کد خبر: 4255630
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱

غرب به دنبال تغییر سبک زندگی مردم است

سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان گفت: غرب از ابزارهای رسانه‌ای به صورت تخصصی و دقیق در راستای اهداف خود که همان تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد است، استفاده می‌کند.

امین جعفری، سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی لرستان، امین جعفری، سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان در کارگاه «تبیین نقشه‌های شوم دشمن و جنگ شناختی در حوزه زنان» که امروز، دوم دی‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: قبول داریم که جنگ شناختی رخ داده است، اما مهم این است که بدانیم در کجا و چه مرحله‌ای از این جنگ قرار داریم و اسیران، شهیدان و مجروحان این جنگ چه کسانی هستند. 

وی دنیای رسانه را عجیب و پیچیده‌تر از گذشته دانست و گفت: غرب از ابزارهای رسانه‌ای به صورت تخصصی و دقیق در راستای اهداف خود که همان تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد است، استفاده می‌کند. 

جعفری با بیان اینکه برای تحکیم بنیان خانواده و مبارزه با جنگ شناختی باید یک سری اقدامات صورت گیرد، تأکید کرد: یکی از این اقدامات گفت‌گو و به‌ویژه گفت‌وگوی چهره به چهره است که براساس شاخص‌ها و معیارهای ارزشیابی بسیار اثربخش و تأثیرگذار است.

سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با اشاره به سخنی از نادر طالب‌زاده شهید جهاد تبیین، بیان کرد: وی در مصاحبه با شبکه سه در سال ۱۳۸۳ بیان کرد «در یک جنگ رسانه‌ای قرار داریم که پیاده نظام ما با افسران ارتش بیگانه مواجه است» و این قابل توجه است که امروز در عرصه رسانه‌ای در حال مقابله هستیم تعادل برقرار نیست و میدان رسانه نابرابر است.

وی به سه قسمت اصلی جنگ رسانه‌ای (تکنیک، تاکتیک و استراتژیک) اشاره و با بیان اینکه ماندگاری تکنیک در جنگ شناختی معمولاً سه ماه است مثل گرانی یک کالای اساسی مردم، تکنیک به دنبال جهت‌دهی اذهان عمومی است؛ ماندگاری تاکتیک بین ۵ تا ۱۰ سال است و اتفاقاتی که براساس آن رخ می‌دهد چندین سال کشور را درگیر خود می‌کند، تصریح کرد: یکی از خطرناکترین قسمت تاکتیک است مثل مسئله حجاب؛ دشمن براساس این مقوله می‌گوید با ارزش‌های بیگانه همگرا و با ارزش‌های خود واگرا شوید و چنانچه فردی را ببینید که قبلاً نماز می‌خواند و امروز تفکراتش تغییر کرده یعنی اسیر این تاکتیک جنگ شناختی شده است.

جعفری با بیان اینکه غرب از ابزارهای رسانه‌ای به صورت تخصصی و دقیق در راستای اهداف خود که همان تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد است استفاده می‌کند، اضافه کرد: استراتژی جنگ شناختی به این معناست که در هر کشوری ذائقه مخاطب را براساس فرهنگ، عقاید و باور بررسی می‌کنند و براساس قالب‌های رسانه‌ای به آن ضریب می‌دهند و با شناخت نقاط ضعف، قوت بسیار ظریف و موشکافانه تولید محتوا می‌کنند.

سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با بیان اینکه تولیدات محتوای غرب را سلبریتی‌ها در اذهان ما بازسازی می‌کنند، تأکید کرد: باید در ابتدا باور کنیم دشمن وجود دارد و سپس به بررسی نقشه‌هایش بپردازیم؛ متأسفانه برخی از افراد هنوز باور به وجود دشمن ندارند. رسانه به اندازه اقیانوس وسیعی است که عمقی به اندازه یک سانتی‌متر دارد و تعبیر این سخن این است که اطلاعات فراوان و تحلیل کم است.

این مدرس سواد رسانه‌ای مهمترین چالش اصلی کشور را به تعبیر مقام معظم رهبری چالش ذهنی بیان کرد و با اشاره به اینکه امروز در یک مملکت شیعی و اسلامی زندگی می‌کنیم که مسئله پوشش آن پیشینه‌ای دارد تصریح کرد: قبل از رسانه‌شناسی باید خودمان را بشناسیم و سپس به راهبردهای مقابله با آنان بپردازیم؛ هرچند در استفاده از ابزار رسانه‌ای قابل قیاس با ابرقدرت‌های رسانه‌ نیستیم اما تلاش خود را می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha