وجود 2 هزار مسجد در خراسان جنوبی نشان غنای فرهنگ این استان است
کد خبر: 4179660
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
جواد قناعت:

وجود 2 هزار مسجد در خراسان جنوبی نشان غنای فرهنگ این استان است

استاندار خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سرزمین مفاخر و مشاهیر بزرگی است، گفت: یکی از اصالت‌های این استان وجود بیش از ۲ هزار مسجد و بیش از یک‌هزار اثر ثبت ملی و ۹ اثر ثبت جهانی است که نشان از قدمت و غنای فرهنگی این منطقه دارد.

وجود 2 هزار مسجد در خراسان جنوبی نشان غنای فرهنگ این استان استبه گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی شامگاه ۱۲ آبان در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی استان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با سفر دو روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی شاهد حل بخشی از مشکلات زیرساختی در حوزه فرهنگ این استان باشیم. این استان دیار علم و ایمان و سرزمین علمای بزرگی همچون آیت‌الله تهامی، آیت‌الله عارفی، آیت‌الله آیتی، آیت‌الله عبادی است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی خطه مادران شهیدپرور است که سردارانی همچون شهید ناصری، شهید کاوه، رحیمی و شهید آهنی را در دامن خود پروریده‌اند.

قناعت با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سرزمین مفاخر و مشاهیر بزرگی همچون پروفسور گنجی، معتمدنژاد، شکوهی و همچنین شاعر آیینی از جمله ابن حسام خوسفی است، گفت: یکی از اصالت‌های این استان وجود بیش از ۲ هزار مسجد و بیش از یک‌ هزار اثر ثبت ملی و ۹ اثر ثبت جهانی است که نشان از قدمت و غنای فرهنگی این منطقه دارد. همچنین، خراسان جنوبی در کمک به عتبات عالیات جزو رتبه استان‌های برتر کشور است که نشان از ارادات مردم مومن این خطه به اهل بیت‌(ع) دارد.

اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه درصد مشارکت مردم خراسان جنوبی در انتخابات همواره جزو رتبه‌های اول یا دوم کشور بوده که نشان‌دهنده بصیرت بالای مردم است، افزود: مردم این استان بسیار اهل علم و مسائل دینی هستند و به عنوان نمونه ۱۴ روستای دوستدار کتاب در جشنواره روستا و عشایر در سطح ملی حایز رتبه برتر شدند که ۲ روستا از جمله روستای درمیان شهرستان درمیان و روستای اسفندیار شهرستان طبس متعلق به خراسان جنوبی است.

قناعت به فضای تعاملی در حوزه فرهنگ و دستگاه‌های متولی فرهنگ با اداره کل ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: در ارزیابی اخیر سازمان اداری و استخدامی کشور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بین ۳۳ اداره کل رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

استاندار خراسان جنوبی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارتقای رتبه اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی از ۳ به ۲ کشور، حمایت از جذب نیرو برای ادارت فرهنگ و ارشاد، صدور مجوز هنرستان هنرهای زیبا برای پسرانه و احداث ساختمان برای هنرستان هنرهای زیبای پسرانه و دخترانه در استان شد.

وی در ادامه عنوان کرد: خراسان جنوبی، استانی فرهنگی است و انتظار می‌رود پروژه تالار مرکزی شهرستان بیرجند که حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تأمین اعتبار ملی شود تا شاهد افتتاح آن در دولت سیزدهم باشیم.

قناعت خواستار توجه وزیر ارشاد برای تأمین اعتبار و تکمیل پروژه سالن آمفی تئاتر علامه فرزان در بیرجند و سالن‌های آمفی تئاتر شهرستان‌های خراسان جنوبی شد و افزود: حمایت از رویداد ملی برای ابن حسام خوسفی از شاعران حماسه‌سرا از دیگر درخواست‌های استان است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه مطالبه هنرمندان استان برای استفاده از سالن‌ها و برنامه‌های مهمی فرهنگی پایتخت کشور  را مطرح کرد و گفت: این آمادگی را اعلام می‌کنیم که خراسان جنوبی این ظرفیت را دارد که همایش‌های ملی و بین‌المللی در استان برگزار شود.

محمدمهدی اسماعیلی

همچنین مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه استان خراسان جنوبی یک حوزه تمدنی ایران اسلامی است، اظهار کرد: خراسان جنوبی در کنار خراسان بزرگ یکی از کانون‌های جوشان فرهنگ ایران بوده است. برنامه‌هایی چون هفته فرهنگی موجب می‌شود که جوانان با گذشته پرافتخار خود آشنا شده و به آینده خود امیدوار شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه جوانان ما باید بدانند که میراث دار چه مفاخر و بزرگانی هستند، گفت: باید در بهبود زیرساخت‌های فرهنگی تسریع کنیم و کار ساخت تالاری که به واسطه حریق در استان غیرقابل استفاده است را به زودی به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه یک هنرستان ویژه رشته‌های خاص هنری برای دختران در خراسان جنوبی داریم، اظهار کرد: برای پسران عزیز ما نیز یک هنرستان ایجاد خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امروزه غزه عزیز روح و فکر ما را درگیر کرده است، بیان کرد: زنان و کودکان در نوار غزه زیر بمباران و ظلم رژیم صهیونیستی جان خود را از دست می‌دهند و قلب ما داغدار و غمگین از این موضوع است. میوه صبر مردم غزه بی شک پیروزی و اضمحلال رژیم صهیونیستی خواهد بود.

اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی

برنامه‌های هفته فرهنگی خراسان جنوبی با تمرکز بر نسل جوان در حال اجرا است

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، همچنین علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی استان اظهار کرد: برنامه‌های هفته فرهنگی خراسان جنوبی با شعار محوری «دیار علم و ایمان» از ۷ آبان در شهرستان‌های مختلف آغاز شده و تا ۱۴ آبان‌ماه ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن قدردانی از همه دستگاه‌های اجرایی و ائمه جمعه که در برگزاری هفته فرهنگی این اداره کل را همراهی کردند، افزود: برنامه‌هایی هفته فرهنگی امسال با هدف تقویت هویت اسلامی – ایرانی با تمرکز بر نسل جوان در حال اجرا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند بازدید کرد.

بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی استان که از دهم آبان در فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد، بازدید از موزه شهید رئوفی فرد و دیدار با خانواده این شهید گرانقدر از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز سفرش به خراسان جنوبی است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افتتاح خانه فرهنگ بیرجند با ۲ هزار متر مربع زیربنا، بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان استان و حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان از برنامه‌های اسماعیلی در دومین روز سفر به این استان اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha