جهت حرکت نخبگی باید مسئله‌شناسی، حل مسئله و پیشرفت کشور باشد
کد خبر: 4175659
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
رئیس‌جمهور:

جهت حرکت نخبگی باید مسئله‌شناسی، حل مسئله و پیشرفت کشور باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در سیزدهمین همایش ملی نخبگان با بیان اینکه باید زمینه برای رشد و تعالی نخبگان فراهم شود تا در عرصه‌های دیگر از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اثربخش باشند، گفت: جهت حرکت نخبگی باید در جهت مسئله‌شناسی، حل مسئله و پیشرفت کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امروز دوشنبه 24 مهرماه در سیزدهمین همایش ملی نخبگان گفت: نخبگان موتور محرکه و پیشران پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف هستند و باید خدای متعال را به‌خاطر اعطای چنین نعمت‌هایی شکرگزار باشیم. توانایی و دانایی نخبگان، موجب افتخار، عزت و اقتدارآفرینی برای کشور است. خانه، مدرسه، دانشگاه و نظام اسلامی به عنوان بسترهایی برای رشد و تعالی نخبگان، جایگاه بسیار مهمی در نخبه‌پروری دارند و نقش‌شان در این زمینه مثال‌زدنی است.

اهداف تأسیس بنیاد ملی نخبگان

وی با اشاره به اهداف تأسیس بنیاد ملی نخبگان گفت: هدف این نهاد حمایت و هدایت جامعه نخبگانی کشور است. جایگاه فعلی کشور در علم و فناوری جایگاه نهایی و قله نیست و باید با تلاش بیشتر و با استفاده از ظرفیت استعدادهای برتر بتوانیم کشور را به جایگاه رفیع و شایسته خود برسانیم. نخبگان سرمایه‌هایی بزرگ برای کشور هستند. این سرمایه باید شناسایی شده، از او صیانت شود و ارتقا یابد چرا که اگر به ارتقای این سرمایه بزرگ و ملی توجه نشود، دچار فرسایش می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، نقش‌آفرینی استعدادهای برتر و نخبگان در جامعه در پرتو نعمت خدادادی نخبگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: یک جلوه از این نقش‌آفرینی حضور در مناصب مدیریتی و اجرایی است، اما باید زمینه برای رشد و تعالی نخبگان فراهم شود تا در عرصه‌های دیگر از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اثربخش باشند. جهت حرکت نخبگی باید در جهت مسئله‌شناسی، حل مسئله و پیشرفت کشور باشد. نخبگان باید مسائل کشور را بشناسند و بعد از آن در جهت حل مسائل راهکار ارائه دهند.

لزوم مقابله به سقط جنین

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره سقط جدید در کشور و لزوم مقابله با این پدیده پرداخت و گفت: موضوع سقط جنین یکی از موضوعاتی است که یکی از حاضران به آن اشاره کردند. سقط جنین از موضوعاتی است که افرادی از آن رنج می‌برند چون مسئله جان یک انسان در میان است و از نظر فقهی، به معنای قتل و کشتنِ نفسِ محترمه است. گاهی پزشک تجویز می‌‌کند و می‌گوید ادامه فعالیت این جنین ممکن نیست اما این شکلی که الان در دنیاست و جلوه‌های آن در کشور ما هم وجود دارد باید پیگیری شود.
 
رئیس جمهور ادامه داد: بنده در شورای پزشکی به آقای وزیر بهداشت گفتم بخشی در این مورد فعال شود چون این بحثی چند ساحتی از جمله دارای ساحت فرهنگی است و باید عوارض آن تشریح شود. بسیاری از تصمیمات ما در جامعه نیازمند پیوست فرهنگی است و باید مسئله تبیین شده و مشخص شود چه خطراتی برای مادر و جامعه در پی دارد.
 
وی ادامه داد: مسئله دیگر، ساماندهی حوزه درمان است که البته کارهایی در این زمینه انجام شده ولی باید اقدامات دیگری در این مورد از جمله در زمینه هستی‌شناسیِ جنین انجام شود و در زمینه رسانه‌ای نیز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد لذا مسئله سقط جنین از اولویت‌های کشور است و همگان باید تلاش کنند که این قتل نفس که منجر به مسائل زیادی در جامعه از جمله کاهش جمعیت می‌شود اتفاق نیفتد. در قرآن کریم نیز نسبت به قتل نفس هشدار داده شده است بنابراین باید حتما در این مورد پیگیری لازم صورت گیرد.

اهمیت توجه به زنجیره ارزش

رئیس جمهور یادآور شد: نکته دیگری در زمینه زنجیره ارزش است. زنجیره ارزش باید با نگاه به عرضه و تقاضا باشد. در کشور ما تولید و عرضه کالاها و محصولات مختلف باید مورد توجه باشد و از خام فروشی جلوگیری شود. توسعه اشتغال در گرو این است که ما این زنجیره ارزش را کامل کنیم. گاهی به برخی از شهرها می‌رویم و صنایعی را مشاهده می‌کنیم اما پائین دستی‌های آن مشخص نیست در حالی که با ایجاد صنایع پائین دستی، بازدهی صنایع هم افزایش پیدا می‌کند. ما امروزه در دولت این مسئله را در نظر داریم و دنبال این هستیم که زنجیره ارزش محصولات مختلف فراهم شود تا ثروت ملی بیشتر شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: این ثروت ملی به دست نخبگانی همانند شما ایجاد می‌شود بنابراین نخبگان باید وارد میدان کار و عمل شوند. این دانش شما، ثرورت ایجاد می‌کند. از قدیم گفته‌اند علم بهتر است یا ثروت؟ باید گفت علم و دانش است که ثروت ایجاد می‌کند و البته در این زمینه نیازمند بردباری، پیگیری مجدّانه، حرکت جهادی و زود خسته نشدن هستیم. 
 
وی بیان کرد: باید کارهای علمی خودجوش و مردمی در شهرها و روستاها را ترویج کنیم، نباید فکر کنیم همه چیز در تهران و در بنیاد نخبگان است. باید کاری کنیم افراد خوش استعداد بتوانند بالا بیایند نه فقط افرادی که از تمکن مالی برخوردار هستند. این وظیفه همه دولتمردان و مسئولان از جمله وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور است که زمینه دسترسی همه افراد جامعه به بهترین امکانات در کشور را فراهم کنند چه آنها که تمکن مالی دارند و چه ندارند تا همه به بهترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور دسترسی داشته باشند چون در غیر این‌صورت شاهد بی‌عدالتی آموزشی و اجتماعی در کشور خواهیم بود. 

اهمیت استفاده از نخبگان در تصمیم‌سازی

رئیس جمهور بیان کرد: معتقدم نخبگان کشور هم می‌‌توانند در تصمیم‌‌سازی تأثیر زیادی داشته باشند لذا یکی از شاخص‌های مهم که برای ارزیابی عملکرد وزرا و کارگزاران در سراسر کشور قرار دادیم توجه به جریان نخبگی در جهت پیشرفت کشور است یعنی هسته‌ها و گروه‌های مشاوره‌ای در همه شوراهای اداری کشور وجود داشته باشند. بنده بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام و دوباره تأکید می‌کنم که همه وزارتخانه‌ها باید در این ماجرا ورود کنند ولو اینکه اگر از افرادی به عنوان مشاور استفاده ‌کنیم که دارای دیدگاه‌های موافق با ما نباشند. 
 
حجت‌الاسلام رئیسی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از دیدگاه‌های مختلف در اداره کشور گفت: حرف نو را باید شنید تا کشور رشد و پیشرفت داشته باشد. اساس نظام اداری ما باید بر توجه به نخبگان باشد و نخبگان هم باید مسائل کشور را مسائل خود بدانند. امیدوارم چنین نشست‌هایی در جهت ارتقا و پیشرفت جریان نخبگانی در حوزوه‌های مختلف از جمله شناسایی و نخبه‌پروری و حمایت از کانون‌های نخبگانی و حضور آنها در دستگاه‌ها و حتی حمایت از آنها در خارج از دستگاه‌ها مؤثر واقع شود.
 
انتهای پیام
captcha