قتل عام صبرا و شتیلا؛ لکه ننگی که از دامان صهیونیست‌ها پاک نخواهد شد
کد خبر: 4169630
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

قتل عام صبرا و شتیلا؛ لکه ننگی که از دامان صهیونیست‌ها پاک نخواهد شد

در چهل و یکمین سالگرد قتل عام اردوگاه‌های صبرا و شتیلا که با حمایت مستقیم مسئولان عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی انجام شد، فعالان حقوق بشری خواستار مجازات عاملان این جنایت و تحریم این رژیم هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، 41 سال از قتل عام اردوگاه‌های صبرا و شتیلا در لبنان می‌گذرد؛ کشتاری که جان هزاران نفر را گرفت و توسط اشغالگران و عوامل همکار آن و شبه‌نظامیان مسلح مانند حزب فالانژ لبنان و ارتش جنوب لبنان بین 16 و 18 سپتامبر  1982 انجام شد.

این قتل عام تحت نظارت و هدایت نیروهای اشغالگر رخ داد، زمانی که شبه نظامیان متعصب لبنانی یک قتل عام سه روزه وحشیانه را علیه چندین هزار پناهنده فلسطینی به همراه غیرنظامیان لبنانی در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا در نزدیکی پایتخت لبنان انجام دادند.

قتل عام هدفمند با حمایت اسرائیل

این حادثه همچنین در جریان تهاجم اسرائیل به لبنان در سال 1982 رخ داد که هدف اصلی آن درهم شکستن سازمان آزادیبخش فلسطین مستقر در آنجا بود. اکثر ساکنان اردوگاه‌ها خانواده‌های آوارگان فلسطینی بودند که به‌عنوان بخشی از وقایع نکبت در سال 1948، به دست گروه‌های صهیونیستی و سپس رژیم اشغالگر، هدف کشتار، و پاکسازی قومی سیستماتیک و غارت قرار گرفتند. این کشتار قبل از غروب آفتاب با محاصره اردوگاه توسط ارتش اسرائیل آغاز شد، سپس تیپ‌های مسیحی لبنان به آن یورش بردند و بنابر برخی آمارها بیش از 3500 فلسطینی را کشتند.


دیده‌بان حقوق بشر تأیید کرد که نیروهای ارتش اسرائیل که در آن زمان تحت فرماندهی آریل شارون به عنوان وزیر ارتش این رژیم، بیروت را اشغال کرده بودند به اعضای شبه نظامیان فالانژ اجازه ورود به این دو اردوگاه را دادند. این دیدبان افزود که آمار دقیق قربانیان هرگز مشخص نخواهد شد. این تعداد در برآوردهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل بین 700 تا 800 نفر تخمین زده می‌شود، در حالی که منابع فلسطینی و دیگر منابع تأکید می‌کنند که تعداد کشته‌شدگان به چهار هزار نفر می‌رسد که شامل کودکان، زنان، زنان باردار و سالمندان می‌شود.

 برخی از این قربانیان به وحشتناک‌ترین شیوه‌ها مثله شده‌اند و احشای آن‌ها قبل یا بعد از کشته شدن خارج شده‌اند. طبق گزارش‌هایی که روزنامه‌نگارانی که پس از کشتار به محل رسیده‌اند، شواهدی از اعدام مردان جوان دیده‌اند. 

 دیده‌بان حقوق بشر روایت توماس فریدمن، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز را نقل می‌کند که می‌گوید: «من گروه‌هایی از مردان جوان در دهه بیست و سی سالگی از عمرشان را دیدم که در مقابل دیوارها صف کشیده بودند، دست‌ها و پاهایشان را بسته و سپس آنها را به رگبار گلوله بسته بودند.»

به گفته این سازمان حقوق بشری همه گزارش‌ها تأیید می‌کنند که عاملان این کشتار وحشیانه اعضای شبه‌نظامیان فالانژ بودند؛ نیروی لبنانی که اسرائیل از زمان آغاز جنگ داخلی در لبنان در سال 1975 با آن‌ها متحد شده و آنها را مسلح کرده است.

در این بیانیه آمده است که قتل‌ها در منطقه‌ای تحت کنترل ارتش اشغالگر انجام شد که یک مرکز فرماندهی در پشت بام یک ساختمان چند طبقه واقع در 200 متری جنوب غربی اردوگاه شتیلا ایجاد کرد.

عدم محاکمه عاملان قتل عام

در فوریه 1983، کمیته تحقیقات اسرائیل در مورد رویدادهای رخ داده در اردوگاه صبرا و شتیلا، یک کمیته مستقل سه نفره موسوم به کمیته کاهان بود که شارون را در نتایج تحقیقات خود به عنوان یکی از افرادی معرفی کرد که مسئولیت شخصی قتل عام صبرا و شتیلا را بر عهده داشتند. توصیه نهایی کمیته این بود که شارون باید از سمت وزیر ارتش برکنار شود و نخست‌وزیر این رژیم باید «در صورت لزوم» او را از سمت خود برکنار کند.

با وجود محکومیت جهانی این کشتار، هیچ یک از مسئولین این قتل عام دستگیر، محاکمه یا محکوم نشدند.  گروهی از بازماندگان در بلژیک علیه شارون شکایت کردند، اما دادگاه در سپتامبر 2003 از رسیدگی به این پرونده خودداری کرد.

این سالگرد مصادف با سالگرد صدور یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل است که در 19 سپتامبر همان سال در سی و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA37) برای اعمال تحریم‌ها علیه رژیم اشغالگر صادر شد.

سالگرد این قتل عام همزمان با درخواست‌های مجدد در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای احیای مجدد کمیته ویژه سازمان ملل در مورد آپارتاید است که به عنوان ابزاری مؤثر برای پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی تأسیس شده بود و هدف از آن اعمال تحریم‌های هدفمند و قانونی، از جمله تحریم نظامی علیه رژیم صهیونیستی است.

فراخوان جنبش تحریم اسرائیل


جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌ (BDS) گزارش داد که از ژوئیه گذشته، بیش از 300 سازمان جامعه مدنی در سراسر جهان به این جنبش پیوسته‌اند و از سازمان ملل خواسته‌اند که تحقیقات و اقدامات مؤثری برای پایان دادن به آپارتاید اسرائیل انجام دهد.

این جنبش در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد این کشتار اعلام کرد: سازمان ملل متحد باید به ندای آزادی، عدالت و برابری به رهبری فلسطین پاسخ دهد و ما از سازمان‌های جامعه مدنی در همه جا می‌خواهیم از این ابتکار حمایت کنند.

این جنبش خواستار پاسخگویی رژیم استعماری و آپارتاید اسرائیل به خاطر این جنایات و دیگر جنایات وحشیانه شد و اعلام کرد: این قتل عام یادآور آوارگی خشونت‌آمیز مداوم اسرائیل از بومیان فلسطینی و انکار حق بازگشت پناهندگان است. 

ترجمه از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha