گروه واکنش سریع پاسخ به شبهه در حوزه ایجاد می‌شود
کد خبر: 4165041
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه:

گروه واکنش سریع پاسخ به شبهه در حوزه ایجاد می‌شود

حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی گفت: بسیاری از شبهات تاریخ انقضا دارد. البته شاید جدید نباشند، ولی در هر موسم تکرار می‌شوند؛ مثلاً می‌گویند چرا پول بیت‌المال را خرج پیاده‌روی اربعین و عزاداری می‌کنید و به فقرا نمی‌دهید. لذا گروه واکنش سریع به شبهات در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه در حال شکل‌گیری است.

محمدباقر پورامینیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی؛ مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، 4 شهریور در مراسم افتتاحیه دومین دوره «شبهه‌شناسی؛ روش پاسخ و مواجهه»، که در مؤسسه امام صادق(ع) وابسته به دفتر آیت‌الله سبحانی در قم برگزار شد، با تأکید بر مواجهه بهنگام با شبهات دینی، گفت: اگر صبر کنیم شبهه‌ای در جامعه منتشر شود و با فاصله زمانی و در فضایی متفاوت به آن پاسخ دهیم ثمری ندارد و دشمن سود خود را از شبهه‌پراکنی خواهد برد. بنابراین ورود فعالانه در پاسخ به شبهات بر ما فرض است.

وی با تأکید بر هم‌افزایی و حرکت جمعی در این زمینه، بیان کرد: بخش آموزش و پژوهش مرکز مطالعات کارهایی خوبی را در این عرصه شروع کرده‌اند. مثلاً در حوزه پژوهش، آثار و کتب خوبی منتشر شده است و نسخه پی‌دی‌اف آن رایگان در دسترس محققان است. مؤسسه‌ای در آمریکا در ترویج بهائیت فعال است و از جدیدترین روش‌ها کمک می‌گیرد و مطالب خود را در قالب فایل ورد و پی‌دی‌اف و رایگان ارائه می‌دهد، ولی متأسفانه برخی اوقات در کشور ما ارائه برخی مطالب به سختی و با هزینه قابل دسترس است.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با بیان اینکه مجله پاسخ و مطالعات شبهه‌پژوهی و مجله شبهات هم از سوی مرکز در حال انتشار است، گفت: چند داستان کوتاه به صورت متنی و صوتی در پاسخ به شبهات هم عرضه خواهد شد. همچنین گروه علمی رصد و شبهه‌شناسی، ماه‌نامه‌ای در دست انتشار دارد و هر ماه به بیش از 10 شبهه پاسخ می‌دهد که مثلاً می‌توان به زن، زندگی، آزادی، علت حمایت ایران از مقاومت، علت توهین به مقدسات و... اشاره کرد. در این مجلات به صورت اجمالی به شبهات پاسخ داده است و پاسخ تفصیلی را هم ارجاع داده‌ایم.

پورامینی با اشاره به تشکیل میزهای تخصصی شبهه‌محور تصریح کرد: این میزها، جمع‌اندیشی نخبگانی با حضور استادان حوزه و دانشگاه است تا با همفکری یکدیگر به ارائه کارهایی بپردازند که خروجی اجتماعی داشته باشد. در بحث الهیات و هوش مصنوعی میزی تشکیل و 4 نشست برگزار شد. همچنین در عرصه الحاد معاصر و حجاب این کار صورت گرفت. کار دیگر تولیدات چندرسانه‌ای بود که با تلویزیون اینترنتی «پاسخ» آغاز شد و هر هفته به شبهات هفتگی جواب می‌دهد و برخی شبکه‌های تلویزیونی هم برنامه‌ها را پخش می‌کنند و پادکست و موشن و کلیپ‌هایی هم تولید شده است.

وی افزود: از ابتدای رمضان رادیو اینترنتی پاسخ فعالیت خود را آغاز کرد. در 30 شب ماه رمضان به 30 شبهه مرتبط پاسخ داده شد. همچنین در زمینه اربعین این کار در حال انجام است تا در طول 15 روز به شبهات مرتبط با اربعین پاسخ دهیم. پاسخ به شبهه، فن است و انسان در هر سطحی از فضل و حتی استاد خارج در کلام و فلسفه باشد، پاسخگویی روش خاصی دارد و باید به روش پاسخگویی و مناظره و مباحثه مسلط باشیم.

ارائه ویکی‌پاسخ در 10 زبان

پورامینی با بیان اینکه راهبردهای اصلی ما در این زمینه، که مورد تأکید مدیر حوزه علمیه هم هست، رشد و تحول علمی در رصد و طبقه‌بندی سؤالات است، ادامه داد: رصد پیشگیرانه و آینده‌پژوهی شبهات، تلاش برای گفتمان‌سازی پاسخ به شبهات هم از دیگر راهبردها است. البته گفتمان‌سازی عرصه بکری است و بیشتر دشمنان از آن بهره برده‌اند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای رصد و مواجهه با شبهات، فعالیت بین‌المللی و تنوع زبانی پاسخ‌ها و ایجاد ویکی‌پاسخ از کارهای این مرکز است. الان بیش از دوهزار مدخل در 10 زبان در ویکی‌پاسخ ارائه شده است.   

ایجاد گروه واکنش سریع پاسخ به شبهه

استاد حوزه علمیه با تأکید بر واکنش سریع در برابر شبهات، اظهار کرد: بسیاری از شبهات تاریخ انقضا دارد؛ البته شاید جدید نباشد، ولی در هر موسم تکرار می‌شود؛ مثلاً می‌گویند چرا پول بیت‌المال را خرج پیاده‌روی اربعین و عزاداری می‌کنید و به فقرا نمی‌دهید. لذا مرکز مطالعات در حال ایجاد «گروه واکنش سریع به شبهات» است و خوب است طلاب و روحانیون به کمک این گروه بیایند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی حوزه برای پاسخ به شبهات، ادامه داد: در گذشته یکی دو مرکز تخصصی داشتیم و امروز چندین مرکز در حال فعالیت هستند، ولی متأسفانه پراکنده‌اند، در حالی که ما در جنگ نابرابر فرهنگی و دینی باید جبهه متحد باشیم. لذا مرکز تلاش کرد تا در گام اول با 12 مرکز همکاری و هماهنگی داشته باشد و تاکنون نشست‌ها و برنامه‌های مختلف برگزار شده است.

پورامینی با ذکر اینکه جبهه انقلاب باید به صورت واحد عمل کند و اهل پذیرش چالش باشد، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، باعث قوت قلب جبهه خودی و مبارزه با دشمنی خواهد شد که به شدت بی‌رحم است و می‌توانیم ظرفیت‌های را بخش آموزش و پژوهش و چند رسانه‌ای را توسعه بدهیم.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با بیان اینکه حدود 18 دوره و مدرسه‌ را از آغاز کرونا داشتیم، گفت: شبهه‌پژوهی کرونا با 8 استان شروع شد. همچنین روابط معاصر و بحث احمدالحسن بصری و استبداد دینی، خرافات، عفاف و حجاب، تفکر صحیح، جنگ ترکیبی، نسل جوان و انقلاب اسلامی و مطالعات قرآنی خاورشناسان و... از جمله موضوعاتی بود که در دوره‌ها بررسی کردیم.

انتهای پیام
captcha