شعار سال؛ تعیین کننده نقشه راه کشور
کد خبر: 4207565
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

شعار سال؛ تعیین کننده نقشه راه کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به نامگذاری سال 1403 به «جهش تولید با مشارکت مردم»، بیان کرد: این نامگذاری ها تشریفاتی نیست، بلکه تعیین کننده نقشه راه کشور است. با جهش تولید تمام شاخص های اقتصادی تغییر پیدا می کند اما این همه جز با مشارکت مردم امکان ندارد.

حجت‌اسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌اسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه 10 فروردین‌ماه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با دعوت خود و نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: در خطبه 90 نهج البلاغه از مولای علی(ع) آمده است «بندگان خدا، خود را بسنجید، قبل از آنکه مورد سنجش قرار بگیرید. به حساب خودتان برسید، پیش از آنکه به حسابتان برسند». حساب قطعی و بدون تردید است «وَ قِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولونَ».

وی با تأکید بر اینه در این خطبه درباره شب قدر می خواهم نکاتی را بیان کنم، ادامه داد:  امشب طبق روایتی که از امام باقر(ع) نقل شده است، نخستین شب قدر است. شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم از لیالی قدر هستند «تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذۡنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمرٖ»

فرصت بی نظیر شب قدر

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شب قدر تحقیقا چه شبی است. روایات بر این سه شب به ویژه شب بیست و سوم تأکید دارند. درباره آداب شب قدر به دو بحث متمرکز می شود. یکی مسئله مرکب سیر و سلوک اولیای الهی است. اولیای الهی مرکب سیر و سلوکشان شب و سحر بوده است. در قرآن لیله القدر داریم که برای آن عنایت دیگر قائل هستند. پیامبر(ص) را شب به معراج می برند؛ «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى»، مقام محمود و شایسته ای که به پیامبر(ص) می دهند با مرکب شب است همانطور که در آیه 79 سوره اسراء آمده است: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً». متقین همیشه اهل استغفار هستند اما برای استغفار در شب عنایت ویژه ای قائل هستند همانطور که در سوره آل عمران آیه 17 آمده است: «الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ»، هنگامی که برادران یوسف از کرده خود پشیمان شدند، توصیه شد در شب تا سحر به استغفار بپردازند.  

وی با اشاره به آیه 34 سوره مبارکه قمر؛ «إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْنَاهُمْ بِسَحَرٍ»، افزود: شب و سحر، به ویژه در لیالی قدر، از دست دادنی نیست. مرکب شب برای اولیای الهی، مرکب قیمتی است. اما در بین این شب ها لیله القدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است همانطور که در روایات آمده است «ماه رمضان سرور ماه ها است و لیله القدر، سرور شب ها است».

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: در روایت آمده است, کسی که شب قدر را بیدار بماند به من(خدا) نزدیک می شود و رحمت خدا مشمول افرادی می شود که به نیازمندان در شب قدر کمک و انفاق می کنند. اگر می خواهیم جهنمی نشویم در شب قدر استغفار کنیم؛ «الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر، قال: الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر، قال:الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر، قال:الهی ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیلة القدر، قال:الهی ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، قال:الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیة القدر». بنابراین هرچه می خواهید از لیله القدر بگیرید. اینکه ائمه(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) اصرار داشتند که بچه ها از این شبها استفاده کنند، به دلیل همین مرکب قیمتی است.

خاتمی با تأکید بر اینکه حضرت علی(ع) در اشرف زمان(هنگام صبح)، در اشرف مکان(مسجد) ضربه بر سر مبارک ایشان نایل آمد، بیان کرد: همه به ایشان گفتند نرو اما علی(ع) مشتاق دیدار خداوند بود.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به خطبه 86 نهج البلاغه حضرت علی(ع)، تأکید کرد: با توجه در لیالی قدر استغفار کنید. از این فرصت برای عشق به خداوند استفاده کنید و پیش از اینکه مرگ گلوگاه شما را بفشارد، از این فرصت استفاده کنید. ای کاش ها از زمانی که ابرهای مرگ بر سر آدم قرار می گیرد، آغاز می شود. بنابراین از این فرصت ملکوتی بهره ببرید.  

تقارن مطلوب بهار معنویت و طبیعت

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: تقارن دو بهار، بهار معنویت و بهار طبیعت در امسال حائز اهمیت بود. مردم ما این تقارن را بسیار خوب در کنار هم گذاشتند. مردم بهار طبیعتشان را در حرم حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و یا سایر بقاع متبرکه تحویل کردند و نشان دادند در شادی هایشان به یاد خدا هستند. اجتماع 100 هزار نفری در استادیوم و در جشن امام حسن مجتبی(ع) مایه افتخار بود. مردم دلداده خدا هستند و اردوگاه دل مردم، عشق به خداوند است. جلسات قرآنی فراوانی نیز در ماه رمضان در سراسر کشور درحال برگزاری است.

وی با بیان اینکه آمار کشته های تصادفات سفرهای نوروزی بسیار برای ما سنگین است، افزود: امیدواریم سالی بر مردم ایران بگذرد که در ایام نوروز، شاهد تصادفات نباشیم. نیرهای انتظامی، امنیتی، خدماتی، بهداشتی، هلال احمر، صدا و سیما و ... همه به مردم خدمت کردند و صمیمانه از آنها تشکر می کنم.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه علی شناسی به این آسانی ها نیست، اضافه کرد: ایشان قله هستند. در نامه 45 نهج البلاغه آمده است  «به چهار چیز کمکم کنید؛ گناه و معصیت نکنید. درد دین داشته باشید و بکوشید به دین خدمت کنید. پاک زبان و پاک چشم و پاک لقمه و دهان باشید و از ولایت خارج نشوید و در صراط مستقم ثابت قدم باشید «وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ».

شعار سال؛ تعیین کننده نقشه راه

خاتمی با اشاره به نامگذاری سال 1403 به «جهش تولید با مشارکت مردم»، بیان کرد: این نامگذاری ها تشریفاتی نیست، بلکه تعیین کننده نقشه راه است. دقت ها و کارشناسی ها می شود تا مقام معظم رهبری به تعیین نامی در سالی می رسند. مشکل کشور را همه می دانند که مشکل اقتصادی است بنابراین تمام نامگذاری های سالیان اخیر، حول محور کارگشایی و حل مشکلات اقتصادی بوده است. جهش تولید بسیار مهم است. با این جهش تولید تمام شاخص های اقتصادی تغییر پیدا می کند، بیکاری و نرخ تورم کاهش پیدا می کند، استقلال اقتصادی شکل می گیرد و صادرات افزایش می یابد که خروجی آن نیز عزت ملی و ایران سربلند است اما این همه جز با مشارکت مردم امکان ندارد و جایگزینی برای مشارکت مردم نیست.

وی ادامه داد: همانطور که در آیه 62 سوره انفال «وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» در کنار کمک خداوند، کمک مؤمنین را بیان می کند. بنابراین درباره مشارکت مردم باید گفت «موانع را از سر راه بردارید». مسئولان به گونه ای عمل نکنند که فردی که می خواهد تولید کند، پشیمان شود. این حداقل انتظار از مسئولان است. تسهیل امر تولید و تسهیل امر مردم در عرصه مشارکت در تولید حداقل انتظار از مسئولان است و مردم نیز باید به تولید داخلی بها دهند. البته تولیدکنندگان داخلی به تولید جنس خوب و مطلوب مردم، توجه کنند.  

12 فروردین؛ روز غدیر نظام اسلامی

خاتمی با اشاره به روز جمهوری اسلامی، 12 فروردین، تصریح کرد: این روز، غدیر نظام اسلامی است. تغییر یک نظام با مشارکت بیش از 98 درصد که به جمهوری اسلامی رأی دادند و به تعبیر امام راحل «اگر اسلام را می خواهیم باید جمهوری اسلامی را حفظ کنیم».

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ششمین ماه از طوفان الاقصی، بیان کرد: دراین باره شش مورد را متذکر می شوم؛ اول اینکه طوفان الاقصی در طول تاریخ 76 ساله رژیم صهیونیستی بی سابقه است. این روزها تمام تلاش بیهوده اسرائیل این است که بگویند ما شکست نخورده ایم، درحالی که قطعا شکست خورده اند.

وی افرود: دومین مطلب این است که ابتکار عمل دست شبکه مقاومت است، نه صهیونیست ها و این جنایات فجیع وحشیانه نشانه انفعال و استیصال این جنایتکاران است. نکته سوم اینکه مقاومت روزی به عنوان یک محور بود اما اینک مقاومت یک شبکه پیوسته شده است. حزب الله لبنان از یک سو، انصار الله یمن از سوی دیگر و حشدالشعبی عراق از سوی دیگر اینها باهم هماهنگ عمل می کنند و به فضل خدا شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

خاتمی در بیان چهارمین نکته گفت: رژیم صهیونیستی توان شکست مقاومت را ندارد و به فضل خدا در آستانه ناتوانی کامل هستند و حرف آخر را فقط مقاومت زده، می زند و خواهد زد. پنجمین مطلب اینکه مقاومت، هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآنی آینده نیز  از آن مقاومت است؛ همانطور که در آیه 214 سوره بقره، آیه 13 سوره صف و آیه 120 سوره آل عمران تصریح شده که به فضل خدا پیروز میدان مقاومت است.

خطیب جمعه تهران نکته ششم را بی سابقه بودن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه خواند و گفت: اینها جنایاتی است که زبان از گفتن آن شرم دارد؛ همانطور که مولا علی(ع) فرمودند «و لا أريق لهم دم، فلو أنّ امرأ مسلما مات من بعد هذا أسفا ما كان به ملوما، بل كان به عندي جديرا » زبان از گفتن این غصه، این جنایاتی که بر این اطفال گرسنه می رود و اطفالی که در بمباران این جنایتکاران به شهادت می رسند، شرم داد. این فاجعه بزرگی است که قطعا یکی از دعاهای شما خوبان امشب پیروزی این مردم قهرمان است.

حضور در روز قدس؛ خداقوت به مردان و زنان نستوه غزه

وی اضافه کرد: قصه روز قدس امسال قصه دیگری است. همیشه و هر ساله روز قدس با شکوه بود اما حضور در روز قدس امسال در جمعه هفته آینده، یعنی خدا قوت به این قهرمانان، به این شجاعان میدان و به این مردان و زنان نستوهی که در زیر این همه بمباران و موشک باران مقاومت می کنند.

خاتمی با اشاره به حادثه تروریستی در روسیه، گفت: نظام ما اعلام کرد که ما ترور را در همه جای دنیا محکوم می کنیم، گفتند داعش بیانه داده است و این حادثه تروریستی را برعهده گرفته است. اینها برای رد گم کردن است. می خواهم بگویم اگر هم این موضوع راست باشد داعش جز آمریکا نیست. تولیدکننده داعش، امریکا است. وزیر اسبق امریکا، کاندیدای ریاست جمهوری فعلی آمریکا به صراحت گفته است که آنها داعش را برای مقابله با انقلاب اسلامی، تولید کرده اند. داعش تشکل آمریکایی ـ اسرائیلی است. 180 روز است که رژیم صهیونیستی جنایت می کند چرا این جنایتکاران کمترین تهاجمی را علیه اسرائیل ندارند.

انتهای پیام
captcha