مجلس دوازدهم مالیات بر سوداگری را با جدیت پیگیری کند
کد خبر: 4203912
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
حسین محمودی اصل:

مجلس دوازدهم مالیات بر سوداگری را با جدیت پیگیری کند

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح مهم‌ترین مسائل اقتصادی مجلس دوازدهم گفت: مجلس جدید بهتر است مالیات بر سوداگری را به جد دنبال کند. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته این نوع مالیات ستانده می‌شود اما در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده است.

حسین محمودی اصل

حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره بینش اقتصادی منتخبان مجلس دوازدهم اظهار کرد: انتظار می‌‍رفت کاندیداهایی در معرض انتخاب قرار گیرند که از بینش اقتصادی درستی برخوردار باشند یا افرادی ورود کنند که از توانمندی تغییر شرایط اقتصادی برخوردار باشند. متأسفانه ترکیبی که وارد مجلس شده خیلی اقتصادی نیست و به همین دلیل احتمال دارد هیئت‌رئیسه آن هم از تخصص، اشراف و بینش اقتصادی کافی بهره نبرند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای است که باید ترکیب مجلس دوازدهم اقتصادی می‌بود یا حداقل افراد متخصص در حوزه مسائل اقتصادی در آن حضور می‌یافتند، البته این به معنای صددرصد اقتصادی شدن ترکیب مجلس نیست بلکه دیگر تخصص‌ها را هم باید مدنظر قرار داد ولی به طور کلی در مقطع کنونی بهتر بود کفه ترازو به نفع اقتصاددانان سنگینی می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: وقتی اغلب نمایندگان بینش اقتصادی نداشته باشند مطمئناً شرایط پیچیده‌تر خواهد شد. وکلای ملت باید از یک بینش اقتصادی زمینه‌ای یا حداقل از یک رویکرد اقتصادی بهره ببرند تا وقتی مشاوران دولت و دیگر مسئولان دستگاه‌ها برای موضوعی خاص چندین گزینه پیشنهاد دادند، توان انتخاب درست را داشته باشند؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت برخورداری از بینش اقتصادی حداقلی یک امر لازم و ضروری است.

منتخبان ملت را باید آموزش اقتصادی داد

محمودی‌اصل ادامه داد: در این دوره از مجلس شاهد ورودی‌های جدیدی هستیم که خیلی تجربه کافی در امر قانونگذاری و نظارت ندارند؛ اینها را نباید رها کرد و از اکنون لازم است بر روی آموزش منتخبان ملت تمرکز جدی صورت گیرد. زمان آزمون و خطا نیست و باید قدر ثانیه‌ها را دانست و برای حل مشکلات اقتصادی تلاش کرد. از  هم اکنون برای ارتقای دانش و بینش اقتصادی نمایندگان منتخب باید اقدامات ویژه صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: مرور قوانین گذشته، نحوه تصویب قوانین، مرور آیین‌نامه‌های گذشته و غیره در دستورکار آموزش نمایندگان متخب قرار گیرند تا ان‌شاءالله مجلسی کارآمد را شاهد باشیم.

محمودی‌اصل با بیان اینکه باید به اقتصاد همانند یک بسته نگریسته شود، اظهار کرد: اقتصاد یک پیکره واحد است و باید همه اجزای این پیکره را همزمان بررسی و تحلیل کرد. مثلاً در حوزه مالیات مدام بر مردم فشار وارد می‌شود ولی از اقدام اصلی که مقابله با فرارهای مالیاتی است غفلت شده یا از مقوله مهم و حیاتی مقابله با رانت غافل مانده‌ایم.

وی گفت: اگر هفت تا هشت میلیارد دلار از حجم رانت در کشور کاهش یابد در مقابل از حجم و فشارهای مالیاتی بر مردم کاسته خواهد شد. اقتصاد چندوجهی است و از یک وجه نمی‌توان به آن نگریست و این رویه اصلاً پاسخگو نیست و بایستی همه بخش‌ها در کنار هم دیده شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان چند پیشنهاد به نمایندگان منتخب ملت تأکید کرد: نمایندگانی که وارد مجلس شده‌اند بهتر است مالیات بر سوداگری را به جد دنبال کنند. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته این نوع مالیات ستانده می‌شود اما در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده است. همچنین از آنجا که قانون مالیات بر خانه‌های خالی جدی گرفته نشده، به طور صحیح اجرا نشد و خروجی آن برای امسال تنها 40 میلیارد تومان بود و لذا لازم است بر اجرای صحیح این قانون هم تمرکز شود.

ضرورت توجه به اقتصاد بین‌الملل

محمودی اصل گفت: موضوع مهم دیگر مربوط به اقتصاد بین‌الملل است؛ به هر حال باید پذیرفت اقتصاد بین‌المللی و ارتباط با آن یک مسئله حیاتی است و تعارف‌بردار نیست و باید در این خصوص اقدامات مناسبی هم انجام شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ساختار نظام بانکی گفت: به هر حال نظام بانکی کشور مشکلات گوناگونی دارد و اقتصاد ایران مدام از تصمیم‌گیری‌های اشتباه نظام بانکی رنج می‌برد و گاهاً شاهد هستیم که بانک مرکزی با یک تصمیم نادرست گل به خودی می‌زند و الگوهای اقتصاد کشورهای دیگر را بدون تحلیل و در نظر گرفتن آن با شرایط کشور، اجرایی می‌سازد. الگوبرداری‌های بدون کارشناسی به قمیت‌گذاری دستوری و بنگاهداری بانک‌ها منجر شده و همین رویه اگر ادامه یابد شرایط بدتر هم خواهد شد.

محمودی‌اصل در پایان این نکته را هم مورد تأکید قرار داد که بانک مرکزی به انداره کافی اختیارات دارد و فقط باید سیاستگذاری‌ها را اصلاح کند. همچنین بانک مرکزی برای کنترل تورم باید تولید را تقویت و با رانت‌های بازار ارز مقابله کند و از سوی دیگر لازم است مجلس دوازدهم به این موضوع هم توجه جدی داشته باشد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha