ضرورت تبیین منظومه فکری رهبر انقلاب در حوزه قرآن برای نسل جوان و خواص جامعه
کد خبر: 4181581
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
در نشست خبری کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای مطرح شد

ضرورت تبیین منظومه فکری رهبر انقلاب در حوزه قرآن برای نسل جوان و خواص جامعه

رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش و معاون علمی کنگره «دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» در نشست خبری این کنگره، تأکید کردند که باید منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی در حوزه قرآن برای عموم جامعه اعم از نسل جوان و خواص و نیز سطح امت اسلامی تبیین شود.

نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» صبح امروز، ۲۲ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی؛ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سرهنگ مهدی میدانی؛ رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آجا، حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی؛ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه و معاون علمی کنگره و حجت‌الاسلام صفری؛ مدیر علمی اندیشه‌های کنگره در سالن الغدیر این سازمان برگزار شد.

در ابتدا سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش و دبیر اجرایی دومین کنگره به ارائه گزارشی مختصر از فعالیت‌های اجرایی این کنگره پرداخت و گفت: کنگره در تعامل سازنده با جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه و دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(انتشارات انقلاب اسلامی) برگزار شده است که نخستین اجلاسیه فردا، ۲۳ آبان‌ماه به میزبانی دانشگاه ازاد اسلامی و دومین اجلاسیه به میزبانی سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش در ادامه حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش با اشاره به ضرورت بازخوانی و آشنایی با اندیشه‌های فرماندهی معظم کل قوا و توفیق حضور در این کنگره بین‌المللی، اظهار کرد: این کار باید از سال‌های قبل از سوی دستگاه‌های متولی انجام می‌شد اما با وجود این وقفه اینک کنگره فوق در حال انجام است. جای سپاس دارد که جامعة‌المصطفی(ص) در اجرای این برنامه پیش‌قدم و پیشگام شده است.

وی با تأکید بر اینکه کنگره فوق بین‌المللی است و تنها خلاصه به ایران نمی‌شود و در سطوح مختلف انجام می‌شود، افزود: سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در برگزاری این کنگره نقش‌آفرینی می‌کنند که گوشه‌ای از آن را ارتش عهده‌دار شده است. به محض اطلاع از برگزاری این کنگره تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان عقیدتی - سیاسی با جامعةالمصطفی(ص) منعقد کردیم. تقسیم وظایف انجام شد و برابر وظایف تعیین شده، وارد کارهای عملیاتی شدیم که امروز در آستانه برگزاری یکی از اجلاسیه‌هایی که زیرمجموعه این کنگره قرار گرفته، هستیم. اقدامات فراوانی انجام شده تا این کنگره به خوبی راه خود را پیدا کند.

رئیس اجلاسیه دوم این کنگره درباره هدف برگزاری هم گفت: اهداف متعددی توسط مسئولان برگزاری کنگره درنظر گرفته شده است. فرماندهی کل قوا از جمله معدود شخصیت‌های جهانی ذوالفنون هستند که در بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی و قرآنی و ... صاحب نظر هستند. ایشان هم در کلام دارای منظومه فکری هستند و هم اختصاصاً در حوزه قرآن. اگر منظومه فکری رهبری که برگرفته از قرآن است در سطح راهبردی جامعه بالاخص امت اسلامی بیان شود، چون قرآن برای هدایت تمام بشریت است، آن هنگام امت اسلامی در تراز قرآنی خواهیم داشت. از سوی دیگر باید به سراغ عالمان این عرصه برویم.

وی با تأکید بر اینکه نظریات رهبری در حوزه مسائل قرآنی جزو استثنایی‌ترین نظریات است و به زعم بنده رهبری در حوزه قرآن جزو دردانه‌های قرن هستند، ادامه داد: نظریات قرآنی رهبری در اداره جامعه، نورانی و الهی حقیقتاً منحصر به فرد است. اما آیا دیگران با این دیدگاه آشنا هستند و آیا امت اسلامی با نظریات قرآنی ایشان آشنایی دارند؟ آیا نسل جدید با نظریات قرآنی ایشان آشنایی دارد، اگر آشنایی دارد آیا با آن ارتباط می‌گیرد و آیا این آشنایی فراگیر است؟ اگر پاسخ این است که نقطه‌ای و جزئی با این اندیشه‌ها آشنایی دارند، باید کم‌کاری‌ها از کجا و چه افرادی بوده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از نسل جوان با این دیدگاه آشنا نیستند، چه برسد به دیدگاه جهانی. اینجاست که عناصر فعال قرآنی وظیفه دارند دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را به جامعه هدف برسانند. حقیقتاً جامعةالمصطفی(ص) این عرصه را پرچمداری می‌کند و این موضوع مهم و راهبردی جهان اسلام را پیگیری می‌کند تا جامعه با این فضا آشنایی بیشتر پیدا کند.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و معاون علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری گفت: تصمیم، عمل، گفتار و منش مقام معظم رهبری ملهم از قرآن و مستخرج و مستنبط از متن و بطن قرآن و سنت است. اگر جامعه نسبت به این موضوع علم داشت، آن هنگام اختلافات کمرنگ می‌شد‌. باید گفت نه تنها عموم جامعه بلکه خواص نسبت به ایشان و شخصیت علمی ایشان آشنایی کامل ندارند و یا خیلی کم و به ندرت با ایشان آشنایی دارند. چهره علمی رهبری، پشت ابر دوران ریاست جمهوری و سیاست و مدیریت ایشان مخفی مانده است. ایشان از سال ۴۳ درس تفسیر قرآن داشتند و محضر علامه طباطبایی را مختصری در قم درک کردند و سپس به مشهد بازگشتند.

