نوروز در قزاقستان به رنگ توسعه فرهنگ و ارزش‌های ملی
کد خبر: 4205800
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

نوروز در قزاقستان به رنگ توسعه فرهنگ و ارزش‌های ملی

سبیت بارلیبایف، معاون کمیته فرهنگی وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان گزارش داد که آیین باستانی نوروز در این کشور امسال نمایانگر معرفی قالب جدیدی برای ایام تعطیلات است که هر ساله از 14 تا 23 مارس برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه تخصصی جامعه و فرهنگ ملل، به لحاظ تاریخی، جشن‌های نوروزی در قزاقستان بین 8 الی 9 روز به طول می‌انجامد و به نوروزنامه(Nauryznama) معروف است، همانگونه که توسط نویسندگان و فیلسوفان مشهوری از جمله محمود الکاشقری، مشکور ژوسوپ کوپیولی، آبای کونانبایف و مختار اوزوف بیان شده است.

به گفته بارلیبایف، معاون کمیته فرهنگی وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان، این جشن در 14 مارس(24 اسفند) با تعطیلات امال (کوریسو در زبان قزاقی و به معنای دیدن یکدیگر) یا روز سلام که یک سنت مورد احترام در مناطق غربی است ولی اکنون در سراسر کشور شاهد آن خواهیم بود، آغاز می‌شود.

15 مارس(25  اسفند) با عنوان Kaiyrymdylyk kuni به نیکوکاری، شفقت و مهربانی اختصاص دارد.

16 مارس(26 اسفند)، روز فرهنگ و سنت‌های ملی، توسعه فرهنگ، هنر و ارزش‌های ملی قزاقی است.

17 مارس(27 اسفند) روز شانیراک Shanyrak kuni(نماد یک خانه سنتی قزاقی) جشن گرفته می‌شود و مروج ارزش‌های خانوادگی است. 

18 مارس(28 اسفند) به لباس ملی، با تمرکز بر ترویج لباس سنتی در سراسر کشور اختصاص داده شده است.

19 مارس(29 اسفند)، ژانارو دِی Zhanaru kuni(روز نوسازی) است که مشوق ادامه سنت درختکاری در بهار است.

 20 مارس(1 فروردین) روز ملی ورزش است و مشخصه آن اجرای مسابقات ورزش‌های سنتی قزاقی در سرتاسر کشور است.

21 مارس(2 فروردین) روز همبستگی، ترویج صلح و وحدت در میان مردم است.

 22 مارس(3 فروردین) آغاز جشن‌های سال نو همراه با برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی، روستاهای قومی و نمایشگاه‌ها در سراسر کشور است.

روز آخر یعنی 23 مارس(4 فروردین)، نماد پاکسازی است و مردم در سرتاسر کشور با اهداف و امید تجدید شده، به استقبال سال جدید می‌روند. کمپین‌های زیست محیطی نیز به عنوان بخشی از این جشن در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وزارتخانه فرهنگ و اطلاعات قزاقستان یک برنامه جامع برای جشن‌های نوروز از جمله توسعه بیش از 10.000 رویداد در سراسر قزاقستان ترتیب داده است. جشن‌های اصلی که شامل رویدادهای فرهنگی و ورزشی است، در 21 مارس در مرکز نمایشگاه EXPO در آستانه برگزار خواهد شد.

دستگاه‌های اجرایی محلی، میزبان رویدادهای جشن در تمام مناطق پایتخت خواهند بود. بخش تکمیلی این جشن‌ها، جشنواره تمدنی کوچکی در خیابان اکسپو است که صنعتگران داخلی و خارجی را به نمایش می‌گذارد.

این جشن همچنین شامل کنسرت‌ها، اجرای تئاتر، مراسم عروسی و مراسم اعطای جایزه برای ترویج و حفظ ارزش‌ها و سنت‌های ملی خواهد بود.

جشن‌های نوروز با نمایش‌های عروسکی، نصب یورت و بازی‌های ورزشی سنتی به اوج خود می‌رسد.

انتهای پیام
captcha