تجربه دینی حضرت زکریا(ع)
کد خبر: 4205211
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
دینداری در قرآن/ 3

تجربه دینی حضرت زکریا(ع)

تجربه معنوی حضرت زکریا(ع) یکی از ناب‌ترین و عالی‌ترین تجربه‌های دینی در قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین، به مناسبت ماه مبارک رمضان سلسله یادداشت‌هایی را با محور «دینداری در قرآن» نوشته که هر روز از رسانه ایکنا منتشر می‌شود. مشروح سومین یادداشت را در ادامه می‌خوانید؛

«تجربه معنوی حضرت زکریا(ع) یکی از ناب‌ترین و عالی‌ترین تجربه‌های دینی در قرآن کریم است؛ روایت این شهود معنوی در آیات ۳۷ تا ۴۱ سوره آل عمران، ۲ تا ۱۱ سوره مریم؛ ۸۹ تا ۹۰ سوره انبیاء آمده است.

بررسی در آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که تجربه معنوی حضرت زکریا بیش از یک مورد است؛ در سوره آل‌عمران به چهار مورد از آنها اشاره شده است؛ این تجربه معنوی در سوره آل‌عمران در دل روایت حضرت مریم(س) و در تعامل با او قرار گرفته است که در ادامه به اختصار به تجربه چهارگانه آن حضرت  اشاره می‌شود.

تجربه اول، هنگامی است که حضرت زکریا سرپرستی و کفالت حضرت مریم را عهده‌دار شد. هر وقت به محراب او وارد مى‌شد، نزد او رزقی می‌یافت، گفت: اى مریم این رزق براى تو از کجا آمده است؟ مریم گفت: آن از پیش خداست، خدا هر که را خواهد بى‌حساب روزى می‌دهد‌.

تجربه دوم، زکریا(ع) پس از مشاهده رحمت و تفضل خداوند به مریم(س) با وجود اینکه خود کهنسال و همسرش نازا بود، پروردگارش را چنین خواند: پروردگارا از جانب خود نسلى پاک و پسندیده به من عطا کن؛ همانا تو دعا را می‌شنوی؛ این تجربه در قالب دعا و ارتباط با خداوند برای او حاصل شد.

سومین تجربه معنوی شنیدن ندای ملائکه و استجابت دعایش و عنایت خداوند در اعطای فرزند به او بود. قرآن کریم این تجربه را چنین وصف کرده است: در حالى که زکریا در محراب به نماز ایستاده بود، ملائکه فرزنددار شدنش را به او بشارت دادند.

سه روز سخن نگفتن زکریا با مردم جز با نشانه و رمز در حالی که از سلامت برخوردار بود، چهارمین تجربه دینی او بود. حضرت زکریا(ع) پس از دریافت بشارت فرزنددار شدنش(یحیی) که تصدیق‌کننده عیسی(ع)، بزرگوار، خویشتن‌دار و پیامبری از صالحان بود، نشانی از تحقق چنین بشارتی داشت، زیرا بشارت نوید خبر(نه وقوع) است؛ عدم تکلم، تجربه دینی حضرت زکریا شد.

خداوند پس از این تجارب معنوی به زکریا توصیه کرد که پروردگارش را زیاد یاد کند.

انتهای پیام
captcha