سرمایه ایمانی جامعه در سایه توجه به قرآن تقویت می‌شود
کد خبر: 4204696
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری:

سرمایه ایمانی جامعه در سایه توجه به قرآن تقویت می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری با تأکید بر اینکه برای افزایش سرمایه ایمانی جامعه یکی از کارها این است که به قرآن کریم توجه داشته باشیم، گفت: ماه مبارک رمضان امسال طرح ملی با عنوان «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» با هدف ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی و تبدیل آیات قرآن به گفتمان رایج جامعه برنامه‌ریزی شده است.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان عصر روز گذشته، ۲۰ اسفندماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با موضوعات قرآنی با اشاره به اینکه حدود ۲ سال قبل مقام معظم رهبری توصیه کردند که از سرمایه ایمانی مردم عمل صالح تولید کنید، اظهار کرد: مصداقی که ایشان فرمودند مسئله مواسات و کمک مؤمنانه بود که به‌ویژه با شیوع کرونا، در جامعه جاری و ساری شد. 

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش سرمایه ایمانی جامعه یکی از کارها این است که به قرآن کریم توجه داشته باشیم، گفت: امام راحل(ره) قائلند که نسبت آیات اجتماعی به آیات فردی قرآن کریم از صد به یک بیشتر است اما متأسفانه باید گفت در جامعه‌ای که حدود ۹۵ درصد افراد قائل به مقدس بودن مصحف شریف و حدود ۹۰ درصد معتقدند که الفاظ آن از جانب خداوند نازل شده است، بخش عمده‌ای از جامعه حتی به قدر پنج آیه هم از حفظ نیستند یا نمی‌توانند آن ‌را به‌کار ببرند. 

طاهری با بیان اینکه آیه استرجاع شاید عمومی‌ترین و پرکاربردترین آیه قرآن است که در جامعه رواج گسترده دارد، افزود: عمده مضامین این آیه شریفه ناظر به مباحث ایمان و معاد است و کسی که این آیه را در ذهنیت خود دارد، زمینه بیشتری برای کسب معارف قرآنی خواهد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: ماه مبارک رمضان امسال یک طرح ملی با عنوان «مسطورا» یا سطر سطر «زندگی با آیه‌ها» با هدف ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی و تبدیل آیات قرآن به گفتمان رایج جامعه برنامه‌ریزی شده است و با همکاری نهادهای مختلف کشور اجرا خواهد شد. جمعی از متخصصان قرآنی کشور دور هم جمع شدند و این طرح را طی چند ماه مطالعه و پژوهش تدوین کردند؛ آنان در این پژوهش‌ها حدود ۱۵۰ آیه را که استوانه اصلی اندیشه اجتماعی و توحیدی مسلمانان است استخراج کردند. این آیات در اندیشه امامین انقلاب و برخی بزرگان همچون علامه طباطبایی و علامه مصباح ساری و جاری بوده و عینیت یافته است.

طاهری تصریح کرد: در این حرکت عمومی برای عملیاتی‌سازی طرح مسطورا، همه جریان‌های مردمی و حاکمیتی پای کار هستند و در هر روز ماه مبارک رمضان به یک آیه پرداخته خواهد شد. در این راستا، جلسات متعددی با همه مجموعه‌ها برگزار شده است تا نگاه هدفمند به مبانی نورانی وحی با رویکرد نگاه اجتماعی را با همکاری و هم‌افزایی هم شکل بدهیم. از ادارت و نهادها انتظار می‌رود که نسبت به اجرای این طرح برای کارکنان و خانواده‌های زیرمجموعه خود اهتمام داشته باشند.

فضاسازی شهری برای طرح مسطورا 

وی با اشاره به تهیه پوسترهای تبلیغاتی با همکاری شهرداری شهرکرد ناظر بر طرح مسطورا، گفت: اگر این پوسترها و بنرهای قرآنی از طریق شورای فرهنگ عمومی به سایر شهرستان‌ها ابلاغ شود می‌توان فضاسازی خوبی را در تمام شهرهای استان رقم زد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان مصوب سال ۹۶ از سوی شورای هماهنگی توسعه فعالیت‌های قرآنی شامل چند بخش است که باید بررسی شود تا چه میزان تحقق یافته است، اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ترکیب و ساختار جدید تشکیل شده و همچنان پیگیر هستند که ساختار شورای توسعه در استان‌ها نیز تعیین تکلیف و دبیر و نیز حوزه اقدامات آن مشخص شود. 

طاهری افزود: اداره‌کل تبلیغات اسلامی در حوزه اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی اقداماتی همچون برپایی دوره‌های سبک زندگی اسلامی را با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سرفصل آموزشی دوره‌های ضمن خدمت کارکنان داشت، سال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از مربیان و قرآن‌آموزان به مشهد مقدس اعزام و کارگاه‌هایی با حضور اساتید برای آنان برگزار شد، برگزاری دوره آموزشی ویژه معلمان قرآن در محضر آیت‌الله عابدینی در قم و برگزاری پنج‌شنبه‌های قرآنی از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم قرآن صرفاً کتاب مقدس نباشد بلکه کتاب زندگی باشد، اظهار کرد: لذا طرح مسطورا یا سطر سطر زندگی با آیه‌ها طراحی شده است که با همکاری و هم‌افزایی همه مجموعه‌ها تلاش خواهیم کرد آن‌را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام
captcha