وی با اشاره به انتشار ۶۰ جلد از آثار تفسیری ایشان، افزود: این حجم کار تفسیری و دوره‌های تفسیری ایشان و دروس اخلاق ایشان قابل تأمل است. هیچ سخنرانی از ایشان نیست که صراحتاً و اشارتاً به بیش از ۱۰ آیه در آن پرداخته نشده باشد. بیش از ۱۶۶۴ مقاله را درباره اندیشه قرآنی ایشان طی این دو سال سطر به سطر مرور کردم و قریب به اتفاق منویات و بیانات ایشان را زیرو رو کردم. ایشان واقعاً دیدگاه تفسیری دارند و صاحب نظری تفسیری هستند. روش تفسیری خاصی دارد که متمایز از روش‌های تفسیری رایج است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه فرایند اجرایی این کنگره از دو سال قبل کلید خورد و آغاز شد، ادامه داد: هدف از این کنگره خدمت به ساحت قرآن و نشر معارف اهل‌بیت(ع) است. شناخت اندیشه‌های قرآنی رهبری، مبحث علوم انسانی و علوم طبیعی از دیدگاه قرآنی رهبری، کشف، استباط و تبیین آنها و ارائه نوآوری‌های علمی ایشان به جامعه برای آشنایی عموم جامعه ضروری است.

فعالیت 15 کارگروه‌ در این کنگره 

وی با اشاره به فعالیت 15 کارگروه‌ در این کنگره و عضویت حداقل پنج صاحب نظر در آن، اضافه کرد: این کارگروه‌ها براساس موضوعات مختلفی چون تفسیر و علوم قرآن، روش شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان رشته‌ای)، ترجمه، حفظ، انس و فنون قرائات، قرآن و اهل‌‌بیت(ع)، قرآن و مستشرقان و عرصه بین‌الملل، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی، سیره و فعالیت‌های قرآنی امام خامنه‌ای، قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ، مبانی قرآنی شعارهای انقلابی، استکبارستیزی و مقاومت امام خامنه‌ای فعالیت می‌کنند.

نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)

مسترحمی با تأکید بر اینکه رعایت اصول اولیه در مقالات مهم است، بیان کرد: 20 محور برای این همایش با توجه به سخنرانی‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری استنباط شده است. همچنین از نوآوری‌های این کنگره تهیه و تدوین کتابی به عنوان منبع شناختی برای این کنگره است که بیش از ۸۰۰ صفحه کتاب از مجموعه مقالات، پایان‌نامه‌ها و همایش‌ها و کتاب‌هایی است که موضوعات کنگره را توصیف کرده‌اند که منبع خوبی برای تدوین مقالات پژوهشگران شد و فایل این منبع در پایگاه اینترنتی جامعةالمصطفی(ص) قابل دانلود است.

