حجتالاسلام والمسلمین امین فاطمینیک، کارشناس مذهبی، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از لرستان، با اشاره به مبحث تاریخی فاصله ۷۵ یا ۹۵ روزه شهادت حضرت زهرا(س) با رحلت پیامبر اکرم(ص)، گفت: در گذشته هیئتهای مذهبی این فاصله ۲۰ روزه را برای حضرت زهرا(س) مراسم عزا به پا میکردند، که این مراسم به نام ایام فاطمیه نامگذاری شد.
وی ادامه داد: ایام فاطمیه هم نسبتهای نزدیکی با دیگر مناسبتهای مذهبی مانند دهه اول محرم، ایام پایانی ماه صفر و ... دارد، از اینکه یک دوره عزاداری به هم پیوسته است و محور عزاداری حجت خدا، معصوم و حضرت زهرا(س) است، البته اینجا برای بزرگداشت تنها بانوی در میان 14 معصوم است و تفاوت آن این است که ما بعد از 75 روز، روز شهادت حضرت زهرا(س) را گرامی میداریم، اما در 95 روز که باشد، برای آن بزرگداشت واقعه حجوم به در خانه وحی و از طرفی زخمی و بیمار شدن حضرت زهرا(س) همزمان با دفاع ایشان از سنگر ولایت و آن مدافع امامت قرار گرفتن ایشان، عزا را به پا میکنیم، یعنی هم بعد عاطفی و هم بعد حماسی دارد و از طرفی نیز دارای بعد تاریخی است که به عنوان عبرت و درس آموزی برای جهان اسلام و به طور ویژه برای شیعیان است.
فاطمینیک تصریح کرد: بنابراین در بزرگداشت فاطمیه چند محور باید در نظر گرفته شود، یکی اینکه قضیه فقط شهادت حضرت زهرا(س) به تنهایی نیست بلکه تکریم جایگاه مبارزه حضرت زهرا(س) با نفاق به عنوان اولین شهید جهاد تبیین است که پرده تزویر و نفاق را کنار زده و صراحتاً از امامت و جایگاه امام و امیرالمؤمنین(ع) دفاع میکند، دوم ماجرای حائل شدن و مرز بین خود و امامت است در جایگاهی که ایشان تنها چیزی که برای دفاع از جایگاه امامت دارد جانشان است که آن را وسط میدان میآورد، چون ایشان یک زن جوان فرزندداری است که مضطر و عزادار پدرش است و با جامعهای روبرو شده که به در خانه ایشان حجوم آوردند، خانهای که خانه وحی بوده و شش تا 9 ماه پیامبر اکرم(ص) بر آستانه آن حاضر شده و به اهل بیت سلام میدادند، حضرت زهرا(س) در این ایام پارچه بلندی را بر سر میبست، از شدت سردرد، غصه، حسرت و غمی که بر ایشان مسلط شده بود.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در جایی زنان مدینه به ایشان مراجعه کردند و حضرت جایگاه امامت را شرح دادند و پشیمان به نزد همسران خود میروند، که همسران نیز برای عذرخواهی آمده و با حسرت بیان میکنند ای کاش حضرت فاطمه(س) زودتر اینها را به ما گفته بود و ما به نزد علیبنابیطالب(ع) میآمدیم که حضرت زهرا(س) میفرمایند که مثل امام مثل کعبه است، شما باید خدمت کعبه بروید.
وی ادامه داد: ماجرای فاطمیه یک ماجرای بسیار ارزشمند، ناب و دقیق است، به عبارتی فاطمیه بزرگداشت تخصصی نظام فکری شیعه است، در محرم و صفر غیر شیعه هم پای کار میآیند، یعنی هم اهل سنت و حتی مسیحیان و از کشورهای گوناگون پای کار هستند و اربعین جهانی شده، ولی فاطمیه به دلیل اینکه هنوز هم جبهه نفاق و تزویر پشت قضیه است و اصرار دارد که شرح حال فاطمیه یک جریانی بوده که گذشته و حرف برای گفتن ندارد، سعی در سانسور و پوشش آن دارند، به همین دلیل وقتی به دل فاطمیه میرویم این رویکرد پنهان بودن مراسم خاکسپاری حضرت زهرا(س)، ناپیدا بودن مزار حضرت، ما برای ۱۱ امام شهید مزار پیدا داریم، برای رسول اکرم(ص) قبر و حرم ایشان پیداست، اما تاریخ بدهکار این شده که حضرت زهرا(س) در کجا دفن شده، این یک پرسش بزرگ است که هنوز هم باید به دنبال بخشی از پاسخ آن رفت. مردم چکار کردند و چه خطایی از آنها سر زد که بانویی چنین وصیتی کرده، این خیلی درس دارد.
فاطمینیک افزود: نکته دیگر صبر و استقامت حضرت زهرا(س) است، در اینکه آن هجومی که باعث اتفاق اولیه در از دست دادن فرزند میشود و پهلویی که شکسته میشود که نفس انسان را به تنگی و سختی مبتلا میکند، بیش از دو ماه نفس حضرت زهرا(س) به شماره افتاده اما کارهای منزل عقب نمیافتد، فرزندداری انجام میشود و برای پای کار آوردن مردم به دفاع از حریم ولایت ۴۰ شب به خانه چهل نفر از انصار و مهاجران میرود، جوان امروزی اگر به این ماجرا نگاه کند، این بلندای شخصیت حضرت زهرا(س) در جایگاهی که یا ۱۸ ساله بوده یا در نهایت ۲۳ ساله بودند، چقدر میتواند این اندازه از سوگ و سختی فشار از دست دادن نبوت و وجود رسول اکرم(ص)، سختیها و فشاری که بر علی وارد شده و درد و رنج بیماری و زخمی شدن بدن و آن شرایط دشوار،، با این شرایط چگونه توانسته خطبه فدک را در مسجد بگوید.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: هنوز برای خطبه فدک تفسیر و شرح میگویند، چه ادبیات و محتوایی و چه مفهومهای بالایی دارد از طرفی خداوند متعال جبرئیل را بر زمین میفرستد تا با حضرت زهرا(س) سخن بگوید و ایشان آن سخنان را بیان میکردند و امام علی(ع) آنها را نوشته که امروزه تحت عنوان مصحف فاطمه(س) شناخته شدهاند.
وی ادامه داد: کسی تا این لحظه پیدا نشده که عظمت شخصیتی حضرت زهرا(س) را انکار کند، امام فخر رازی، بزرگ اهل سنت در تفسیر که کتاب تفسیر المنار را دارد و لقبش امامالمشککین است که در هر چیزی شک کرده، حتی شک کرده که آیا خداوند جسم است یا روح و وجود مافوق ذهنی بشر را برای خداوند در نظر نداشته و در مسائل اعتقادی و اندیشه دینی اهل شک است به همین خاطر لقب پیشوای شکاکان به ایشان داده شده است، وقتی به عصمت حضرت زهرا(س) میرسد بیان میکند که در عصمت فاطمه(س) جای شکی وجود ندارد و ایشان معصوم بوده است.
فاطمینیک تصریح کرد: با این شرایط و نگاهها باید سر سفره الگوگیری برویم، وقتی کار تمام شده و این الگوگیری در بخشهای گوناگون زندگی نه فقط تنها در یک بعد، بلکه با توجه به این نکته پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: دخترم خدای متعال یه تو سلام رسانده و فرموده به فاطمه بگو هرچیزی از من بخواهید به او میدهم، بیان میفرماید: که من از لذت عبادت با پروردگار عالم آنچنان مشغولم که هیچ خواستهای ندارم جز اینکه در قیامت خداوند نظر کریمانه خود را از من برنگرداند. این الگو آنچنان به نقطه اوج و توانمندی خود میرسد که وجود مبارک امام زمان(عج) که عصاره و چکیده همه انبیاء و اولیاست بیان میکند؛ دختر رسول خدا(ص) برای من الگوی تمام است.
انتهای پیام