عراق: حملات آمریکا امنیت منطقه را تهدید می‌کند
کد خبر: 4197556
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

عراق: حملات آمریکا امنیت منطقه را تهدید می‌کند

مقامات عراقی در واکنش به حملات گسترده آمریکا به مواضعی در این کشور اعلام کردند این حملات عراق و منطقه را به وضعیتی که سرنوشت آن نامعلوم و دارای پیامدهای وخیم و خطرناک سوق می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، ارتش آمریکا اعلام کرد از شامگاه جمعه به بیش از ۸۰ نقطه در عراق و سوریه حمله کرده است.

این حمله به دستور بایدن و در پی کشته شدن سه سرباز آمریکایی در پایگاه موسوم به برج ۲۲ در اردن انجام شده است.

آمریکا اعلام کرد در این حملات از سلاح‌های مختلف از جمله هواپیماهای  B1 استفاده شده است و به مدت سی دقیقه به طول انجامیده است و آمریکا آن را یک عملیات حساب شده و شروع یک رشته عملیات اعلام کرده است.

رسانه‌های سوریه اعلام کردند در حملات هوایی امریکا ، ۱۲ موضع در مناطق المیادین، البوکمال و اطراف گذرگاه القائم در شرق سوریه هدف قرار گرفته است.

بیانیه سنتکام 

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای ادعا کرد حملات هوایی در عراق و سوریه علیه ۸۵ هدف مرتبط با ایران به انجام رسیده است که با استفاده از هواپیماهای دوربرد و موشک‌های نقطه زن انبارهای مهمات و مقرهای فرماندهی را هدف قر ار گرفته است.

همچنین مقرهای حشد الشعبی و دیگر گروه‌های عراقی در مرز عراق و سوریه و استان انبار و نقاطی دیگر هدف حملات آمریکایی‌ها قرار گرفته است. آمریکایی مدعی شده دولت عراق را پیش از حملات مطلع کرده است.

جو بایدن اعلام کرد ما خواهان جنگ در خاورمیانه نیستیم اما به حملات خود در عراق و سوریه علیه تأسیسات سپاه پاسداران و گروه‌های مرتبط ادامه می‌دهیم. وزیر دفاع آمریکا نیز این سخنان را تکرار کرد.

کاخ سفید نیز با بیان اینکه این حملات سه تأسیسات در عراق و چهار تأسیسات در سوریه را هدف قرار داده است، خاطرنشان کرد: واکنش آمریکا از امشب آغاز شد اما امشب به پایان نمی‌رسد. 
 
کاخ سفید همچنین اعلام کرد که واشنگتن از قبل از این حملات به طرف عراقی اطلاع داده است، اما از زمان آخرین حمله که نیروهای آمریکایی در اردن را هدف قرار داد، با ایران ارتباطی برقرار نکرده است.

واکنش عراق

سخنگوی شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به این حملات گفت: حملات آمریکا، تهدیدی است که عراق و منطقه را به وضعیتی که سرنوشت آن نامعلوم و دارای پیامدهای وخیم و خطرناک است سوق می‌دهد. 

همچنین یحیی رسول عبدالله، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره تجاوزات بامدادی آمریکا به مناطقی در داخل عراق از جمله مواضع حشد الشعبی که یکی از یگان‌های نظامی رسمی این کشور به شمار می‌رود، گفت: شهر القائم و مناطق مرزی عراق هدف حملات جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

وی افزود: این حملات در حالی صورت گرفته که عراق به طور جدی برای تضمین ثبات منطقه تلاش می‌کند. این سخنگو ادامه داد: تجاوزات آمریکا نقض آشکار حاکمیت عراق بوده و به تلاش‌های دولت عراق ضربه وارد می‌کند.

سخنگوی السودانی هشدار داد که حملات آمریکا، تهدیدی است که عراق و منطقه را به وضعیتی که سرنوشت آن نامعلوم و دارای پیامدهای وخیم و خطرناک سوق می‌دهد.

گفته شده بیشتر مقرها خالی بوده است در این حال تعدادی از حمله شهروندان غیر نظامی در عراق و سوریه کشته و زحمی شده‌اند که هنوز تعداد دقیق آن اعلام نشده است.

شهادت یک مستشار ایرانی

سفارت ایران در سوریه از به شهادت رسیدن یک مستشار ایرانی در حملات صهیونیست‌ها به حومه دمشق در روز جمعه خبر ‌داد. سفارت ایران در سوریه جمعه شب در پیامی در شبکه ایکس به زبان عربی در این ارتباط نوشت: گروه تروریستی صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه به یک محله مسکونی در حومه دمشق حمله موشکی کرد و یک مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید. سفارت ایران تأکید کرده که  پاسخ به این جنایت قطعی است.

انتهای پیام
captcha