وی با تأکید بر اینکه پوستر این همایش به ۱۰ زبان منتشر شده و مراکز مختلف پای کار آمده‌اند و بیش از ۱۸۰ مرکز برای مشارکت در این کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند، اضافه کرد: بیش از ۵۰ مجله که بیش از نیمی از آنها علمی ـ پژوهشی هستند برای چاپ مقالات برتر، اعلام آمادگی کردند. براساس آخرین اطلاعات، آمار مقالات اراسل شده به این کنگره دو هزار و ۴۱۱ چکیده مقاله با بیش از 23 زبان دنیا است که از این تعداد ۱۶۶۴ اصل مقاله دریافت شد. طی ارزیابی انجام شده بیش از نیمی از مقالات رد شد که نشان دهنده جدیت دوستان در پالایش و ارزیابی مقالات است و از این تعداد نیز یک چهارم پذیرفته و برای چاپ ارسال شده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با تأکید بر اینکه مقالات در ابتدا در کمیته‌ای از لحاظ شکلی بررسی می‌شود، گفت: در صورت تأیید بدون نام، به دو داور ارسال می‌شود و پس از آن در صورت نیاز به اصلاح به نویسنده بازگردانده می‌شود و سپس در مرحله انتشار در نشریه با ویژگی‌های خاص چاپ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از نرم‌افزار مشابهت‌یاب مرکز علوم اسلامی، مقالاتی که بیش از 30 درصد آنها کپی باشند، حذف می‌شوند و به نویسنده ارجاع داده خواهد شد، بیان کرد: از دو سال گذشته هر هفته جلسه‌ای بدون توقف در راستای این برگزاری بهتر و باکیفیت‌تر این همایش، انجام شد. بیش از ۱۸۰ پبش نشست در شهرها و کشورهای مختلف چون ترکیه، پاکستان، هند، عراق و  ...، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲کرسی آموزشی برگزار شد. با توجه به درخواست مراکز مختلف، اولین اجلاس سه‌شنبه، 23 آبان‌ماه با 200 مقاله ارائه شده در دانشگاه آزاد  اسلامی برگزار خواهد شد و اجلاسیه دوم نیز چهارشنبه، 24 آبان‌ماه به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تشکیل می‌شود.

40 درصد مقاله ارائه شده از سوی بانوان

مسترحمی با تأکید بر اینکه 40 درصد از مقاله‌های ارائه شده از سوی بانوان است، اضافه کرد: به تناوب نیز اجلاسیه‌هایی در آذرماه در اصفهان، دی‌ماه در مشهد مقدس، در بهمن‌ماه از سوی حوزه علمیه بانوان قم و در خارج از کشور برگزار خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است نزدیک به ۴۰ درصد ثبت‌نامی‌ها دارای مدرک دکتری یا سطح چهارم حوزه هستند.

بنابر گزارش ایکنا، سخنرانی دیگر این مراسم حجت‌الاسلام صفری، مدیر علمی کنگره بود. وی با اشاره به ورود جدی عقیدتی ـ سیاسی ارتش در این کنگره پس از انعقادتفاهم‌نامه، گفت: کارگاه‌ها و چهار دوره کارورزی ویژه آشنایی با مقاله‌نویسی ویژه روحانیون و کارمندان ارتش علاقه‌مند به شرکت در این کنگره برگزار شد که بر اساس این کارگاه‌ها شرکت‌کنندگان با فرایند تدوین مقاله، نویسندگی و اوصل شکلی نگارش مقاله آشنایی بهتری پیدا کردند.   

وی با تأکید بر اینکه بیشتر مقالات که بیش از ۳۰ درصد با سایر مقالات مشابهت داشته باشند، عدم پذیرش می‌خوردند، بیان کرد: مجموعاً 120 مقاله از ارتش دریافت شد که ۴۶ مقاله در مراحل مختلف عدم پذیرش خورد. اما ۴۹ مقاله پذیرش گرفت و سطح‌بندی شد. مقالات در سه جلد مشتمل بر چکیده، علمی‌ ـ پژوهشی و علمی ـ تبلیغی گردآوری شدند. حدود ۱۳ مقاله علمی ـ  پژوهشی با موضوع زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی و ارتش اتقلابی در حال طی کردن فرایند چاپ است. جلد دوم کتاب دربردارنده مقالات علمی ـ ترویجی است که ۱۶ مقاله با فصل‌بندی زن و جامعه، سبک زندگی اسلامی، اخلاقی، مدیریت، استکبارستیزی و انس با قرآن، ارتش انقلابی و ... مشتمل بر دیدگاه امام خامنه‌ای در این کتاب جمع‌آوری شدند. همچنین مجموعه کتاب چکیده‌ها است که از مقالات رسیده شده و پس از پالایش ۷۰ چکیده مقاله چاپ خواهد شد که این سه مجموعه کتاب در روز دومین اجلاسیه کنگره به میزبانی سازمان عقدیتی ـ سیاسی رونمایی می‌شود.

 در ادامه سوالات خبرنگاران مطرح شد؛

حجت‌الاسلام محمدحسنی درپاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره جزئیات برنامه دومین اجلاسیه کنگره اندیشه‌های امام خامنه‌ای، گفت: در دومین اجلاسیه ۹ برنامه را در نظرداریم. این برنامه با تلاوت قرآن توسط یکی از قرا ممتاز ارتش آغاز می‌شود و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه دژبان ارتش پخش می‌شود و در ادامه پیشکسوت قرآنی ارتش عباس سلیمی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

کد

وی ادامه داد: پخش نماهنگی مرتبط با کنگره، خیر مقدم میزبان دومین اجلاسیه کنگره، گزارش حجت‌الاسلام مسترحمی، معاون علمی کنگره،  سخنرانی حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، ارائه ۴ مقاله برگزیده و ممتاز از شرکت‌کنندگان ارتش و تقدیر از پژوهشگران منتخب ارتش با حضور فرماندهان و مسئولان از دیگر بخش‌های این برنامه یک روزه خواهد بود.

سپس حجت‌الاسلام مسترحمی، معاون علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر میزان استفاده از خروجی این همایش در قالبت دستاوردها و راهبردهای قابل درک برای عموم جامعه به ویژه نسل جوان و نزدیک کردن این نسل به شخصیت علمی و قرآنی مقام معظم رهبری گفت: دبیرخانه این کنگره در فاز بعدی و پس از تهیه مجموعه مقالات مرتبط با موضوع کنگره در نظر دارد تا برای بهره‌مندی عموم جامعه محتوای آنها را برای ساخت فیلم‌های کوتاه، اصحاب هنر و رسانه و تصویرگرافی‌ها و... در اختیارات کارشناسان و صاحبان نظر این عرصه قرار دهد تا موضوعات با نگاه هنری به تصویر کشیده شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت دبیرخانه این کنگره پیش از آغاز فتنه و حوادث سال 1401 بود، تأکید کرد: این جریان‌ها موجب شد تا بسیاری از اساتید و دانشجویان و نسل جوان به جهل و عدم آگاهی کافی از شخصیت مقام معظم رهبری پی ببرند و دست به قلم شوند و از این کنگره استقبال کردند و لذا این فتنه نیز برکاتی داشته است.

استکبارستیزی و مقاومت و زن و خانواده بیشترین محورهای استقبال شده

مسترحمی در ادامه درپاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه بیشترین استقبال از کدام محورها بوده، گفت: استکبارستیزی و مقاومت، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی علوم انسانی و طبیعی از دیدگاه رهبری از جمله محورهایی است که با بیشترین ارسال مقاله همراه بده است.

جزئیات برنامه دومین اجلاسیه کنگره 

حجت‌الاسلام محمدحسنی در ادامه در پاسخ به دیگر خبرنگاران درباره گزارشی از فعالیت‌های قرآنی ارتش، بیان کرد: در ارتش شاهد برگزاری بیست و دو دوره مسابقات قرآن در سطح خانواده‌ها و چهل و سه دوره در سطح کارکنان پایور و وظیفه هستیم. ارتش ایران از همان سال‌های نخستین پیروزی انقلاب، پناهنده به قرآن شده و امروز ارتش جمهوری ایران قرآنی است و برگزاری چهل و سه دوره مسابقات، گویای این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و سهم ارتش در این میان، گفت: در حال حاضر ۳۷ هزار نفر از کارکنان ارتش حافظ ۱ تا ۳۰ جزء هستند و سهم ارتش در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، 63 هزار نفر است. همچنین تعدادی از کارکنان نیز در قالب مفاهیم و طرح تدبر در قرآن و جشنواره حدیث فعالیت می‌کنند.

 قریب به ۷ هزار کلاس قرآنی در روزهای سه‌شنبه قرآنی ارتش

محمدحسنی با اشاره به برنامه‌های سه‌شنبه‌های قرآنی ارتش، تصریح کرد: حلقه‌های آسمانی قرآنی هر سه‌شنبه در یگان‌های ارتش برقرار است به طوری که قریب به ۷ هزار کلاس قرآنی در روزهای سه‌شنبه قرآنی تشکیل می‌شود. همچنین تا به امروز نیز بارها ارتش در حوزه قرآن دارای مقام‌های اول بوده چنانکه در مسابقات قرآن نیروهای مسلح در سال 1402 ارتش در بخش خانواده‌ها حائز رتبه اول و در بخش بانوان با اختلاف کمی مقام دوم شد.

وی به فعالیت کارکنان ارتش در بحث تدبر و تبیین خطبه‌ها و نامه‌ها و کلمات قصار نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و برگزاری کلاس در یک روز هفته با این موضوع در سطح یگان‌ها اشاره کرد.

یادآور می‌شود، کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) با حضور نخبگان و اندیشمندان داخلی و بین‌المللی این حوزه با همکاری جامعةالمصطفی(ص) العالمیه قم، ۲۴ آبان‌ماه به میزبانی سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش در مرکز همایش‌های کوثر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha