دو قطبی بین حوزه قم و نجف معنا ندارد
کد خبر: 4182315
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
عضو مجلس خبرگان رهبری:

دو قطبی بین حوزه قم و نجف معنا ندارد

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: در طول تاریخ مرجعیت اساس حوزه‌های علمیه بوده و دو قطبی بین حوزه نجف و قم معنا ندارد.

محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه شامگاه پنجشنبه 25 آبان‌ماه در آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف؛ اندیشه‌ها، جریان‌ها و رخدادها» که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ مرجعیت اساس حوزه‌های علمیه بوده و دو قطبی بین حوزه نجف و قم معنا ندارد. وقتی از تاریخ حوزه علمیه نجف صحبت می‌شود منظور تاریخ مرجعیت شیعه است و در مقابل وقتی از فعالیت‌های حوزه علمیه قم مسائلی بیان می‌شود منظور نقش مرجعیت در این فعالیت‌هاست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: برای بررسی حوزه علمیه نجف باید به یک مقطع ۱۵۰ ساله اخیر، از زمان شیخ انصاری تا میرزای شیرازی گرفته تا نقش مرحوم آخوند در جریان مشروطه توجه ویژه شود.

آیت‌الله اراکی بر ضرورت نگارش تاریخ شیعه و اسلام توسط حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: با توجه به نقش حوزه‌های علمیه در تاریخ جهان اسلام و منطقه و لزوم نگارش صحیح وقایع تاریخی، ایجاب می‌کند این امر توسط حوزه‌های علمیه صورت پذیرد و «تاریخ معاصر» به عنوان یک رشته علمی و تخصصی در حوزه‌های علمیه تدریس شود.

وی با اشاره به نفوذ سیاسی آیت‌الله آصفی در کشور عراق بیان کرد: ایشان بعد از شهید صدر در کشور عراق از نفوذ سیاسی بالایی برخوردار بوده که آثار فعالیت ایشان تا کنون قابل مشاهده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیان ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت‌الله آصفی پرداخت و اظهار کرد: نسل جوان و روشنفکر عراق متأثر از شخصیت مرحوم آیت‌الله آصفی است. ایشان با حضور در جمع‌های دانشجویی به ارائه معارف دینی می‌پرداخت. روشنگری‌های ایشان نیز در کشور کویت راه را بر مدعیان دروغین اسلام بست و موجب شد سطح بینش اسلامی مردم این کشور افزایش یافته تا در دام جهالت فرو نروند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله آصفی در فقه و فلسفه از توانمندی بالایی برخوردار و معلومات و مقالات خود را به زبانی ساده و روان در موضوعات کاربردی و مورد نیاز جامعه مانند کتاب «العلاقة الجنسیة فی القرآن الکریم» به رشته تحریر در می‌آورد.

انتهای پیام
captcha