در امید به رحمت الهی که بخشاینده همه گناهان است
کد خبر: 4170098
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
در صحبت قرآن/ 235

در امید به رحمت الهی که بخشاینده همه گناهان است

اعلام رحمت عام هیچ کس را گستاخ نخواهد کرد بلکه همه مردمان نه از ترس بلکه از شکوه و جمال چنین رحمتی بی‌درنگ روی از هر دیو و دد بگردانند و به سوی آن شاه شمشادقدان و خسرو‌ شیرین‌دهنان بشتابند.

۳۶۵ روز در صحبت قرآن، نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین منتشر شده است.

کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.

این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.

گروه اندیشه ایکنا به منظور بهرهمندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌هایی از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. دویست و سی و پنجمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «در امید به رحمت الهی که بخشاینده همه گناهان است»  تقدیم مخاطبان گرامی میشود.

 

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۵۳زمر﴾

(ای رسول ما) بگو ای بندگانی که بر نفس خود ظلم کردید، از رحمت و بخشایش الهی نومید مباشید. همانا که خداوند همه گناهان را می‌بخشد و او بسیار آمرزنده و مهربان است(53). 

فرشته‌ای یوسف جمال از آسمان به بشارت آمده است که ای گنهکاران عالم، شادی کنید و دست‌افشان و پایکوبان به پیشگاه آن پادشاه خوبان باز‌آیید و غبار زشتی‌ها را در زلال زیبایی او بشویید و مست و رقصان و خوش و عنبرفشان در باغ سبز و بی‌انتهای عشق او بخرامید. اهلاً و سهلاً 

بیا که دوش به مستی سروش عالم غیب
نوید داد که عام است فیض رحمت او
بهشت اگر چه نه جای گناهکاران است
بیار باده که مستظهرم به رحمت او (حافظ)

گویند به حشر گفتگو خواهد بود
و آن یار عزیز تندخو خواهد بود 
از خیّر محض جز نکویی ناید
خوش باش که عاقبت نکو خواهد بود (منسوب به خیام یا ابوسعید ابوالخیر) 

این اعلام رحمت عام هیچ کس را گستاخ نخواهد کرد بلکه همه مردمان نه از ترس بلکه از شکوه و جمال چنین رحمتی بی‌درنگ روی از هر دیو و دد بگردانند و به سوی آن شاه شمشادقدان و خسرو‌ شیرین‌دهنان بشتابند.

انتهای پیام
captcha