت‌خواری از هر نوعی که باشد، یکی از معضلات مهم جوامع بشری است که در سطوح خرد و کلان در تمام جوامع به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به بیانات امام رضا(ع) مبنی‌بر«اموال بین ثروتمندان دست به دست نگردد»، اظهار کرد: این سخن امام رضا(ع) برگرفته از آیه 7 سوره مبارکه حشر« کی لایکون دوله بین‌الاغنیا» است؛ لذا فساد اقتصادی موجب خالی شدن خزانه از بیت‌المال و متمرکز شدن ثروت در دست گروهی محدود و اغنیا و مفسدان اقتصادی می‌شود.
حجت‌الاسلام میرعمادی گسترش فساد اخلاقی را از پیامدهای فساد اقتصادی دانست و افزود: اگر حاکمیت سرمایه‌داری در جامعه اتفاق بیفتد، نیکی و نیکوکاری از جامعه رخت برمی‌بندد، فساد اخلاقی گسترش می‌یابد، رشوه رواج پیدا می‌کندو بعضی از مدیران مسئول که نمی‌توانند در مقابل گناه مقاومت کنند، آلوده می‌شوند؛ لذا وقتی پول حرام در زندگی وارد شد، انواع فساد اخلاقی نیز رواج پیدا می‌کند.
امام جمعه خرم‌آباد در پایان رواج فقر، ازدیاد فاصله طبقاتی و عدم توجه به شایستگی‌ و صلاحیت‌ها را یکی دیگر از آثار زیان‍‌بار رانت‌خواری در جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: فساد اقتصادی و مالی، بدترین و بزرگ‌ترین فسادهاست که باید به صورت جدی و مستمر با آن مقابله کرد.

captcha