بیان چشم‌انداز و طرح راهکارهایی برای فعالیت بهتر در رادیو قرآن
کد خبر: 1375568
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما صورت گرفت؛

بیان چشم‌انداز و طرح راهکارهایی برای فعالیت بهتر در رادیو قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، علاوه بر ارائه چشم‌اندازی از فعالیت‌های شبکه رادیویی قرآن توسط مدیر شبکه، قاریان و اساتید قرآنی طی ارتباط زنده تلفنی با برنامه به ارائه راهکارهایی برای فعالیت بهتر این شبکه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سالگرد تأسیس شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد: رادیو قرآن در 22 بهمن سال 62 راه‌اندازی شد که یکی از ویژگی این شبکه آن است که اولین شبکه تأسیسی پس از انقلاب اسلامی بوده است و با تاسیس این شبکه یک فضای قرآنی مناسبی از طریق رادیو و امواج رادیویی ایجاد شد.
مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های رادیو قرآن از سال 62 بیشتر با محوریت تلاوت قرآن و تا حدودی هم مباحث مفاهیمی و آموزشی بود، عنوان کرد: در دهه اول راه‌اندازی رادیو قرآن شاهد آن هستیم که با شش ساعت در روز کار خود را ادامه می‌داده است و در اواخر دهه اول فعالیت خود، یک گسترش موضوعی هم پیدا کرد که به مواردی دیگری به غیر از تلاوت قرآن نیز می‌پرداخت و مباحث معارفی، تفسیری و آموزش قرآن را نیز مورد توجه قرار داد.

رادیو قرآن ذخیره بزرگی از ناب‌ترین تلاوت‌های قاریان اسلام
وی افزود: یکی از ویژگی‌های رادیو قرآن این است که ذخیره بزرگی از ناب‌ترین تلاوت‌های قاریان اسلام را در خود دارد و بزرگ‌ترین آرشیو تلاوت قاریان با 20 هزار قطعه تلاوت از بهترین کیفیت‌ها را دارد که به هر جهت این نهال که به توصیه مقام معظم رهبری در عرصه رسانه‌ای رشد و نمو کرده، سال به سال به یک درخت تنومند تبدیل شده است که بهترین برنامه‌ها در حوزه تلاوت، آموزش قرآن، معارف قرآن و... ارائه کرده است و این رادیو در دهه دوم به موفقیت‌هایی رسیده که از یک شبکه با شش ساعت برنامه به یک شبکه سراسری تبدیل شود.

مخاطبان رادیو قرآن از خواص به عموم گسترش پیدا کرد
محمدزاده ادامه داد: همچنین دست‌اندرکاران در دهه دوم فعالیت رادیو قرآن تصمیم می‌گیرند که مخاطبان این رادیو را از خواص به عموم مردم گسترش دهند؛ شبکه رادیویی قرآن یک شبکه تخصصی است، اما مخاطبان آن از دهه دوم به صورت عام دیده شدند؛ اگر چه یک نگاه جدی به مخاطبان خاص نیز همواره وجود داشته است.
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین بحث رویکرد عام نسبت به مخاطبان در رادیو قرآن موجب شد تا طرح فراگیر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اجرا شود که چندین سال طرح فراگیر را با عنوان «آیه‌های زندگی» داشتیم که برای چندین سال از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شد و در اجرای این برنامه مخاطبان چند میلیونی داشتیم و این فعالیت‌ها کم‌کم موجب شد تا در دهه سوم فعالیت رادیو قرآن این شبکه رادیویی وارد یک فضای تعاملی با مخاطب نیز شود، به این معنی که خود مخاطبان نیز اثرگذار در انتقال پیام باشند.

طرح «تلاوت من» تعامل بیان مخاطبان و رادیو قرآن
مدیر رادیو قرآن با اشاره به طرح «تلاوت من» گفت: این طرح یک طرح اینترنتی بود که هر یک از شرکت‌ کنندگان سه دقیقه از تلاوت خود را به دبیرخانه جشنواره می‌فرستادند و در این طرح بین‌المللی شاهد استقبال خوبی از سوی مخاطبان خود بودیم و یک تجربه خوبی برای ما بود که بتوانیم حتی در شبکه‌های اجتماعی مجازی هم ورود پیدا کنیم.

استفاده از تلاوت‌های ناب در دهه سوم فعالیت رادیو قرآن، مکانیزه شد
وی یادآور شد: همچنین در دهه سوم فعالیت رادیو قرآن به این جهت یک دوران گذار داشتیم، نحوه استفاده از مواد برنامه‌سازی و بحث تلاوت کاملاً مکانیزه و دیجیتال شد و بحث استفاده از تلاوت‌های ناب بسیار راحت شد، همچنین سایت رادیو قرآن نیز کیفیت خوبی پیدا کرد و رادیو فوق‌ تخصصی تلاوت نیز از دیگر کارهایی بوده که توسط رادیو قرآن انجام شده است.
محمدزاده با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، عنوان کرد: بدون شک مهم‌ترین رویداد قرآنی هر سال، شرف‌یابی جامعه قرآنی به محضر رهبر معظم انقلاب است که بالاترین عنصر قرآنی زمان ما هستند و ایشان خیلی از افق‌های پیش‌رو را در فرمایشات خود برای مسئولان مطرح می‌کنند و ایشان در سال 90 در جمع قرآنیان فرمودند که «با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که گزارش‌های آن به من رسیده است، اگر قبلاً گفته بودم که باید یک میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، الان می‌گویم که باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که البته این بحث باید با انس با قرآن و درک مفاهیم قرآن باشد».

استقبال مقام معظم رهبری از برنامه «نورباران»
وی ادامه داد: رادیو قرآن جزء پیشگامان این عرصه بوده‌اند و اگر چه در همان سال برنامه‌های متنوعی در رادیو قرآن داشتیم؛ برنامه ویژه، طرح تربیت حافظان قرآن را از مهرماه سال 90 در برنامه «نورباران» آغاز کردیم که این برنامه در سال دوم پخش خود یک مدال افتخار از شخص مقام معظم رهبری گرفت و ایشان از این برنامه استقبال کردند و فرمودند که «من نورباران را شنیدم، عالی بود».
محمدزاده در ادامه یادآور شد: در برنامه رادیویی «نورباران» به این دلیل که یک فضای آموزش حفظ قران و کشف استعدادهای حفظ و طریقه ورود سبک حفظ کردن به خود خانواده‌ها منتقل می‌شد، یک اطلاع‌رسانی از فعالیت‌هایی می‌شد که توسط نهادهای مختلف انجام می‌شود و این مدال افتخار به همه کسانی که در این جهت قدم‌هایی برداشته بودند، مربوط می‌شود.

«نورباران» در حال حاضر در جزء چهارم مخاطبان را جذب کرده است
وی اضافه کرد: این جدول زمان‌بندی در برنامه نورباران از جزء 30 قرآن کریم شروع شد و بعد از جزء 29 و اول ادامه پیدا کرد و در حال حاضر در جزء چهارم همراهان بسیاری را جذب کرده و بسیاری از مخاطبان توسط این برنامه علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم شده‌اند؛ البته ثبت نام‌های جدید برای شرکت در این برنامه نیز انجام می‌شود و نحوه شرکت در این طرح ارتباط‌هایی است که مخاطبان با برنامه می‌گیرند و این برنامه هر روز از ساعت 16:30 به روی آنتن می‌رود.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به فعالیت سایر دستگاه‌ها و نهادها در حوزه تربیت حافظان قرآن گفت: ما در یک فضای اطلاع‌رسانی از نحوه عملکرد سازمان‌های قرآنی به مردم گزارش می‌دهیم و دستگاه‌ها نیز در برنامه‌های مختلف اطلاع‌رسانی رادیو قرآن حضور داشته و اطلاعاتی از برنامه‌های خود اعلام می‌کنند؛ ما علاوه بر اینکه خودمان در این حوزه ورود پیدا کرده‌ایم، بلکه فضایی را برای بیان مطالبات جامعه قرآنی نیز داریم و در فضاهای مختلفی که داریم از ارائه فضاهای اطلاع‌رسانی از عملکرد نهادها و مراکز قرآنی دریغ نداریم و حدود چهار سال است که گروه مجزایی به نام اطلاع‌رسانی قرآنی در رادیو قرآن ایجاد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: دو بخش خبر قرآنی در رادیو قرآن داریم که یک بخش ساعت 11 و یک بخش نیز ساعت 16 است و علاوه بر اینکه بخش «رویدادهای قرآنی» را نیز در ساعت 14:30 داریم که فضاهای اطلاع‌رسانی ما در سال‌های گذشته به دلیل نیاز مخاطبان و تمایل آنها به فضای اطلاع‌رسانی قرآنی ایجاد شده است.

