دانشکده‌های علوم قرآنی مأموریت‌گرا پیش روند
کد خبر: 4170808
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

دانشکده‌های علوم قرآنی مأموریت‌گرا پیش روند

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ضرورت مأموریت‌گرا بودن دانشکده‌های علوم قرآنی را مورد توجه قرار داد و گفت: دانشکده‌های علوم قرآنی نباید فقط در حوزه تربیت دانشجو گام بردارند و می‌توانند با ورود در میدان عمل کارهای قرآنی فاخری انجام دهند.

حجت الاسلام محمود قربانی، رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی مرکزی

حجت‌الاسلام محمود قربانی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از اجرای طرح «مسجد محله، پایگاه قرآنی» تا پایان سال خبر داد و گفت: برای انجام این مهم تفاهم‌نامه‌ای با سپاه در حال امضاست که تبلیغات اسلامی وظیفه آموزش و سپاه وظیفه آماده‌سازی امکانات رفاهی و فرهنگی را برعهده دارند. قصد داریم مسجد به‌عنوان پایگاهی برای حکومت اسلامی و برپایی جلسات قرآنی معرفی شوند. مساجد برای قرآن ساخته شدند، اما متأسفانه در این اماکن قرآن کمتر وجود دارد. آشنایی ائمه جماعت مساجد با فنون و علوم تخصصی قرآن، ارائه مدرک تخصصی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده است که نتیجه آن را در طرح قرار شاهد خواهیم بود.

وی ضرورت تقویت هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در سطح استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: این هیئت می‌تواند به اداره قرآنی در راستای اجرای برنامه‌های هرچه بهتر با خروجی مناسبت‌تر کمک کند. تمام هدفمان این است که تا پایان سال این هیئات قرآنی در شهرستان‌ها تقویت شوند.

قربانی از تشکیل اتاق فکر قرآنی در استان خبر داد و افزود: تقویت محتوای رسانه قرآنی در هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در دستور کار قرار دارد. متأسفانه در برنامه‌ها محتوای رسانه‌ای بسیار کم است و تنها رسانه‌ای که در این راستا فعالیت دارد خبرگزاری ایکناست. در صورتیکه محتوای قرآنی رسانه می‌تواند کارآیی بیشتر و بهتری داشته باشد و تمام خبرگزاری‌ها حتی اگر قرآنی هم نباشند می‌توانند حداقل هفته‌ای یکبار خبر قرآنی داشته باشند. متأسفانه این مهم را در رسانه‌ها شاهد نیستیم.

ضرورت جانمایی و ساخت المان قرآنی

وی در پاسخ به پرسش چه کنیم تا هفته دولت قرآنی‌تری برای سال آینده داشته باشیم؟ اظهار کرد: برای ورود در این حوزه می‌توان روی المان‌سازی شهری فکر کرد که در این بخش ضعیف عمل کردیم و متأسفانه در شهرها میدانی به نام میدان قرآن نداریم. با توجه به اینکه انجام این پروژه نیاز به اعتبار قابل توجهی دارد، نیازست که دستگاه‌ها در هماهنگی صورت گرفته اقدام به طراحی و ساخت المانی قرآنی داشته باشند. با توجه به اینکه امسال چندین بار به ساخت مقدس این مصحف شریف هتک حرمت شد، انتظارها براین است که المان‌های قرآنی در سطح شهرها افزایش پیدا کند. به طور مثال اراک به عنوان کلان‌هر دارای المان‌های خوبی است، اما می‌توان المان قرآنی در جای خوب و مناسب شهر در نظر گرفت.

قربانی ضرورت مأموریت‌گرا بودن دانشکده‌های علوم قرآنی را خواستار شد و گفت: دانشکده‌های علوم قرآنی نباید فقط در حوزه تربیت دانشجو گام بردارند. دانشکده همانگونه که در تربیت دانشجویانی قرآنی انجام وظیفه می‌کند باید در میدان عمل وارد شده و کارهای قرآنی فاخری انجام دهد. دانشکده‌ها در این حوزه ورودی نداشتند و باید دید این مراکز علمی و آموزشی چه کمکی می‌توانند به توسعه فرهنگ قرآن به ادارات قرآنی داشته باشند. شاید ضعف ما دستگاه‌های قرآنی است که بدین سمت حرکت نکردیم و برای هم‌افزایی بیشتر نیاز به هم‌فکری است.

مؤسسات قرآن برای انجام کار رسانه‌ای تجهیزات ندارند

رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان با ابراز تأسف از عدم تولید محتوای رسانه قرآنی در استان، ادامه داد: ساختاری منسجم و فضای فیزیکی لازم در این حوزه برای ایجاد محتوای رسانه‌ای وجود ندارد. ایجاد فضای محتوای رسانه‌ای خوب و قابل توجه مستلزم داشتن ساختمان و فضای مجهز به رسانه قرآنی است. خیلی ضعف است که انیمیشن قرآنی کربلایی کاظم به تعطیلی کشید. تعدادی از فعالان قرآنی در مؤسسات علاقه به کار رسانه‌ای دارند، اما ابزار و تجهیزات ابتدایی برای ایجاد فضای رسانه‌ای ندارند.

وی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: استانی که استان صنعت و یکی از قطب‌های صنعتی در کشور شناخته می‌شود هیچ بهره و نفعی از این ظرفیت در حوزه قرآن ندارد. امروز، عصر، عصر رسانه است و در حال ورود به رسانه هوش مصنوعی هستیم که مقام معظم رهبری در جمع مبلغان براین امر مهم و تبلیغ صحیح در این محور تأکید داشتند. وقتی در حوزه رسانه‌ای ضعیف عمل می‌کنیم چگونه باید به سئولات وارده در هوش مصنوعی را پاسخ دهیم؟ اگر امروز جلوی آسیب گرفته نشود، چندین سال بعد قادر به پاسخگویی آسیب‌ها در این زمینه نخواهیم بود.

قربانی اضافه کرد: ما در اداره‌کل تبلیغات اسلامی به دنبال گسترش سیستم آموزشی نیستیم؛ چراکه آموزش از طریق مؤسسات و خانه‌های قرآنی در حال انجام است، ولی به دلیل فقدان تجهیزات به‌روز، قادربه ورود تخصصی در حوزه رسانه‌ای نیستیم. بسیار نیازست که بتوان با بخش صنعت ارتباط برقرار کرد و با برگزاری کارگروه قرآنی ویژه صنعتگران از این ظرفیت در راستای توسعه فرهنگ قرآنی بهره برد.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در پایان بیان کرد: مدت زمان زیادی از هفته دولت نگذشته است و انتظار ما این است که دولت تا سال آینده حداقل فضایی در حوزه رسانه قرآنی افتتاح کند تا بتوان از این طریق تولید محتوا کرد و به تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف پرداخت. برای انجام امور هیچ انتظار اعتباری و بودجه‌ای از دولت نداریم و تنها توقع ما تسهیل‌گری است. اگر تسهیل‌گری و پشتیبانی از فرایند قرآنی در استان ایجاد شود بدون شک بازخورد خوبی را خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha