تعداد معتکفان از 1 میلیون نفر گذشت/ رشد 30 درصدی اعتکاف
کد خبر: 4196820
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
حجت‌الاسلام عزت‌زمانی:

تعداد معتکفان از 1 میلیون نفر گذشت/ رشد 30 درصدی اعتکاف

معاون فرهنگی - تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی حضور شرکت‌کنندگان در اعتکاف 1402 را استقبالی چشمگیر دانست و از رشد 30 درصدی معتکفان در مساجد، حسینیه‌ها و ... در سراسر کشور خبر داد.

عزت زمانی

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی - تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از حضور یک میلیون نفر معتکف در مساجد سراسر کشور خبر داد و گفت: امسال با استفاده از تجربیات ادوار گذشته و روزآمد کردن شیوه برگزاری اعتکاف، شاهد رشد 30 درصدی حضور معتکفین در مساجد و هیئات کشور بودیم. به ویژه اینکه امسال بیش از یک میلیون نفر در مساجد سراسر کشور حضور داشتند و از این تعداد بیش از 80 درصد آن‌ها نوجوانان و دانش‌آموزان بودند. اگر موانع و مشکلات نبود می‌توانستیم شاهد حضور ده‌ها برابری ظرفیت حضور دانش‌آموزان باشیم.
 
معاون فرهنگی - تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی فریضه اعتکاف 1402 را اتفاقی مبارک دانست و بیان کرد: برنامه ویژه و اتفاق شگرف اعتکاف امسال خلاقیت و نوآوری‌هایی بود که در نحوه برگزاری این فرضیه الهی به وقوع پیوست، مثل اعتکاف مادر و فرزندی، اعتکاف دانش‌آموزی و نوجوانان و اعتکاف متخصصان(پزشکان، کارآفرینان، ورزشکاران و ...).
 
وی کار ویژه مراسم اعتکاف را تمرکز به روی حلقه‌های میانی و حلقه‌های تربیتی عنوان کرد و گفت: امسال صدها مسجد با هماهنگی کانون‌های مساجد، امور مساجد، آموزش و پرورش به صورت اختصاصی میزبان دانش‌آموزان بود، تا دانش‌آموزان با تشکیل حلقه‌های معرفتی و تربیتی به گفت‌وگو و مباحثه بپردازند.
 
مسجدی کوچک اما با آدم‌های بزرگ
 
حجت‌الاسلام عزت‌زمانی برگزاری اعتکاف در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده را اتفاقی پر برکت تلقی کرد و اظهار کرد: امسال نه تنها شهرهای بزرگ و پر جمعیت بلکه در مناطق دورافتاده و شهرهای کوچک نیز شاهد برپایی جشن معنویت بودیم، جشنی که خود مردم هر منطقه بانی و پایه‌گذار آن بودند. در اصل ما یک‌بار دیگر شاهد برپایی جشن مردمی بودیم. مردم روستاها و شهرها به صورت خودجوش امکانات و زیرساخت‌های برگزاری این فریضه الهی را فراهم کردند و نگذاشتند که چراغ مسجد یا حسینیه‌شان در این چند روز عبادی خاموش باشد.
 
عزت‌زمانی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال 8 هزار مسجد میزبان معتکفان بود، اظهار کرد: سال گذشته شش هزار مسجد و امسال هشت هزار مسجد نقش‌آفرینی کردند. اعتکاف‌ها از 5 تا 10 نفره در روستاها تا اعتکاف چند هزار نفری در حرم مطهر رضوی و مسجد امام حسن عسگری علیه السلام در شهر قم بود.
 
معاون فرهنگی - تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: برگزار کننده میدانی مراسم پر فیض اعتکاف مردم هستند، مساجد، هیئات و سازمان تبلیغات اسلامی تلاش می‌کند در همان لایه راهبری پشتیبان و حمایت کننده مردم باشد. البته خود را مبرا از خلأ و مشکلات نمی‌دانیم. دچار ضعف زیرساختی هستیم، چراکه هر فضایی که بخواهد اعتکاف برگزار کنند و میزبان مردم باشد، الزام و شرایط برگزاری اعتکاف را نیز باید داشته باشد، که امیدواریم با همت مسئولان حضور مردم بهتر شکل بگیرد و زیرساخت‌ها انجام شود.
 
گفت ‌وگو از فاطمه بختیاری 
انتهای پیام
captcha