رادیو قرآن فضاهای قرآنی برای انس با قرآن ایجاد کرده است
در این بخش از گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم طی ارتباط زنده تلفنی با این برنامه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های رادیو قرآن طی سال‌های گذشته عنوان کرد: رادیو قرآن به معنای دقیق کلمه حافظ قرآن بوده و در راستای ترویج قرآن و مفاهیم قرآنی، موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و فضاهای قرآنی خوبی برای انس جامعه با قرآن ایجاد کرده است.
حاج‌ابوالقاسم به بیان راهکارها و پیشنهاداتی برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های رادیو قرآن پرداخت و گفت: این شبکه رادیویی می‌تواند برای مخاطبانی که شاید آگاهی کامل از حفظ قرآن ندارند، برنامه‌های آموزشی تولید و پخش کند و درباره روش‌های حفظ اطلاع‌رسانی داشته باشد.

رادیو قرآن فراخوانی برای ارائه شیوه‌های نوین حفظ اعلام کند
وی افزود: همچنین شبکه رادیویی قرآن رسالت بزرگی دارد و می‌تواند یک فراخوان شامل نظرها و ایده‌ها برای شیوه‌های نوین حفظ قرآن اعلام کند تا بر این اساس، ایده‌ها و نظرات موجود پیرامون حفظ قرآن را جمع‌آوری و به مخاطبان خود عرضه کند.

حفظ موضوعی قرآن باید در رادیو قرآن دنبال شود
این استاد قرآنی در ادامه عنوان کرد: حفظ موضوعی قرآن از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه رادیو قرآن قرار گیرد، البته این بحث جای کار فراوانی دارد؛ نکته دیگر بخش ترتیل قاریان ایرانی است که لازم است ضبط و پخش این ترتیل‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و رادیو قرآن باید اهتمام ویژه‌ای برای پخش ترتیل‌های با کیفیت از قاریان ایرانی داشته باشد.
بنابر این گزارش، در بخش دیگری از این برنامه، محمدزاده، مدیر رادیو قرآن درباره فعالیت‌های این رادیو در ارتباط با مخاطبان جوان گفت: یافتن ادبیات مشترک در گفت‌وگو با جوانان یکی از کارهایی بوده که همواره در دستور کار ما قرار داشته است و در زمینه مباحث مختلف و پاسخ‌گویی به سوالات قرآنی جوانان فعالیت‌هایی خوبی داشته‌ایم، همچنین در پاسخ‌گویی به سوالات قرآنی نوجوانان و جوانان تلاش داشته‌ایم پاسخ‌های مستند ارائه کنیم که اگر 10 سال پس از این نیز چنین سوالاتی پیش بیاید، پاسخ‌های ما همان باشد و در بخش آموزش قرآن نیز در تمامی حوزه‌های روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن، حفظ و ... برنامه‌های بسیاری داشته‌ایم و مخاطبان بسیاری نیز جذب کرده‌ایم.

راه‌اندازی سه شورای راهبردی در رادیو قرآن
وی با اشاره به فعالیت شورای راهبردی رادیو قرآن گفت: چندین سال است که شورای راهبردی رادیو قرآن در چندین حوزه «آموزش قرآن کریم»، «تلاوت قرآن کریم» و «فرهنگ، اندیشه، معارف و علوم قرآنی» داریم که کمک می‌کنند تا برنامه‌های رادیو قرآن با پشتوانه علمی بهتری دنبال شود.

برنامه‌های رادیو قرآن در زمینه پاسخ‌گویی به شبهات دینی توسعه یابد
در این بخش از برنامه، منصور قصری‌زاده، قاری ممتاز قرآن طی ارتباط زنده تلفنی با این برنامه تلویزیونی درباره فعالیت‌های رادیو قرآن اظهار کرد: با توجه به شرایط زمان و رشد رسانه‌های تصویری، صوتی و مکتوب، به طور طبیعی رادیو قرآن باید دامنه برخورد خود را در زمینه پاسخ‌گویی به شبهات دینی و قرآنی توسعه دهد و در کنار تلاوت‌ها و برنامه‌های قرآنی، فعالیت‌هایی در حوزه پاسخ‌گویی به شبهات مطرح شده از سوی شبکه‌های بیگانه داشته باشد.

بحث قرائت قرآن در کشور به یک پختگی خاصی رسیده است
وی افزود: بحث قرائت قرآن در حال حاضر به یک پختگی خاصی رسیده است و بهتر است که در کنار توجه به رادیو تلاوت، بحث رویدادهای قرآنی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد و رادیو قرآن تحت تاثیر رادیو تلاوت قرار نگیرد.
محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره گسترش سبک زندگی قرآنی در جامعه گفت: رادیو قرآن در بحث ارائه آموزه‌هایی با موضوع سبک زندگی قرآنی جزء پیشگامان این مسئله بوده و حدود پنج سال است که برنامه‌های خود را با محوریت سبک زندگی قرآنی به روی آنتن می‌بریم و طرح «زندگی با قرآن» و «قرآن و زندگی» از جمله برنامه‌های ما بوده است و تلاش داشته‌ایم با این برنامه‌ها به گونه‌ای، زندگی قرآنی را به مخاطبان خود معرفی کنیم.
وی ادامه داد: چگونگی انتخاب همسر، چگونگی تربیت فرزند، چگونگی ارتباط با اعضای خانواده و... از جمله مباحثی بوده است که در برنامه‌های ما در حوزه سبک زندگی قرآنی دنبال شده است و باعث افتخار است بسیاری از مخاطبان ما عنوان کرده‌اند که قبل از پخش این برنامه، زندگیشان به این گونه نبوده است و با دیدن برنامه‌های رادیو قرآن زندگی آنها محتول شده است.

رادیو قرآن برای راه‌اندازی شبکه تخصصی آموزش قرآن اهتمام داشته باشد
در این بخش از برنامه، مهدی سیف طی ارتباط زنده تلفنی با تشکر از رسانه ملی که نیم‌نگاهی به برنامه‌های قرآنی نیز داشته است، عنوان کرد: ما 35 سال است که انقلاب کرده‌ایم و این انقلاب برای تحکیم قرآن بوده است و یکی از برکات انقلاب ما تولد شبکه‌های قرآنی بوده، البته در این زمینه چند پیشنهاد دارم اول اینکه، مدیران شبکه رادیویی قرآن همان گونه که به راه‌اندازی شبکه اختصاصی برای «تلاوت» توجه داشته‌اند، باید رویکردی برای راه‌اندازی شبکه آموزش عمومی قرآن داشته باشند.
سیف ادامه داد: کارهای تخصصی قرآن برای اکثریت جامعه نیست و برای عموم جامعه باید آموزش عمومی قرآن را داشته باشیم و باید یک برنامه‌هایی پیش‌بینی شود که آموزش قرائت، درک و حفظ قرآن مورد توجه قرار گیرد.
در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، محمدحسین محمدزاده درباره چشم‌انداز رادیو قرآن در آینده گفت: بدون شک آن چه در رادیو قرآن مهم است، این است که آموزه‌های قرآن فطرت بشر را شکوفا می‌کند و در شورای راهبردی رادیو قرآن تلاش داریم به گونه‌ای آموزه‌های قرآنی را به جوانان منتقل کنیم که بتواند در برابر هجمه‌های موجود کاملاً مستحکم باشد و به اندیشه‌های ناب قرآنی مسلح باشد.
وی در پایان افزود: تأسیس شبکه تخصصی ترتیل، آموزش قرآن کریم و تفسیر از جمله برنامه‌های آینده ما در رادیو قرآن است که در دهه چهارم فعالیت‌های این شبکه رادیویی دنبال خواهد شد.

captcha