مجلس دوازدهم کاهش وابستگی اقتصاد به دلار را در اولویت‌ قرار دهد
کد خبر: 4205255
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
عزت‌الله یوسفیان:

مجلس دوازدهم کاهش وابستگی اقتصاد به دلار را در اولویت‌ قرار دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه مجلس دوازدهم حتماً با کمک دولت زمینه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار را فراهم کند، گفت: با برنامه‌ریزی و انجام توافقات دو یا چندجانبه با دیگر کشور‌ها و آرام کردن جو روانی جامعه این امکان قابل دسترسی است.

عزت الله یوسفیان

عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت تمرکز مجلس دوازدهم بر موضوعاتی مانند اقتصاد دانش‌بنیان و مهار تورم و رشد تولید گفت: همه ما می‌دانیم مشکل اساسی که امروز کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند مسئله اقتصاد است و شرایط اقتصادی اکثر ایرانی‌ها خیلی مساعد نیست و باید برای تسهیل امور اقتصادی تلاش ویژه صورت پذیرد.

وی افزود: مجلس دوازدهم اگر به دنبال راه‌حلی برای این موضوع است حتماً با کمک دولت زمینه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار را فراهم کند. متأسفانه تا دلار هزار تومان گران می‌شود، قیمت کالاها سه برابر افزایش می‌یابد، اما وقتی دلار ارزان می‌شود کاهش قیمت اجناس اندک است. در چنین شرایطی نه مردم آرامش فکری دارند و نه تجار و تولیدکنندگان احساس امنیت اقتصادی می‌کنند. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار احساس می‌شود، هرچند مشکل است اما با برنامه‌ریزی و انجام توافقات دو یا چندجانبه با دیگر کشورها و آرام کردن جو روانی جامعه این امکان قابل دسترسی است.

ضرورت کنترل نوسانات قیمت ارز

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز هر اقتصادی را از پای درمی‌آورد، گفت: در هیچ کشوری به اندازه ایران نوسانات ارزی را شاهد نیستیم و حتی شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که دیگر ارزهای موجود در بازار با نوسانات قیمت دلار تنظیم شده‌ و افزایش و کاهش می‌یابند. معلوم است در چنین شرایطی مردم دست از تولید برمی‌دارند و به سمت بازار ارز می‌آیند.

یوسفیان بیان کرد: باید پذیرفت دولت به تنهایی نمی‌تواند شرایط اقتصادی را ساماندهی کند  و حتماً لازم است مجلس به طور صحیح ریل‌گذاری کند و کمک‌حال دولت باشد و با مصوبات کارآمد باری بر روی دوش دولت نگذارد. کمیسیون‌های تخصصی مجلس دوازدهم باید با نمایندگان دولت جلساتی را به منظور کاهش وابستگی اقتصاد به دلار برگزار کنند و خروجی این جلسات به مصوبه تبدیل شود تا هم دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن باشند و هم آثار مثبت در جامعه بر جای بگذارد.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت رقیب هم نیستند بلکه کمک یکدیگرند گفت: گاهی اوقات امکان دارد مجلس برای اینکه خود را دلسوزتر از دولت نشان دهد، مصوباتی را داشته باشد که این مصوبات با شرایط کنونی دولت و بودجه در اختیارش سازگاری نداشته باشد و همین مسئله موجب اختلاف میان دستگاه اجرایی و تقنینی شود. از این دست اقدامات باید به جد حذر کرد و اگر قرار است قانونی تصویب شود ابتدا باید شرایط دولت و بودجه کشور را در نظر گرفت.

یوسفیان ابراز کرد:‌ همچنین در سال جدید که همزمان با آغاز مجلس دوازدهم شده نباید دولت و مجلس یکدیگر را مقصر وضع موجود کنند. مقصر جلوه دادن یکدیگر به غیر از اینکه مردم را ناراحت، بدبین و ناامید سازد هیچ خروجی دیگری ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم تأکید کرد: نمایندگان منتخب مجلس نسبت به رأیی که به آنها داده شده مسئول هستند و باید پاسخگوی مطالبات و خواست مردم باشند و باید برای پاسخگویی مناسب به این مطالبات تلاش کرد و از حواشی فاصله بگیرند.

مسئله مسکن؛ موضوع مهم و اولویت‌دار

یوسفیان ساماندهی وضعیت مسکن را مسئله بعدی مجلس دوازدهم دانست و گفت: امروز خانه‌دار شدن به یک رؤیا برای جوانان تبدیل شده و به طور رسمی خرید خانه به یک کار سخت و دشوار بدل گشته، حتی در حاشیه شهرها هم به راحتی نمی‌توان صاحب مسکن شد و به همین دلیل لازم است مجلس جدید به این مسئله ورود جدی داشته باشد و با دولت همفکری کند تا اگر مشکلی هم پیش روی اجرای قوانین مرتبط با مسکن وجود دارد با کمک یکدیگر آنها را مرتفع سازند.

وی بیان کرد: هر بیماری، درمانی دارد و بدون یافتن راه درمان نمی‌توان مشکل را حل کرد. همچنین بی‌تفاوتی نسبت به مشکل شرایط را بدتر می‌کند و همه این مسائل را باید جدی گرفت. از سوی دیگر لازم است مجلس دوازدهم از شعار و عوام‌گرایی کاملا پرهیز کند و واقع‌بینانه شرایط را رصد و تصمیم‌‌گیری کند.

لزوم تقویت جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با اشاره به نقش و جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در نظر داشت مربوط به تقویت مرکز پژوهش‌های مجلس است. این مرکز از جایگاه نخبگانی و مشاوره‌ای فوق‌العاده بالا برخوردار است و نباید از اهمیت آن غفلت شود. استفاده از نخبگان و مشاوران باتجربه و باسواد و دارای ایده و نظر به ارتقای جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس کمک می‌کند و نمایندگان ملت را در تصمیم‌گیری‌ها، ارائه طرح‌ و حتی تصویب قوانین یاری می‌رسانند.

یوسفیان تأکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید مدام در حال تبادل اطلاعات با نمایندگان باشند و حتی گزارش‌ها را در اختیار نمایندگان قرار دهند و اگر لازم باشد باید از ظرفیت نخبگانی دیگر دستگاه‌ها و مراکز پژوهشی بهره ببرند. مشکلات اقتصادی به شدت افزایش یافته و این موضوع اصلاً شوخی‌بردار نیست؛ به هر حال مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقات و پژوهش‌هایی را انجام داده که هم برای نمایندگان مفید است و هم برای دولت و دیگر دستگاه‌ها.

وی در پایان تأکید کرد: نمایندگان باید نگاه ملی داشته و تنها به دنبال رفع نیازهای حوزه انتخابیه خود نباشند. سرگرم شدن بیش از حد به حوزه انتخابیه منجر به غفلت نماینده از مسائل کلان مملکتی خواهد شد و صرفاً جایگاه نماینده را به یک اپراتور تقلیل خواهد داد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha