بررسی دو هزار بیرق هیئتهای عزاداری اصفهان نشان میدهد که زمینه این بیرقها بیشتر با رنگ مشکی و پیام اصلی بیرق با رنگ سفید، سرخ و یا سبز روی آن گلدوزی شده است. این تضاد رنگی باعث میشود تا مخاطب بیش از هر چیزی این پیام را که احادیثی از ائمه(ع) درباره روز عاشورا و قیام اباعبدالله(ع) است، بهخوبی درک کند.
قهر و اجبار، منش امیرمؤمنان علی(ع) و فرزندش حسین(ع) نیست؛ نه علی(ع) بر بیعت و اطاعت، کسی را مجبور ساخت و نه حسین(ع) بر یاری و همراهیاش. این دیگران بودند که بر آنچه فکر میکردند لازم و واجب است، همگان را اجبار میکردند.
سنگزنی، از جمله سنتهای عاشورایی شهرهای مختلف کشور، بهویژه کاشان است که تفسیرهایی نظیر صدای چکاچک شمشیر و نیزه در جنگ، سم اسبها، سنگسار بدن مطهر امام، سنگ به سر زدن بنیاسد در سوگ امام، هیاهو و شادی اشقیاء و یا شیون و نوحه و ناله همه عالم در فراق امام برای آن بیان میشود.
خیلی از سالها پرسیدم از خودم: چه کاره بودی اگر در زمان حسین(ع) بودی؟ اوایل، سینه سپر میکردم و به خود میگفتم: معلوم است، از یاران حسین(ع) در صحرای کربلا، در میدان جنگ، یا دستکم کنار زنان حرم؛ اما این جوابها رفته رفته تکان خوردند، پردهها عقب رفتند.
تجاهلالعارف به سنتی دیرینه در نوشآباد گفته میشود که اعضای هیئت حسینی، حلول ماه محرم را با همسرایی نوحههای سقایی، روضهخوانی و سینهزنی خبر میدهند.
نویسنده کتاب «آفتاب بر نی» معتقد است کار کردن درباره موضوعات آیینی و مذهبی، جذاب به نظر میرسد، ولی بهسان راه رفتن بر لبه تیغ، سخت و ظریف است و حفظ حرمت و قداست این موضوعات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با همکاری دبیرخانه فرهنگی زایندهرود، به نصب طرحهای ویژه با عنوان «حق آب» اقدام کرده است.
در آیین زنگ حیدری در مرکز «هیئت حسینی نوشآباد»، زنگ را میان دو تیرک منبر میآویختند، سپس نقیب سقاخوانان، «سیدمسلم ساداتالحسینی» با خواندن اشعاری سوزناک درباره واقعه کربلا خطاب به زنگ و نواختن آن، او را به ناله و اعلام ایام عزا فرامیخواند و جمعیت محزون میشدند؛ بدینگونه عزاداری محرم با نوحه زنگ حیدری شور مضاعفی مییافت.
امام حسین(ع) نه دلباخته و عقل فرو گذاشته شخص است و نه عنوان. این سخن خوب میداند که «حق به شخصیتها شناخته نمیشود، حق را بشناس، پیروان آن را خواهی شناخت.»
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان از راهاندازی موکبهای قرآنی در سطح شهر اصفهان ویژه ماههای محرم و صفر خبر داد.
فرهنگ تصویری و نمادین ایران عامل مهمی در شکلگیری نمادها و نشانهای عزاداری در همین فرهنگ بوده و نقوش نمادین عزاداری که از دوره صفوی با مذهب تشیع هویت تازهای یافتهاند، پیشینهای در کهنالگوهای ایرانی دارند.
سقاها، میراثداران اهل فتوت هستند و از آنجا که همواره مَشکی به دوش و جامهایی در دست داشتند و لوازم مختلف سقایی را بر خود میآویختند، نمیتوانستند سینه یا زنجیر بزنند؛ بنابراین، فقط به خوانش نوحه بسنده میکردند. آنها ضمن سیراب کردن کام تشنگان، لب عطشان شهدای کربلا را به یاد آنان میآوردند.
تنی پرتیر میشود، اسبی راه خیمه را گم میکند، دشمن میتازد، اسبها میتازند، لباسی پرخون میشود، تنی بیکفن میماند روی خاکهای کربلا، تنی با هفتاد و دو تن یار؛ مصیبت، مصیبت یک امت است، تحویل سال به وقت محرم است.
امام حسین(ع) بیماری مهلک جامعه خویش را میداند، هزینه مقابله با آن را نیز، و مردانه برخاسته تا در برابر این درد بایستد: زمامداری میراثی، آنکه حکومت همچون ارث پدری در خانواده و خاندانی دست به دست شود.
آیین رونمایی از آلبوم نغمههای عاشورایی با بازخوانی نغمههای محرمی از سوی محمدرضا قربانی، خواننده این آلبوم عصر روز گذشته با حضور اساتید حوزه شعر و ادب در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد.
در آیین رونمایی از آلبوم نغمههای عاشورایی مطرح شد؛
یک پژوهشگر حوزه موسیقی تعزیه با بیان اینکه در گذشته تعامل صحیحی میان موسیقیدانها و تعزیهخوانها وجود داشت، گفت: متأسفانه اخیراً موسیقیهای نامناسبی در تعزیهها نفوذ پیدا کرده است که باعث از بین رفتن تعزیه اصیل میشود.