انتشار صوت تلاوتی به قدمت یکصد و چهل سال در عربستان + فیلم
کد خبر: 4205440
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

انتشار صوت تلاوتی به قدمت یکصد و چهل سال در عربستان + فیلم

رسانه‌های سعودی ویدئویی را منتشر ساخته‌اند که حاوی یک قطعه صوتی نادر به قدمت یکصد و چهل سال از تلاوت یک قاری ناشناس در مکه مکرمه است.

به گزارش ایکنا به نقل از البوابه، رسانه‌های سعودی ویدئویی را منتشر ساخته‌اند که حاوی یک قطعه صوتی نادر از تلاوتی به قدمت یکصد و چهل سال است.

در این کلیپ قاری ناشناسی در حال تلاوت آیاتی از قرآن کریم در مکه مکرمه است.  

این کلیپ ویدئویی پخش شده از شبکه الاخباریه عربستان، حاوی یک قطعه صوتی مربوط به حدود 140 سال پیش از تلاوتی در مسجد‌الحرام است.

ادعا شده است که این تلاوت که زمان آن از دو دقیقه فراتر نمی‌رود، در سال 1885 میلادی در مسجدالحرام ضبط شده است، اما مشخص نیست که این تلاوت در ماه مبارک رمضان انجام شده یا خیر.

به نظر می‌رسد این کلیپ همان قطعه صوتی باشد که از سوی کریستین اسنوک هورخرونیه (۸ فوریه ۱۸۵۷ – ۲۶ ژوئن ۱۹۳۶) خاورشناس اهل هلند و مشاور شرکت هند شرقی هلند روی استوانه‌های فونوگراف ضبط شده است.

اسنوک که به زبان عربی مسلط بود، با میانجیگری فرماندار عثمانی در جده، در سال ۱۸۸۴ توسط هیئتی از علمای مکه مجوز ورود گرفت و اجازه یافت به مکه سفر کند. در سال ۱۸۸۵ م او یکی از اولین خاورشناسانی بود که این کار را انجام داد.

او با موفقیت این تصور را در مردم ایجاد کرد که به اسلام گرویده است. در حالی که در نامه‌ای که در ۱۸ فوریه ۱۸۸۶ به دوست دانشگاهی خود، کارل بزولد ارسال کرد و اکنون در کتابخانه دانشگاه هایدلبرگ بایگانی است، اعتراف کرده که تظاهر به مسلمانی کرده‌ است. در سال ۱۸۸۸ میلادی او عضو آکادمی سلطنتی هنر و علوم هلند شد.

كریستین اسنوك هورخرونیه کتابی را با عنوان «صفحاتی از تاریخ مکه» تألیف کرده است که سفرنامه او را به جده و مکه در عربستان سعودی در سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۸۵ میلادی شامل می‌شود. او رساله دکترای خود را نیز با عنوان «جایگاه حج نزد مسلمانان و اهمیت آن در دین اسلام» تألیف کرد.
 
کتاب صفحاتی از تاریخ مکه نیز با ترجمه محمد محمود السریانی و معراج نواب مرزا از سوی انتشارات ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha