کد خبر: 4237490
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مسلمانان اجازه تفرقه‌افکنی را به دشمنان ندهند

یک کارشناس فرهنگی وحدت و همبستگی بین آحاد مختلف مسلمانان را یکی از کلیدی‌ترین ضروریات دانست و گفت: ملت‌های اسلامی نباید اجازه دهند برخی اختلافات جزیی، وسیله‌ای برای تفرقه‌انگیزی توسط دشمنان شود و وحدت مسلمانان را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی صرفی‌‎پور، کارشناس مذهبیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی صرفی‌‎پور، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تبریک به‌مناسبت هفته وحدت و ایام ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام(ص)، وحدت و همبستگی بین آحاد مختلف مسلمانان را یکی از کلیدی‌ترین ضروریات دانست و گفت: حفظ وحدت و داشتن اتحاد و همبستگی همیشه از مواردی بوده که بارها در قرآن کریم و سخنان پیامبر اسلام(ص) و خاندانش مورد تأکید بوده و ایشان در هر فرصتی که به‌دست می‌آوردند جوامع اسلامی و ملت‌های مسلمان را به حفظ وحدت سفارش می‌کردند.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) خود پدیدار آورنده وحدت بودند و همواره وحدت را عامل موفقیت امت اسلامی دانسته و پیشرفت جوامع اسلامی را در گرو حفظ وحدت می‌دانستند، افزود: پیامبر اسلام(ص) در کلامی که در صفحه ۲۸۷، جلد ۱۵ بحارالانوار نقل شده جامعه اسلام را به پیکر واحد تشبیه کرده و می‌فرماید: «داستان مؤمنان در همگامی و مهربانی نسبت به هم، چون داستان جسد است. هنگامی که بعضی از اعضای انسان دچار رنجی می‌گردد، سایر اعضای بدن انسان واکنش نشان‌داده و دچار تب و بی‌خوابی می‌گردند.»

صرفی‌پور ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) که در سایه مکتب پیامبر(ص) تربیت شده و دستورات اسلامی را از ایشان فرا گرفته است، تکامل مادی و معنوی امت اسلامی را در انسجام و اتحاد اسلامی می‌دانسته و با رفتارهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی ‌خویش در صدد اتحاد هرچه بیشتر جامعه اسلامی بوده است. ایشان هدفی جز این نداشت که شکاف امت‌ها را از میان بردارد یا راه رشدی را آماده سازد.

تکیه بر وحدت؛ رمز موفقیت جمهوری اسلامی

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه با مراجعه به کلمات حضرت امام علی(ع) چنین‏ می‌توان استنباط کرد که «اتحاد» امری فطرى و طبیعى است و انسان با روحیه‏ نوع‌دوستى پدید آمده است، افزود: آنچه باید به ریشه‏‌یابى آن پرداخت، «اختلاف‏» است؛ زیرا «اتحاد» ریشه در فطرت انسان‏ دارد این در حالی است که در خطبه ۱۱۳ نهج‌البلاغه آمده است: «شما براساس دین خدا برادران یکدیگرید، چیزی جز آلودگی درون‌ها و بدی نیت‌ها، شما را از هم جدا نکرده است، به همین دلیل یکدیگر را یاری نمی‌دهید و خیرخواهی هم نمی‌کنید و به یکدیگر بذل و بخشش ندارید و با هم دوستی نمی‌ورزید.»

وی با بیان اینکه ملت‌های اسلامی نباید اجازه دهند برخی اختلافات جزیی، وسیله‌ای برای تفرقه‌انگیزی توسط دشمنان شود و وحدت مسلمانان را از بین ببرد، گفت: انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون همیشه بر وحدت تأکید داشته و رمز موفقیت خود را تکیه بر همین کلمه می‌داند.

امام جمعه سابق پلدختر با بیان اینکه موفقیت مسلمانان در جوامع امروزی که استکبار جهانی با تمام توان، جهان اسلام و برخی کشورهای اسلامی را نشانه گرفته، در گرو توجه به همبستگی و وحدت اسلامی است، اضافه کرد: این امر از موضوعات کلیدی و مهمی است که از دیرباز مورد توجه اسلام نیز بوده است. با مراجعه‌ به‌ قرآن‌ کریم‌ می‌توان‌ جمیع‌ انحرافات‌ فکری‌، اعتقادی‌ و عملی‌ مسلمانان‌ را که‌ به‌ وسیله‌ بیگانگان‌ مفسد و مغرض‌ یا به‌ دلیل‌ جهل‌ خود مسلمانان‌ و یا هر عامل‌ دیگری‌ در طول‌ تاریخ‌ پدید آمده‌ است، تشخیص‌ داد و راه‌ راست‌ را شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم درمان‌ جمیع‌ دردها و اصلاح‌ همه‌ مفاسد و وصول‌ به‌ همه‌ سعادت است، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران مسلمانان را به اتحاد و الفت با یکدیگر و دوری از تفرقه دعوت نموده و فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» و پیامبراکرم(ص) نیز مسلمانان را به حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه سفارش می‌کند و می‌فرماید: «ای مردم با جماعت باشید که دست خدا با جماعت است و هرگز متفرق نشوید.» (کنز‌العمال، ج1، ص ۲۰۶). 

حجت‌الاسلام صرفی‌پور اضافه کرد: همچنین رسول اکرم(ص) در اوایل حضور در مدینه، قراردادی بین مسلمانان و یهودیان منعقد کرد که با توجه به مواد مختلف این پیمان، امری در راستای از بین بردن اختلافات و ایجاد وحدت سیاسی بود این در حالی است که وحدت در جهان‌بینی امام(ع)؛ یعنی پرهیز از تسلط شیطان بر انسان؛ چون تفرقه، دسیسه شیطان است و شیطان بین انسان‌ها اختلاف ایجاد می‌کند و امام علی(ع) نیز فرموده است: «از تفرقه و اختلاف دوری کنید؛ زیرا اگر گروه اندکی از امت اسلامی جدا گردند، طعمه شیطان می‌شوند، مانند گوسفندی که اگر از گله دور افتد، طعمه گرگ بیابان است.» (غرر الحکم و درر الکلم، ج 2، ص 326)

پراکندگی و اختلاف؛ از عوامل شکست جبهه حق 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیروزی و گسترش اسلام در سال‌های اولیه بعثت، نتیجه همبستگی و وحدت مسلمانان بود، ادامه داد: این ایمان و اتحاد بود که باعث پیروزی می‌شود، به طوری که اگر در جبهه حق «اختلاف» و در جبهه باطل «اتحاد» حاکم باشد، به‌طور قطع پیروزی از آن اهل باطل خواهد بود، بنابراین یکی از عوامل شکست جبهه حق در هر سطحی، پراکندگی و اختلاف است. حق، با چندگانگی و عدم هماهنگی یارانش، ضعیف و ناتوان می‌شود و باطل با یگانگی و هماهنگی حامیانش، قوی و نیرومند می‌شود، در این راستا حضرت امام علی(ع) در خطبه ۲۵ نهج‌البلاغه خطاب به لشکریان خویش می‌فرماید: «سوگند به خدا می‌دانستم که مردم شام به زودی بر شما غلبه خواهند کرد؛ زیرا آنان در یاری کردن باطل خود وحدت دارند و شما در دفاع از حق خود متفرقید.»

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم‌ بی‌گناه و بی‌دفاع غزه، اظهار کرد: اگر امروز شاهد جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه هستیم ناشی از تفرقه و دوری کشورهای اسلامی از هم است چرا که اگر اتحاد و احساس مسئولیت ایران در کشورهای اسلامی عملیاتی می‌شد، امروز رژیم صهیونیستی منزوی می‌شد و نمی‌توانست برنامه‌ها و توطئه‌هایی برای کشتار جمعی و ایجاد شبکه‌های افراطی را عملیاتی کند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه وحدت و همبستگی میان مسلمانان، یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی است که کلام خدا و سنت نبوی، بر آن تأکید فراوان دارد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب وحدت را عامل پیروزی، تعالی امت، برقرارکننده نظم و امنیت، عامل همبستگی و قدرت مسلمانان و نقطه مقابل تفرقه بیان می‌کند که وظیفه ما مسلمانان همبستگی و اتحاد و یک‌دلی بیشتر و دوری از تفرقه و جدایی و مهمتر از آن در خط ولایت بودن و دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب است و کسانی که به‌دنبال تفرقه هستند این‌ها عامل استکبار هستند زیرا قرآن و سنت بر وحدت تأکید دارند و امام علی(ع) در نماز جماعت اهل سنت شرکت می‌کردند و امام صادق(ع) به شیعیان تأکید کردند در مراسم اهل سنت شرکت کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه وحدت و همبستگی بین مسلمانان ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهم‌ترین عوامل حفظ و بقای اجتماع اسلامی است که مسلمانان برای برخورداری از یک زندگی مطلوب، چاره‌ای جز پذیرش آن ندارند، اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های اصلی تفکرات اسلامی، اتحاد میان مسلمانان بود و در بیان اهمیت این موضوع در اندیشه حضرت علی(ع) همین بس که ایشان در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، اتحاد میان مسلمانان را موهبتی بی‌بدیل از جانب خداوند می‌داند و می‌فرماید: «آگاه باشید! که شما دست از رشته اطاعت کشیده و با زنده‌کردن ارزش‌های عصر جاهلیت، دژ محکم الهی را درهم شکستید؛ در حالی که خداوند بر این امت اسلامی، بر وحدت و برادری منت گزارده بود که در سایه آن زندگی کنند؛ نعمتی که هیچ‌کس نمی‌تواند بهای آن را تعیین نماید؛ زیرا از هر ارزشی برتر و از هر کرامتی والاتر است» بنابراین وحدت و اتحاد، اولاً؛ ضرورت عقلی است، ثانیاً؛ آیات فراوان و احادیث اهل‌بیت(ع) نیز آن را یک اصل حیاتی می‌دانند؛ اصلی که در جوامع اسلامی نتایج پربار و غیرقابل انکاری دارد که مسلمانان در سایه آن به خواسته‌های الهی و انسانی خویش دست می‌یابند.

جهالت؛ عامل توهین به عقاید مذهبی و آداب قومی 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تفرقه جهالت و کج‌فهمی و در حقیقت یکی از آسیب‌های درونی وحدت مذاهب اسلامی است که رهبر انقلاب اسلامی بارها بر آن تأکید داشته‌اند و می‌فرمایند: «نمى‌خواهیم بگوییم اختلاف شیعه و سنى همیشه مربوط به استعمار بوده؛ نه، احساسات خودشان هم دخیل بوده؛ بعضى از جهالت‌ها، بعضى از تعصب‌ها، بعضى از احساسات، بعضى از کج‌فهمی‌ها دخالت داشته؛ لیکن وقتى استعمار وارد شد، از این سلاح حداکثر استفاده را کرد»، ادامه داد: جهالت از حقایق آموزه‌های دینی، سبب می‌شود که از یک آموزه، تفسیرهای گوناگون و گاهی متناقض ارائه شود. در سایه‌ این تفاسیر گوناگون، برخی ساده‌اندیشان، گروه مقابل خود را تکفیر می‌نمایند و خود را حق می‌پندارند. از اینجاست که زبان به تکفیر گشوده و اساس تفرقه در بین مسلمانان را بنیان می‌نهند.

صرفی‌پور با بیان اینکه توهین به عقاید مذهبی و آداب قومی، که از جهالت است یکی از عوامل اصلی در ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی هستند، اضافه کرد: کسانی که مجلس عمرکشان می‌گیرند بدانند مخالف امام جامعه عمل کرده و به دشمنان اسلام خدمت می‌کنند. هر مجلسی که باعث تفرقه بین شیعه و سنی شود آن مجلس گناه و معصیت است.

انتهای پیام
captcha