فعالیت‌های بنیاد شهید خوزستان در آستانه کنگره 24 هزار شهید استان
کد خبر: 4200747
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

فعالیت‌های بنیاد شهید خوزستان در آستانه کنگره 24 هزار شهید استان

حسن نورانی با بیان اینکه در آستانه کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان هستیم، به بیان مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد شهید در دو کمیته آمار و اطلاعات ایثارگران و تجلیل و تکریم ایثاگران پرداخت.

حسن نورانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستانبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با موضوع دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی ایثار در منطقه دو کشور در محل بنیاد شهید استان برگزار شد.

حسن نورانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در این نشست گفت: در آستانه کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان هستیم. بنیاد شهید ذیل این کنگره، متولی دو کمیته آمار و اطلاعات ایثارگران و تجلیل و تکریم ایثاگران است.

وی اظهار کرد: در کمیته آمار و اطلاعات، یک کار اساسی  در زمینه جمع آوری اسناد مرتبط به کنگره انجام شد.‌ بعد از بررسی‌ها، به آمار ۲۴ هزار شهید در استان رسیدیم. تعداد پرونده‌های تحت پوشش ما ۱۶ هزار شهید است، اما خانواده بسیاری از شهدای خوزستان به استان‌های دیگر رفته و تحت پوشش ادارات بنیاد شهید آن استان‌ها قرار گرفته‌اند.

نورانی افزود: آمار جانبازان استان، ۳۷ هزار و ۷۶۲ نفر و تعداد آزادگان استان، ۲ هزار و ۶۹۷ نفر هستند.‌ بیش از ۶۰۰ هزار برگ سند از وصیت‌نامه، خاطره، دست نوشته، زندگی نامه و عکس شهدا جمع آوری و به صورت دیجیتالی ثبت و ضبط شده‌اند. ۲ هزار  و ۹۷۰ تاریخ شفاهی از والدین و خانواده شهدا و جانبازان با همکاری صدا و سیما ضبط کردیم که همه روزه قبل از اذان از سیمای استان پخش می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید خوزستان درباره فعالیت‌های کمیته تکریم ایثارگران نیز گفت: امسال حدود ۲۸ هزار دیدار با خانواده شهدا در سطح استان انجام شد. این آمار نسبت به دو سال قبل ۴ برابر شده است. تا پایان سال، به ۳۲ هزار دیدار می‌رسیم. این دیدارها در راستای فرمایش رهبر انقلاب در زمینه تکریم خانواده شهدا و سپاس گزاری از آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه ارائه مشاوره فردی، ۴ هزار و ۴۶۷ مشاوره در مراکز مشاوره ارائه دادیم. همچنین ۳۰۳ جلسه آموزش خانواده برگزار کردیم. در دولت سیزدهم، روی ساماندهی مزار شهدا خصوصا مزارهای روستایی متمرکز شدیم. در مزار شهدای اهواز، قطعه ۳ عملیات محرم بازسازی شد‌ و قطعه ۷ نیز در حال حرکت است. گلزار شهدای رامشیر و چند جای دیگر را هم در دست اقدام داریم.

نورانی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته، ۹ هزار و ۲۱ ایثارگر تبدیل وضعیت شدند. این ایثارگران ‌رسمی نبودند و بر اساس قوانین بالادستی این تبدیل وضعیت انجام شد. در بحث کمیسیون پزشکی خانواده شهدا، امسال کمیسیون پزشکی هزار و 752 نفر تشکیل شد. کمیسون تعیین درصد 4 هزار و ۴۴ نفر ازجانبازان هم برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید خوزستان گفت: در زمینه یادواره‌ها و مراسمات فرهنگی در دو سال گذشته ۸۵۰ یادواره برگزار کردیم. مجموعه‌های دیگر، ۳ هزار و ۲۰۰ یادواره برگزار کردند که بنیاد شهید نیز با این مجموعهها همکاری کرده است. در زمینه آموزش قرآن کریم از ۱۴ به ۳۷ کلاس رسیدیم. در زمینه ترمیم تصاویر شهدا، به رشد ۳ و نیم برابر رسیدیم.

وی افزود: در حوزه اردوها، ۳۵۰ نفر به اردوهای دانش آموزی و بیش از هزار نفر به اردوهای زیارتی اعزام‌ کردیم. بیش از ۱۲۸۰ نفر هم به عتبات اعزام شدند. اعزام به  اردو ذیل کمیته تکریم ایثارگران و به استقبال برگزاری کنگره 24 هزار شهید استان انجام شده است.

به گفته نورانی، ذیل این‌ کنگره یک جشنواره منطقه‌ای ایثار برگزار شده که با استقبال خوبی همراه شده است. بیش از ۱۰هزار اثر به دبیرخانه رسید. این آثار از استان‌های ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و کرمانشاه بود. نمایشگاه آثار منتخب از ۲ تا ۸ اسفند در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید خوزستان اظهار کرد: جشنواره در دو بخش دانش آموزان و بزرگسال و در رشته‌های خوشنویسی، عکاسی، نقاشی، کاریکاتور، گرافیک، پوستر و مجسمه سازی برگزار می‌شود.

نورانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنیاد شهید استان در بحث اشتغال و تبدیل وضعیت ایثاگران، رتبه یک را در بین بنیادهای استان‌های کشور دارد. در حوزه مسکن رایزنی‌های متعدد انجام شده و طبق قانون، دولت باید به ایثارگران زمین اهدا کند. در جلسه بعد اطلاعات کامل در این زمینه ارائه می‌شود.

وی اعلام کرد: مجتمع توانبخشی ایثارگران به زودی در کیانشهر کلنگ‌زنی می‌شود. 4 هکتار زمین به این منظور در نظر گرفته شده و بودجه این کار مصوب شده است. همچنین سال آینده یک خانه ایثار در دزفول برای ایثارگران راه اندازی می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید همچنین از دیدار تعدادی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و دست اندرکاران کنگره 24 هزار شهید استان با رهبر انقلاب در تاریخ 5 اسفند خبر داد.

نورانی در پایان خاطرنشان کرد: در وصیت‌نامه‌های شهدا سه موضوع مشترک است؛ یک موضوع پشتیبانی از ولایت فقیه و حفظ نظام است به این معنی که در هر جایی باشم کار خود را درست انجام دهیم و این خود مصداق ادامه راه شهدا است. توصیه سوم شهدا هم حفظ حجاب است. رهبر انقلاب در دیدار دیروز خود تأکید مجدد بر مشارکت در انتخابات داشتند. این خواسته شهدا و خانواده شهدا نیز هست که مردم پرشور در انتخابات ظاهر شوند.

انتهای پیام
captcha