دستمزد منطقه‌ای؛ نزدیک‌ترین شیوه به عدالت
کد خبر: 4205010
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
وفایی‌یگانه مطرح کرد:

دستمزد منطقه‌ای؛ نزدیک‌ترین شیوه به عدالت

معاون اقتصادی اتاق تعاون با بیان اینکه دستمزد منطقه‌ای بهترین شیوه برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان بوده و بیش از شیوه‌های دیگر به عدالت نزدیک‌تر است، گفت: به هر حال تورم استان‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و اصلاً عادلانه نیست به صورت یکسان و سراسری حقوق و دستمزد افزایش پیدا کند.

رضا وفایی یگانه

رضا وفایی‌یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شیوه مطلوب تعیین دستمزد کارگران که به عدالت نزدیک‌تر باشد و با تورم همخوانی کند، گفت: مهمترین عامل تولید در همه بخش‌ها نیروی انسانی است؛ اگر به دنبال خلاقیت، نوآوری و افزایش بهره‌وری هستیم باید به نیروی کار توجه شود و رضایت نسبی آن را تأمین کرد. به هر حال رضایت نیروی انسانی شرط اساسی است و در وهله اول باید نیازهای اولیه‌اش تأمین شود.

وی افزود: در شرایط کنونی که تورم شرایط زندگی کارگران را سخت کرده لازم است حداقل به اندازه تورم، حقوق و دستمزد یک کارگر افزایش یابد تا قدرت خرید کارگر تقویت شود. موضوع دیگری که وجود دارد این است فرض بگیرید درصد افزایش حقوق و دستمزد با تورم یکسان است ولی باید توجه کرد معیار، تورم سال گذشته بوده و معلوم نیست در سال جدید چقدر گرانی و تورم شدت یابد و طبیعتاً قدرت خرید کارگر دوباره کمتر خواهد شد چون اقتصاد ایران متورم است و از بی‌ثباتی رنج می‌برد و اگر حقوق و دستمزد هم به اندازه تورم سال قبل افزایش یابد دوباره در سال جدید از تورم عقب خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در چنین شرایطی حداقل کاری کنیم قدرت خرید کارگر مطابق تورم سال قبل باشد و شرایط در سال جدید سخت‌تر از سال قبل رقم نخورد. این رویه اگر ادامه یابد انگیزه کار و تولید در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

حقوق و دستمزد کمتر از ده درصد هزینه‌های تولید است

وفایی‌یگانه با بیان اینکه حقوق و دستمزد نیروی انسانی کمتر از 10 درصد هزینه‌های یک واحد تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: پس حقوق و دستمزد خیلی بر روی هزینه‌های تولید اثرگذار نیست و به تبع آن دوستان نباید خیلی نگران تبعات تورمی افزایش حقوق و دستمزد مطابق با تورم باشند و اگر هم تأثیرگذاری دارد به مراتب کمتر از اثرات منفی کاهش انگیزه کار و تولید در میان نیروی انسانی است.

معاون اقتصادی اتاق تعاون ادامه داد: خیلی از کشورها در کوتاه‌مدت یعنی برای یک یا دو سال برای عبور از بحران و تورم سیاست‌های درآمدی مبنی بر کاهش حقوق و دستمزد را به اجرا درمی‌آورند ولی در کشور ما این موضوع به یک رویه و عادت تبدیل شده و هرساله شاهد افزایش حقوق و دستمزد کمتر از میزان تورم هستیم و به همین دلیل هرساله قدرت خرید نیروی کار کم و کمتر می‌شود.

دستمزد منطقه‌ای؛ بهترین شیوه تعیین دستمزد

وفایی‌یگانه با بیان اینکه اگر دستمزدها با شیوه فعلی افزایش یابد قطعاً به مرور زمان خروج متخصصان از کشور روند صعودی خواهد داشت، گفت: به باور من دستمزد منطقه‌ای بهترین شیوه برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان است و بیش از شیوه‌های دیگر به عدالت نزدیک‌تر است. به هر حال تورم استان‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و اصلاً عادلانه نیست به صورت یکسان و سراسری حقوق و دستمزد افزایش پیدا کند. نباید به دستمزد منطقه‌ای نگاه سطحی داشت بلکه ضرورت دارد تمامی متغیرهای اقتصادی را درنظر گرفت.

وی اظهار کرد: دستمزد منطقه‌ای با منطق اقتصادی همخوانی بیشتری دارد و آن دسته از کسانی که دستمزد نسبی را به جای دستمزد منطقه‌ای مطرح می‌کنند واقعاً از نظر علمی قابل دفاع نیست. باید پذیرفت اگر به دنبال توسعه کشور هستیم بار اصلی آن بر دوش منابع انسانی است. برخی فکر می‌کنند اگر دستمزد را پایین نگاه دارند تورم افزایش پیدا نمی‌کند ولی عکس این موضوع اتفاق افتاده و حتی تورم شدت هم پیدا کرده است.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha