انتخاب گزینه اصلح با مشارکت حداقلی نسبتی با اندیشه رهبر انقلاب ندارد + صوت
کد خبر: 4183490
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
حمیدرضا ترقی:

انتخاب گزینه اصلح با مشارکت حداقلی نسبتی با اندیشه رهبر انقلاب ندارد + صوت

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی مشارکت حداکثری در کنار دقت مردم برای انتخاب گزینه‌ اصلح را دو اصل مهم اندیشه رهبر انقلاب در مسئله انتخابات خواند و اظهار کرد: تفکری که اصل را بر انتخاب فرد صالح ولو با رأی حداقلی می‌گذارد نسبتی با تفکر و خواست امام(ره) و رهبر انقلاب ندارد.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.»
 
ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»    
 
حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأکید ویژه رهبر انقلاب بر فراهم کردن زمینه مشارکت پرشور در انتخابات و نقش شورای نگهبان و وزارت کشور در این رابطه گفت: دو وظیفه مهم حفظ سلامت و امنیت انتخابات به عهده وزارت کشور و شورای نگهبان است. وزارت کشور همواره امنیت انتخابات را مورد توجه قرار داده و سعی کرده در برنامه‌ریزی‌های خود ابعاد مختلف امنیت انتخابات را در نظر بگیرد. مسئله سلامت انتخابات نیز نیازمند همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی شورای نگهبان و وزارت کشور است.
 

بیشتر بخوانید:


وی افزود: یکی از ابعاد مهم سلامت انتخابات، توجه نامزدهای انتخاباتی به رعایت اخلاق، تقوا و صداقت و پرهیز از تخریب سایر نامزدها است. نامزدهای انتخابات در این راستا باید اثبات و معرفی خود را در دستور کار قرار دهند و شورای نگهبان هم باید برای حفظ سلامت انتخابات رفتار نامزدها، شیوه تبلیغات انتخاباتی و هزینه‌کرد‌های تبلیغاتی آنها را به کمک وزارت کشور رصد کرده و نگذارد برخی با شیوه‌های تخریبی و غیر اخلاقی رأی مردم را به سمت خود جلب کنند. برهمین اساس به نظر می‌رسد توصیه‌های رهبر انقلاب درباره حفظ سلامت و امنیت انتخابات به شورای نگهبان و وزارت کشور زمینه افزایش اطمینان مردم و بالا رفتن میزان مشارکت را در پی خواهد داشت.

 

افزایش رقابت سیاسی براساس قانون، نه مصلحت‌اندیشی

 
ترقی درباره قواعد و راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: هر تصمیم و شیوه‌ای که برای اداره کشور از جمله برگزاری انتخابات اتخاذ می‌شود باید مبتنی بر نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی باشد. به عبارتی این فرآیند باید ما را به سمت جامعه‌سازی اسلامی و دولت‌سازی اسلامی سوق داده تا در نهایت منتهی به تمدن نوین اسلامی شود.
 
قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: اگر جهت‌گیری‌ها به انتخابات حالت ارتجاعی پیدا کند و مانند ابتدای انقلاب همه جریان‌های سیاسی بدون توجه به باور و اعتقاد آنها به آرمان‌های انقلاب بتوانند شرکت کنند، این یک نوع عقب‌نشینی از مسیر انقلاب و تضعیف اسلامیت نظام است. ما هر چه جلوتر می‌رویم باید بعد اسلامیت نظام را در کنار جمهوریت نظام تقویت کنیم و آن جمهوری که اعتقاد به مبانی، آرمان‌ها، افق و آینده انقلاب و نظام اسلامی دارد باید در این عرصه امکان ظهور و بروز و فعالیت داشته باشد نه اینکه به اسم مشارکت سیاسی هر فعال سیاسی و هر جریان سیاسی به راحتی وارد صحنه شود.
 
وی تأکید کرد: به عبارتی اینکه شورای نگهبان بخواهد براساس مصلحت، نه قانون، بازتر عمل کند و به افراد و جریان‌هایی که اعتقاد و پایبندی ضعیفی به انقلاب و اسلام دارند برای حضور در عرصه رقابت سیاسی میدان و فرصت بدهد، نوعی عقب‌گرد از اصول و مبانی انقلاب است، زیرا قرار نیست افزایش مشارکت، به قیمت حضور هر جریان و فعال سیاسی رقم بخورد. کمااینکه قبلا هم این تجربه شده که لزوما حضور همه گرایش‌ها و سلایق سیاسی، حتی بی‌اعتقاد به انقلاب و نظام، نتوانسته منجر به افزایش مشارکت مردم شود و جریان‌های دلسوز انقلاب، مصلحت‌اندیشی احتمالی شورای نگهبان را خواسته نظام و رهبری نمی‌دانند.
 

دو جریان مخالف مشارکت حداکثری

 
ترقی درباره تلاش معاندین و نفوذی‌ها با نیت و اهداف متفاوت برای کم‌رونق شدن انتخابات و محقق نشدن راهبرد مشارکت حداکثری رهبر انقلاب گفت: تکلیف معاندان و دشمنان نظام و انقلاب و کشور روشن است؛ آنها همیشه می‌خواهند انتخابات در کشور ما با حضور اندک مردم برگزار شود تا اینگونه تبلیغ کنند که مردم دیگر به نظام و انقلاب اعتقاد ندارند و لذا همه برنامه‌ها و تبلیغات آنها درتقابل با راهبرد مشارکت حداکثری است. از طرفی رهبر انقلاب به زعم خواست برخی گروه‌ها، هیچگاه انتخاب گزینه یا گزینه‌های اصلح را منوط به مشارکت حداقلی ندانسته و بارها بر مؤلفه مشارکت حداکثری به مثابه یک هدف اساسی و راهبرد نظام اسلامی تأکید کرده‌اند.
 
کد
 
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در واقع تأکید توأمان رهبری بر مشارکت حداکثری و دقت مردم در انتخاب گزینه‌های اصلح است. لذا تفکری که اصل را بر انتخاب فرد صالح ولو با رأی حداقلی می‌گذارد نسبتی با تفکر و خواست امام(ره) و رهبر انقلاب ندارد. به عبارتی جریان‌ها و گروه‌های انقلابی باید تمام تلاش و همت خود را بر روی تحقق مشارکت حداکثری و افزایش آگاهی مردم در جهت انتخاب بهترین و شایسته‌ترین افراد با ارائه شاخص‌ها و معیارهای درست قرار دهند تا افرادی که تضمین‌کننده آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب هستند، وارد مجلس شوند. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha