چرا وعده سحری نباید حذف شود + فیلم
کد خبر: 4204246
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۲
روزه‌داری در نوروز/ 5

چرا وعده سحری نباید حذف شود + فیلم

وعده سحری را نباید حذف کنیم، چرا که در صورت حذف این وعده بدن ما صدمه می‌بیند. وعده سحر باید یک وعده کامل مثل ناهار باشد.

احمد اسماعیلزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیامسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.

بر همین اساس احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مجموعه‌ توصیه‌هایی در زمینه روزه‌داری در عید نوروز مطرح کرده‌اند.

در بخش پنجم این کلیپ‌های آموزشی احمد اسماعیل‌زاده در خصوص بهترین مواد غذایی که بهتر است در وعده سحری مصرف شود، صحبت کرده است که با هم این مطلب را می‌خوانیم و می‌بینیم.

در مورد وعده سحری که در ایام ماه مبارک باید آن را استفاده کنیم، به یاد داشته باشیم که وعده سحری چون قرار است نیاز بدن ما به مدت 12 تا 15 ساعت تأمین کند، وعده بسیار مهمی است. افرادی که بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند کار اشتباهی انجام می‌دهند چون نیاز بدنشان تأمین نمی‌شود و به بدنشان لطماتی را وارد می‌کنند.

پیشنهاد ما این است که وعده سحری شبیه وعده ناهار باشد یعنی در ایام عادی سال که وعده ناهار را به عنوان یک وعده غذایی کامل می‌خوریم وعده سحری را هم شبیه به ناهار تهیه و مصرف کنیم.  

برخی از افراد مطرح می‌کنند که ما نمی‌توانیم سحری بیدار شویم. امسال بین وعده افطار و سحری فاصله زیادی وجود ندارد و افراد با دید و بازدیدهایی که انجام می‌دهند احتمالاً تا سحر بیدار می‌مانند؛ حال اگر می‌خواهید وعده سحری بیدار هم نشوید، در پایان شب و قبل از خواب وعده سحری را میل کنید و این وعده، وعده غذایی کامل مشتمل بر انواع گروه‌های غذایی باشد.

البته با توجه به اینکه زمان ما برای دریافت غذا در ایام ماه رمضان محدود است و اغلب میوه‌ها و لبنیات در این میان فراموش می‌شود و نیاز بدن ما به این مواد غذایی تأمین نمی‌شود، بعد از خوردن سحری سعی کنید یک عدد میوه را مصرف کنید و گروه سبزی‌ها در کنار وعده افطار و سحری وجود داشته باشد و آب کافی هم میل کنید.

خوردن یک لیوان چای اشکالی ندارد اما مصرف زیاد چای به ویژه در وعده سحری خیلی توصیه نمی‌شود و برای اینکه جلوی تشنگی در طول روز را بگیریم در وعده سحری سعی کنیم از نمک استفاده نکنیم.

وعده سحری ما مثل وعده ناهار است که برنج، نان، سبزیجات، ماست، خورشت و موارد پروتئینی دارد و حتماً یک وعده میوه را هم در سحری استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha