به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی لرستان، امین جعفری، سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان در کارگاه «تبیین نقشههای شوم دشمن و جنگ شناختی در حوزه زنان» که امروز، دوم دیماه در سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: قبول داریم که جنگ شناختی رخ داده است، اما مهم این است که بدانیم در کجا و چه مرحلهای از این جنگ قرار داریم و اسیران، شهیدان و مجروحان این جنگ چه کسانی هستند.
وی دنیای رسانه را عجیب و پیچیدهتر از گذشته دانست و گفت: غرب از ابزارهای رسانهای به صورت تخصصی و دقیق در راستای اهداف خود که همان تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد است، استفاده میکند.
جعفری با بیان اینکه برای تحکیم بنیان خانواده و مبارزه با جنگ شناختی باید یک سری اقدامات صورت گیرد، تأکید کرد: یکی از این اقدامات گفتگو و بهویژه گفتوگوی چهره به چهره است که براساس شاخصها و معیارهای ارزشیابی بسیار اثربخش و تأثیرگذار است.
سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با اشاره به سخنی از نادر طالبزاده شهید جهاد تبیین، بیان کرد: وی در مصاحبه با شبکه سه در سال ۱۳۸۳ بیان کرد «در یک جنگ رسانهای قرار داریم که پیاده نظام ما با افسران ارتش بیگانه مواجه است» و این قابل توجه است که امروز در عرصه رسانهای در حال مقابله هستیم تعادل برقرار نیست و میدان رسانه نابرابر است.
وی به سه قسمت اصلی جنگ رسانهای (تکنیک، تاکتیک و استراتژیک) اشاره و با بیان اینکه ماندگاری تکنیک در جنگ شناختی معمولاً سه ماه است مثل گرانی یک کالای اساسی مردم، تکنیک به دنبال جهتدهی اذهان عمومی است؛ ماندگاری تاکتیک بین ۵ تا ۱۰ سال است و اتفاقاتی که براساس آن رخ میدهد چندین سال کشور را درگیر خود میکند، تصریح کرد: یکی از خطرناکترین قسمت تاکتیک است مثل مسئله حجاب؛ دشمن براساس این مقوله میگوید با ارزشهای بیگانه همگرا و با ارزشهای خود واگرا شوید و چنانچه فردی را ببینید که قبلاً نماز میخواند و امروز تفکراتش تغییر کرده یعنی اسیر این تاکتیک جنگ شناختی شده است.
جعفری با بیان اینکه غرب از ابزارهای رسانهای به صورت تخصصی و دقیق در راستای اهداف خود که همان تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد است استفاده میکند، اضافه کرد: استراتژی جنگ شناختی به این معناست که در هر کشوری ذائقه مخاطب را براساس فرهنگ، عقاید و باور بررسی میکنند و براساس قالبهای رسانهای به آن ضریب میدهند و با شناخت نقاط ضعف، قوت بسیار ظریف و موشکافانه تولید محتوا میکنند.
سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با بیان اینکه تولیدات محتوای غرب را سلبریتیها در اذهان ما بازسازی میکنند، تأکید کرد: باید در ابتدا باور کنیم دشمن وجود دارد و سپس به بررسی نقشههایش بپردازیم؛ متأسفانه برخی از افراد هنوز باور به وجود دشمن ندارند. رسانه به اندازه اقیانوس وسیعی است که عمقی به اندازه یک سانتیمتر دارد و تعبیر این سخن این است که اطلاعات فراوان و تحلیل کم است.
این مدرس سواد رسانهای مهمترین چالش اصلی کشور را به تعبیر مقام معظم رهبری چالش ذهنی بیان کرد و با اشاره به اینکه امروز در یک مملکت شیعی و اسلامی زندگی میکنیم که مسئله پوشش آن پیشینهای دارد تصریح کرد: قبل از رسانهشناسی باید خودمان را بشناسیم و سپس به راهبردهای مقابله با آنان بپردازیم؛ هرچند در استفاده از ابزار رسانهای قابل قیاس با ابرقدرتهای رسانه نیستیم اما تلاش خود را میکنیم.
انتهای پیام