اربعین حسینی یک رویداد تمدن‌ساز است
کد خبر: 4167589
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
امام جمعه تبریز:

اربعین حسینی یک رویداد تمدن‌ساز است

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، اظهار کرد: اربعین، تنها یک مناسبت نیست بلکه یک فرهنگ و رویداد تمدن‌ساز است و این فرهنگ تمدن‌ ساز باید در زندگی جاری‌ ما خود را نشان دهد و همانند فضای اربعین در کنار همدیگر و مهربان باشیم، سلایق مختلف را تحمل کنیم و وحدت و هدلی را الگوی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، امروز، 17 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ترکیه به کشورمان، گفت: نفع ایران و ترکیه در گسترش و همکاری و توسعه مبادلات تجاری است بنابراین باید این محورها تقویت و از مسایل تفرقه‌ انگیز دوری شود.

وی اظهار کرد: طبق اذعان تیم وزارت امور خارجه، گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی بین دو طرف انجام شد و فصل مهم این مذاکرات مربوط به مسایل قفقاز بوده و ما نمازگزاران تبریز نیز از موضع وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص قفقاز مبنی بر اینکه نباید تغییری در ژئوپولتیک مرزی اتفاق بیفتد قاطعانه حمایت می‌کنیم.

خطیب جمعه تبریز گفت: موضع وزیر امور خارجه کشورمان در واقع موضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان اعلام کرده که هرگونه تغییر در روابط سیاسی و جغرافیایی منطقه و اقدام برای مسدود کردن مسیرهای تاریخی و ترانزیتی را هرگز برنمی‌تابد.

آل‌هاشم، با اشاره به حضور مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی ادامه داد: در این مراسم بیش از چهار میلیون نفر زائر ایرانی و خارجی شرکت کرده بودند و این حضور با وجود عملیات بی‌سابقه روانی استکبار داخلی و خارجی، یک رویداد دشمن شکن و حماسه بزرگ بود.

امام جمعه تبریز، با قدردانی از طراحی و برنامه‌ریزی دولت و دستگاه‌های تابعه، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و مسئولان استانی و شهرستانی در برگزاری این مراسم، یادآور شد: باید آسیب شناسی دقیقی از این رویداد انجام شود تا در سال‌های آینده از ضعف‌ها کاسته شده و بر نقاط قوت اضافه شود.

وی گفت: ماموریت دولت در همه سطوح تلاش برای ترسیم راهبردها، یافتن راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه و توسعه و تعمیق هوشمندانه مردمی ماندن راهپیمایی اربعین برای کاهش تصدی‌گری به سمت تسهیل‌سازی و تنظیم‌گری است.

آل‌هاشم، با قدردانی از موکب‌ داران ایرانی به ویژه عراقی برای پذیرایی از زائران حسینی، افزود: ما باید با نظر به فرهنگ اربعین به اجتماع خود وسعت داده و نسبت خودمان با همدیگر را اربعینی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اربعین، تنها یک مناسبت نیست بلکه یک فرهنگ و رویداد تمدن‌ساز است و این فرهنگ تمدن‌ ساز باید در زندگی جاری‌ ما خود را نشان دهد و همانند فضای اربعین در کنار همدیگر و مهربان باشیم، سلایق مختلف را تحمل کنیم و وحدت و هدلی را الگوی خود قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به ۱۷ شهریور سالروز کشتار مردم تهران در سال ۵۷ در میدان ژاله آن زمان و میدان شهدای امروز، گفت: رژیم در ابتدا تعداد کشته‌ها و شهدا را ۵۸ نفر اعلام کرده بود ولی بعدها مشخص شد که صدها نفر به شهادت رسیده‌اند.

آل‌هاشم، با بیان اینکه «انور سادات» و «کارتر» با تماس تلفنی از اقدام شاه حمایت و پشتیبانی کردند، ادامه داد: با انتشار خبر پشتیبانی کارتر از اقدامات شاه برای نظم جهانی، امام راحل در ۱۸ شهریور طی پیام مهمی کشتار وحشیانه مردم را محکوم و دولت شریف امامی را یک دولت تحریفی و غیرقانونی اعلام کردند.

امام جمعه تبریز با اشاره به سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی، گفت: مردم آذربایجان و تبریز فداکاری‌‌های این شهید محراب و آیت‌الله قاضی طباطبایی را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند چراکه آنان سر تا پا عشق و معنویت و اطاعت از پرودگار بودند.

وی با تاکید بر اینکه این شهدا در مبارزه با رژیم پهلوی و پیوستن مردم به خیل عظیم انقلاب نقش اساسی ایفا کردند، افزود: آیت‌الله مدنی در زمان تبعید در نورآباد ممسنی، گند کاووس، مهاباد، لرستان، همدان و آذربایجان‌شرقی خدمات زیادی انجام دادند و حضور فعالی در جبهه‌های جنگ و کنار رزمندگان داشتند.

آل‌هاشم، همچنین با اشاره به ۲۸ صفر، سالروز شهادت امام رضا(ع)، از مسئولان ذیربط اعم از شرکت‌های هواپیمایی و راه‌آهن خواست امکانات ایاب و ذهاب را برای زائران تسهیل کنند تا مردم به راحتی بتوانند در این مراسم شرکت کنند.

خطیب جمعه تبریز همچنین با اشاره به اینکه هیات‌های عزاداری سهم بزرگی در تعمیق معارف دینی در جامعه دارند، ادامه داد: باید بستر نقش آفرینی آنان در جامعه فراهم شود.

انتهای پیام
captcha