حل مشکلات کشور از مسیر حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی
کد خبر: 4189381
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
آصفری بیان کرد:

حل مشکلات کشور از مسیر حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه مسیر حل مشکلات کشور از صندوق‌های رأی می‌گذرد نه از مسیر قهر با آن، گفت: بهتر است مردم اعتراضات و گلایه‌های خود را پای صندوق‌های رأی و از طریق انتخاب گزینه‌های اصلح و شایسته نشان دهند.

محمد حسن آصفری

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار راهبرد را برای انتخابات مطرح کرده‌اند که مشارکت حداکثری یکی از این چهار راهبرد محسوب می‌شود. احزاب نقش مهمی در تحقق مشارکت حداکثری برعهده دارند و لازم است تشکل‌ها و احزاب به وظیفه مهم خود در این حوزه اشراف کامل داشته باشند و آن را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: اولین گامی که احزاب باید در راستای تحقق مشارکت حداکثری بردارند این است که در زمینه ورود به عرصه انتخابات تلاش کنند ولی متأسفانه امروز احزاب آن طور که باید نتوانسته‌اند در این عرصه نقش خود را ایفا کنند.

پیوند احزاب با مردم به منظور تحقق مشارکت حداکثری

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گام دومی که احزاب باید در این زمینه بردارند این است که مردم را تشویق به مشارکت کنند. نقدی که به احزاب وارد است و همه آن را تکرار می‌کنند این است که احزاب فقط در ایام انتخابات فعال می‌شوند و کار حزبی و انتخاباتی انجام می‌دهند، در صورتی که احزاب باید در تمام ایام سال فعالیت جدی حزبی داشته باشند و فعالیت آنها فقط محدود به انتخابات نشود و از سوی دیگر ضرورت دارد مردم با احزاب کار کنند و ارتباط میان احزاب و مردم قطعاً به مشارکت حداکثری منجر خواهد شد.

آصفری گام سومی که احزاب باید به منظور تحقق مشارکت حداکثری بردارند را مربوط به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانست و در این باره گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی قطعاً نقش مهمی در تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات دارد. از سوی دیگر باید ارتباط میان احزاب و رسانه‌ها تقویت شود و فقط نشست‌های مطبوعاتی آنها محدود به ایام انتخابات نباشد.

وی برنامه‌محور بودن را گام چهارم احزاب دانست و گفت: برنامه با شعار متقاوت است؛ احزاب باید برای حل مشکلات کشور برنامه ارائه کنند و شرح دهند اگر قرار است کاندیدای مدنظرشان به مجلس راه یابد چه طرح و قانونی را باید پیگیری کند و یا قرار است چه مشکلاتی را احصا و آن را در قالب اصلاح قانون و یا تصویب قانون برطرف سازند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تعامل دولت و احزاب را برای تحقق مشارکت حداکثری لازم و ضروری دانست و در این باره اظهار کرد: تعارض میان دولت و احزاب قطعاً منجر به دلسردی مردم خواهد شد و لذا بهتر است از هرگونه اقدامی که منجر به دلسردی مردم می‌شود پرهیز کرد.

آصفری ایجاد آرامش در میان مردم را یکی دیگر از عوامل تحقق مشارکت حداکثری دانست و گفت که در همه عرصه‌ها و مقاطع زمانی، باید سیاست‌ها و اقدامات آرامش‌‎بخش در جامعه مدنظر قرار گیرند و فقط صرفاً محدود به ایام انتخابات نشوند.

وی ادامه داد: به منظور تحقق مشارکت حداکثری باید از ظرفیت رسانه‌ها، نهادهای ملی، استانی و شهرستانی نهایت استفاده را برد. به عنوان مثال چه اشکالی دارد وزارت جهادکشاورزی در کنار احیای کشاورزی مناطق مختلف، روستاییان را به حضور حداکثری در انتخابات تشویق کند و یا چه اشکالی دارد وزارت بهداشت به این عرصه ورود پیدا کند. تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات تنها محدود به یک نهاد و سازمان نیست؛ این یک اتفاق ملی است و باید همه نهادها و سازمان‌های حکومتی و غیرحکومتی در این عرصه تلاش کنند.

مردم پای صندوق‌های رأی گلایه خود را بیان کنند

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش دشمن برای کم‌رنگ کردن انتخابات مجلس دوازدهم و رقم زدن مشارکت حداقلی گفت: باید برای مردم تشریح کرد که نمی‌توان کشور را بدون مجلس اداره کرد و اگر مشارکت حداکثری تحقق یابد قطعاً مجلس قوی هم تشکیل خواهد شد اما اگر مشارکت در پایین‌ترین سطح خود اتفاق بیفتد نباید انتظار تشکیل مجلس قوی را داشت. از سوی دیگر باید برای مردم توضیح داد که مسیر حل مشکلات کشور از صندوق‌های رأی می‌گذرد نه از مسیر قهر با آن. بهتر است مردم اعتراضات و گلایه‌های خود را پای صندوق‌های رأی و از طریق انتخاب گزینه‌هایی که پیگیر دغدغه‌هایشان هستند ابراز کنند و نشان دهند.

آصفری در پایان تأکید کرد: قطعاً مشارکت مردم در انتخابات مجلس تأثیر شگرفی در تقویت سیاست خارجی کشور، دادن جرئت و جسارت به مذاکره‌کنندگان، عقب نشاندن دشمن از تحریم‌های ظالمانه و اصلاح فرآیندهای مدیریتی خواهد داشت. آمریکایی‌ها و غربی‌ها منتظر انتخابات مجلس دوازدهم هستند تا ببینند مشارکت مردم در چه سطحی است و اگر مشارکت حداکثری اتفاق بیفتند که قطعاً رویکردهای خصمانه‌شان را اصلاح می‌کنند اما اگر چنین نشود احتمال تشدید فشارها وجود دارد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha