مقاومت در مکتب عاشورا به معنای ایستادگی و پایداری در برابر ظلم و ستم، دفاع از حق و حقیقت و تسلیم نشدن در برابر باطل است. این مقاومت، یک ارزش والای اخلاقی و رفتاری است که در واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) به اوج خود رسید.
روح قیام عاشورا که مقاومت در مقابل ظلم و ستم و مبارزه با سلطه ستمکاران بوده در اقصینقاط جهان جاری شده است.
امروزه عاشورا مکتبی منحصر به جهان تشیع نیست، بلکه از خاورمیانه گرفته تا آفریقا و قلب اروپا و آمریکا نام حسین بن علی(ع) میدرخشد؛ از اینرو حامیان مستکبر غربی به هر وسیلهای میخواهند، مانع رسیدن پیام مقاومتساز قیام امام حسین(ع) به سراسر جهان شوند، چراکه هر انسان آزادهای در عالم اگر این پیام نورانی را بشنود، شیفته آن میشود.
گفتمان مقاومت در دنیای معاصر ثمره شیرین فرهنگ عاشوراست و رابطه بین این دو، رابطهای متقابل است؛ از یکسو فرهنگ عاشورا فراهمکننده زمینه شکلگیری گفتمان مقاومت شده است و از سوی دیگر گفتمان مقاومت با تکیه بر ارزشهای اسلامی با ایثار و پایمردی مجاهدانی همچون مدافعان حرم و مبارزان فلسطین و... توانسته است، افزون بر خنثیکردن توطئههای دشمنان، نظر مردم جهان را به فرهنگ عاشورا جلب کند و در قالب بیداری امتها و تشکیل هستههای مقاومت، در سرتاسر جهان به گفتمان مقاومت تبدیل کند. به همین منظور خبرنگار ایکنای لرستان با حجتالاسلام محمد امیری، نماینده ولی فقیه در یگان امنیتی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان گفتوگویی انجام داده که با هم میخوانیم؛
در قرآن کریم برای مقاومت معانی گوناگونی از قبیل پایداری کردن، ایستادگی کردن، ثبات قدم داشتن بهکار رفته است. گاهی نیز مقاومت به معنای مطالبه حق توسط گروه یا اقلیتی از مردم به کار میرود.
خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن کریم مقاومت، پایداری و ایستادگی کردن را به ما یادآوری و گوشزد میکند از جمله اینکه در آیه ۱۱ سوره انفال «إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ» در این رابطه فرموده است: «و یاد کنید هنگامی را که به سبب امنیت و آرامشی که از سوی خدا یافتید، خواب سبکی را به همه شما مسلط کرد و برایتان آبی از آسمان نازل کرد تا شما را به وسیله آن از آلودگیها پاک کند، و وسوسه شیطان را که از بدترین کثافات است از شما برطرف نماید، و دلهایتان را استحکام دهد و گامهایتان را به آن استوار و پا برجا کند.»
همچنین خداوند متعال در آیه ۴۵ سوره انفال «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» میفرماید: «ای اهل ایمان! هنگامی که در میدان نبرد با گروهی از مشرکان و کافران برخورد کردید، ایستادگی نمایید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.» در آیه ۱۴۷ سوره آل عمران «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» در این رابطه آمده است: «و سخن آنان در گرما گرم و سختی جنگ جز این نبود که گفتند: پروردگارا! گناهان ما و زیادهروی در کارمان را بر ما ببخش و قدمهایمان را استوار بدار و ما را بر گروه کافران یاری ده.» همچنین در آیه ۲۵۰ سوره بقره «وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» نیز آمده است: «و چون طالوت و اهل ایمان برای جنگ با جالوت و سپاهیانش ظاهر شدند، گفتند: پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز، و گام هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان.»
در آیه ۱۱۲ سوره هود «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» دعوت به استقامت شده و آمده است: «پس همانگونه که فرمان یافتهای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت بهسوی خدا روی آوردهاند ایستادگی کنند و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام میدهید، بیناست.» و در آیه ۱۵ سوره شوری «فَلِذَٰلِكَ فَادْعُ ۖ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ ۖ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ ۖ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ ۖ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ ۖ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ» آمده است: «پس آنان را به سوی همان آیینی که به تو وحی شده دعوت کن، و همانگونه که مأموری بر این دعوت استقامت کن، و از هواهای نفسانی آنان پیروی مکن و بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم و مأمورم که در میان شما به عدالت رفتار کنم؛ خدا پروردگار ما و شماست؛ اعمال ما برای خود ما و اعمال شما برای خود شماست؛ دیگر میان ما و شما پس از روشن شدن حقایق هیچ حجت و برهانی نیست؛ خدا ما و شما را در عرصه قیامت جمع می کند، و بازگشت همه به سوی اوست.» آیه ۲۰۰ سوره آلعمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» نیز دعوت به صبر شکیبایی کرده اشاره کرد و فرموده است: «خدای متعال در این آیه فرموده است: ای اهل ایمان! در برابر حوادث شکیبایی کنید، و دیگران را هم به شکیبایی وادارید و با یکدیگر چه در حال آسایش چه در بلا و گرفتاری پیوند و ارتباط برقرار کنید و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید.»
خشونت بر اثر طاغوت، استبداد و عدم عدالت بهوجود میآید و در واقع استبداد و استکبار خشونتپرور، خشونتزا و خشونتآفرین هستند این در حالی است که در دین اسلام مسلمانان از خشونت منع شدهاند.
رژیم غاصب صهیونیستی برای رسیدن به مطامع کثیف دنیوی خودش عدالت را رعایت نمیکند و خوی وحشیگری را ترویج میدهد کمااینکه در جنگ اسرائیل علیه غزه، لبنان و ایران شاهد بودیم این رژیم غاصب از خشونت و کشتار افراد بیگناه هیچ ابایی ندارد و حتی از کشتار افراد بیگناه لذت میبرد. در مقابل خشونت ما مکتب مقاومت را داریم که بر اثر تربیت نفوس و نپذیرفتن ذلت و همچنین اعتراض به بیعدالتی حاصل میشود، امام حسین(ع) در قیام عاشورا با سر دادن شعار «هیهات من الذله» تفاوت میان خشونت و مقاومت را به ما نشان دادند، اینکه این امام همام حاضر شدند عزیزترین داراییشان که همانا جانشان بود و حتی فرزندان و یارانش را فدا کنند، اما زیر بار ظلم نروند.
امام حسین(ع) در برابر یزیدی ایستادگی و مقاومت کرد که داشت اسم و نشانهها و رسم اسلام را از بین میبرد. معاویه ظواهر اسلام را رعایت میکرد و برخی تخلفات و گناهان را در خفا انجام میداد، اما یزید علنا حرمت منبر پیامبر اکرم(ص) را شکسته بود، بنابراین امام حسین(ع) فرمودند: مثل منی هیچ وقت با مثل یزیدی بیعت نمیکند.
درواقع امام حسین(ع) جانها و نفوس را تربیت و انسانها را بیدار کردند و در مقابل یزید ایستادند و با بیعت نکردن با یزید نشان دادند راه یزید یک راه انحرافی است. امام حسین(ع) فرمود: من میخواهم دین و آیین جدم را اصلاح کنم، چراکه یزید دارد آن را به انحراف میکشاند از راه و رسم اصیل نبوی منحرف و به سمت راه و رسم اموی میرود.
ما نیز باید با الگوگیری از امام حسین(ع) در برابر شمرها، ابنزیادها و یزیدهای زمانه مقاومت کنیم حرف حق را بگوییم و در برابر آنها مقاومت کنیم و هر جایی نیاز شد برای اینکه حرف خودمان و مکتب مقاومت امام حسین(ع) را به جهانیان نشان دهیم دست به قبضه شمشیر ببریم.
انقلاب اسلامی ما به تأسی از امام حسین(ع) شکل گرفت؛ زمانی که امام حسین(ع) دیدند دین جدش پیامبر اکرم(ص) در کمتر از ۵۰ سال دارد به سمت بیراهه میرود با خون پاک و مقدس خود و یارانش دین اسلام را احیا کردند. حضرت امام خمینی(ره) نیز وقتی دیدند دین اسلام پس از ۱۴۰۰ سال با روی کار آمدن حکومتهای فاسد به سمت انحراف رفته است قیام کردند. درواقع میتوان گفت که انقلاب امام خمینی(ره) استمرار و دنبالهرو انقلاب و نهضت و مکتب حسینی و قیام عاشوراست.
در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی ما شاهد بودیم بسیاری از شهدا اعم از فرماندهان، دانشمندان هستهای و سایر شهدا به نوعی ارتباطی با مکتب حسینی داشتند که خاطرات پدران، مادران، همسران، خواهران و برادران و فرزندان شهدا بیانگر ارادت این شهدای والامقام به امام حسین(ع) است.
اگر نهضت امام خمینی(ره) را با نهضت امام حسین(ع) مقایسه کنیم میبینیم در نهضت حسینی جوانان جایگاه ویژه و والایی داشتند و نقشآفرینیهای ماندگاری در این قیام ایفا کردند. امام حسین(ع) قبل از اینکه قیام کربلا را آغاز و علنی کند چند تن از جوانان از جمله مسلم ابن عقیل را بهعنوان سفیر بهسوی بزرگان کوفه اعزام کرد و در قیام کربلا نیز جوانانی مثل قاسم و علیاکبر نقشآفرینی زیادی داشتند که با نثار جان خود به الگویی برای جوانان حقطلب و آزادیخواه تبدیل شدند.
در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران شاهد رشادت جوانان ایرانی بودیم که از جمله شهدای جوان میتوان از شهیدان باکری، همت، زینالدین، برادران میرشاکی و ... یاد کرد که در مقابل تهاجم دشمن بیتفاوت و بیتکلیف نماندند و با نثار بالاترین دارایی خود که همانا جانشان بود دِین خود را نسبت به اسلام و انقلاب ادا کردند.
انتهای پیام